Unia Europejska aktywnie działa na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa drogowego Europejczyków - Intelligent Speed Assistance (ISA), czyli inteligentne wspomaganie prędkości, właśnie staje się obowiązkowe dla nowych modeli samochodów w całej Europie.
W 2019 r. generalne rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa pojazdów zapewniło ramy prawne potrzebne do ochrony obywateli krajów UE przed wypadkami drogowymi, niską jakością powietrza i zmianami klimatu, jednocześnie utrzymując konkurencyjność europejskiego przemysłu motoryzacyjnego na rynku.
ISA wykorzystuje kamery samochodowe do rozpoznawania znaków drogowych i/lub danych map połączonych z GPS oraz innych metod sprawdzania, czy samochód przekracza dozwoloną prędkość.
Jednym z narzędzi osiągnięcia tego pierwszego celu ma być zaś system ISA, który Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) promowała od czasu, kiedy norweskie badanie z 2014 r. wykazało, że jest skuteczny w ograniczaniu liczby wypadków drogowych i zgonów. Włączenie tej technologii będzie wkrótce obowiązkowe dla wszystkich nowych modeli samochodów i pojazdów wprowadzanych na rynkach UE. Zgodnie z tą ustawą żaden pojazd bez ISA nie będzie sprzedawany w UE od lipca 2024 roku.
Zasadniczo ISA wykorzystuje kamery samochodowe do rozpoznawania znaków drogowych i/lub danych map połączonych z GPS oraz innych metod sprawdzania, czy samochód przekracza dozwoloną prędkość. W takim przypadku nie uruchamia jednak automatycznie hamulców, raczej ostrzega kierowcę na kilka sposobów, w tym ogranicza prędkość samochodu poprzez zmniejszenie mocy silnika, aby zmieścić się w określonych granicach prędkości.
Dzięki dostępności w większości nowych pojazdów takiego sprzętu jak GPS, kamery przednie i tylne oraz ręczne systemy ograniczania prędkości, ISA można łatwo zaimplementować poprzez dodanie wymaganego oprogramowania. Regulacja ISA zapewnia producentom samochodów cztery opcje informacji zwrotnych dla kierowcy, a mianowicie kaskadowe ostrzeżenie akustyczne, kaskadowe ostrzeżenie wibracyjne, dotykową informację zwrotną za pomocą pedału gazu oraz funkcję kontroli prędkości. Narastające ostrzeżenia akustyczne lub wibracyjne są nieinwazyjne - najpierw zapewniają ostrzeżenie optyczne, a następnie ostrzeżenie akustyczne/wibracyjne, jeśli kierowca nie zareaguje w żaden sposób.
Haptyczne funkcje i kontrola prędkości działają poprzez siłę sprężystości pedału gazu. Może delikatnie odepchnąć stopę kierowcy, aby uświadomić mu, że przekracza dozwoloną prędkość. Kierowca może to jednak obejść, naciskając pedał nieco mocniej.
Zgodnie z ETSC oczekuje się, że system ISA zmniejszy liczbę kolizji o 30% i zgonów o 20%. Redukcja mandatów za przekroczenie prędkości ma być zaś dodatkowym plusem dla kierowców.
Zobacz także:
- Zużyte baterie z samochodów elektrycznych zyskują drugie życie dzięki upcyklingowi ogniw
- AMD po cichu obniżyło MSRP Ryzenów 5000. Dowody są niezbite
- Nie podoba się? To zamknij konto. Bank na Twitterze kłóci się z klientami o "zaimki"
Pokaż / Dodaj komentarze do: Unia Europejska wprowadza "blokady" samochodowe. Kierowcy nie będą zadowoleni