Dzisiaj rano wiele polskich stron internetowych przestało działać. Przyczyną jest awaria techniczna w jednej z europejskich firm hostingowych.
Dzisiaj około godziny 7 rano przestały działać całkiem popularne strony internetowe, jak kwejk.pl, niezalezna.pl, joemonster.org i wiele innych. Okazuje się, że wszystkie te awarie łączy wspólny mianownik. Problem wystąpił na poziomie firmy hostingowej OVH, z której usług wszystkie te strony korzystały. Problemy były na tyle poważne, że nawet strona OVH przestała działać. Z mapy awarii opublikowanej przez specjalistów zajmujących się utrzymaniem ruchu w sieci wynika, że awaria była globalna. Z komentarza OVH możemy zaś dowiedzieć się, że awarii uległa sieć szkieletowa i nastąpił brak zasilania w centrum danych w Strasburgu - stopniowo usługi firmy są jednak przywracane do stanu sprzed awarii.
Zespół OVH pracuje nad przywróceniem dostępu do usług
OVH to jeden z największych dostawców usług hostingowych w Europie, a na całym świecie z ponad 260 tys. serwerów OVH korzysta około 18 milionów stron i aplikacji internetowych. Awarię na Twitterze potwierdził założyciel i prezes firmy OVH - Octave Klaba. Problem dotyczył wszystkich sieci należących do firmy na terenie Europy i z informacji podanych przez polskich przedstawicieli firmy wynika, że głównym ogniskiem problemów były francuskie serwerownie OVH zlokalizowanye w Roubaix i Strasburgu, które stały się powodem braku dostępu do niektórych usług. Obecnie dostęp do usług został już częściowo przywrócony, ale mimo to zespół OVH nadal pracuje nad rozwiązaniem zaistniałej sytuacji.
AKTUALIZACJA: OVH przesłało do nas oficjalne oświadczenie dotyczące awarii, którego treść prezentujemy wam poniżej.
"Dziś rano miały miejsce dwa niezależne od siebie incydenty: pierwszy miał wpływ na francuskie centrum danych w Strasburgu (SBG), drugi dotknął usługi zlokalizowane w Roubaix na północy Francji (RBX). W centrum w Strasburgu (SBG) działają 3 centra danych OVH, a 1 jest w budowie. W RBX uruchomionych jest 7 centrów danych.
Strasburg (SBG):
Centrum danych w Strasburgu doświadczyło problemów z energią elektryczną. Zasilanie zostało wznowione, a usługi dla klientów firmy są przywracane. Dla części klientów firmy usługi i serwisy na nich hostowane są już dostępne. Czas przywrócenia pozostałych usług wyniesie od 5 minut do 3-4 godzin.
System monitoringu OVH pozwala na bieżąco sprawdzać, którzy klienci nadal odczuwają skutki awarii – firma cały czas pracuje nad ich przywróceniem.
Roubaix (RBX):
Wystąpił problem z naszą siecią światłowodową, która łączy centrum danych w Roubaix z punktami pozwalającymi na połączenie z innymi sieciami, zlokalizowanymi w Paryżu, Frankfurcie, Amsterdamie, Londynie oraz Brukseli. Źródłem problemu był błąd oprogramowania na sprzęcie sieciowym, który spowodował utratę konfiguracji i trudności z połączeniem w RBX. Z chwilą zdiagnozowania problemu, pracownicy OVH uruchomili kopię zapasową konfiguracji oprogramowania, a centrum danych może ponownie działać. Incydent w Roubaix został już rozwiązany. Obecnie zespół OVH razem z producentem oprogramowania szuka źródła błędu, aby wyeliminować podobne zdarzenia w przyszłości.
OVH obecnie sprawdza informacje o czasie przywrócenia pełnego działania centrum danych w Strasburgu dla wszystkich usług oraz klientów firmy. OVH opublikuje ponadto wszystkie szczegóły techniczne dotyczące źródła obu incydentów.
Bardzo i szczerze przepraszamy wszystkich naszych Klientów oraz Użytkowników sieci, którzy zostali dotknięci przez zaistniałą sytuację. Doświadczyliśmy jednocześnie dwóch, niezależnych zdarzeń, które wpłynęły na wszystkich Klientów Roubaix (RBX) między godziną 8:15 a 10:37 oraz wszystkich Klientów centrum danych w Strasburgu między godziną 07:15 a 11:15. Prace nad przywróceniem pełnego działania data center w Strasburgu nadal trwają.
Octave Klaba, CEO OVH"
Pokaż / Dodaj komentarze do: Wielka awaria OVH, firma ma problemy z prądem i siecią szkieletową / AKT.