Niemiecka firma Betteries jest kolejną, która stara się zmniejszyć wpływ na środowisko wycofanych z eksploatacji baterii litowych z pojazdów elektrycznych. Baterie zyskują drugie życie jako przenośne moduły.
Baterie litowe są dużym obciążeniem dla środowiska, a wraz z ekspansją pojazdów elektrycznych pojawia się coraz więcej problemów z ich utylizacją po wycofaniu z eksploatacji w autach. Berlińska firma Betteries jest jedną z wielu forsujących gospodarkę cyrkularną 3R (Reduce - Reuse - Recycle). W tym przypadku drugim etapem jest ponowne wykorzystanie (upcykling) ogniw ze wspomnianych baterii. Po tym, jak odsłużą swoje w samochodach elektrycznych, gdzie zasięg krytycznym parametrem, ogniwa te często są nadal w dobrej kondycji na tyle, żeby znaleźć zastosowanie w miejscach, gdzie stosunek energii do masy/objętości nie jest tak istotny.
Niemiecki start-up wykorzystuje baterie z pojazdów elektrycznych, tworząc z nich modułowe pakiety 48V.
Akumulatory BetterPack przeszły proces certyfikacji (CE, UN, IEC) jako modułowe rozwiązanie 48V, w którym jeden akumulator może pomieścić 2,3 kWh energii, a maksymalnie cztery można ułożyć w stos tworząc akumulator o pojemności 9,2 kWh. Dostępna moc może wynosić od 2 do 5 kW i obsługiwane są zarówno wyjścia AC jak i DC. Ponieważ ogniwa są wykorzystywane przez dłuższy czas (najpierw w EV, później w BetterPack), emisje wymagane do ich wyprodukowania są rozłożone w czasie, co zmniejsza ich ślad o ponad 30% w porównaniu z sytuacją, gdzie od razu trafiają do recyklingu.
BetterPacki mogą znaleźć swoje główne zastosowanie na przykład w biedniejszych krajach, gdzie mogłyby zastąpić generatory dieslowskie i zapewnić bardziej stabilne dostawy energii elektrycznej tam, gdzie sieć elektryczna jest niestabilna lub gdzie zaczyna się wykorzystywać odnawialne źródła energii. Pomimo mniejszej pojemności mogłyby znaleźć zastosowanie także w pojazdach elektrycznych, w których całkowity zasięg nie jest istotny.
Zobacz także:
- NVIDIA kończy z GeForce RTX 3080 12 GB, bo jest zbyt opłacalny dla graczy
- Chiński autonomiczny konkurent Tesli spadł z 3 piętra. Nie żyją 2 osoby
- Japoński profesor pozwał Intela za naruszenie jego patentu przy produkcji układów FPGA i SoC
Pokaż / Dodaj komentarze do: Zużyte baterie z samochodów elektrycznych zyskują drugie życie dzięki upcyklingowi ogniw