Jaką kupić konsolę? - poradnik

Jaką kupić konsolę? - poradnik

PS4 Pro

Cena: od 1799 zł

Parametry:

  • Procesor: specjalna 8-rdzeniowa wersja x86-64 AMD "Jaguar" taktowana 2,1 GHz (1 x 8 rdzeni)
  • Układ graficzny: układ „Ellesmere XT” oparty o architekturę Radeon GCN 1.3
  • Moc obliczeniowa: 4,2 TFLOPS, taktowanie: 911 MHz, 2304 procesorów strumieniowych, 144 jednostek teksturujących i 32 ROPów
  • Pamięć systemowa: 8GB DDR5 RAM o przepustowości 218 GB/s z maksymalnym efektywnym taktowaniem 6,8 GHz, dodatkowy 1 GB DDR3 RAM na system i aplikacje
  • Pamięć wewnętrzna: standardowo dołączany dysk twardy HDD o pojemności 1 TB (obroty 5400 RPM); możliwość użycia dysku zewnętrznego do 8 TB (wymagany update firmware’u 4.50 – obecnie w wersji beta) bądź wymiany wewnętrznego dysku – maksimum do 4 TB; ulepszony kontroler SATA z SATA II do SATA III (zwiększona maksymalna przepustowość dysków)

Wymiary: 29,5 cm × 5,5 cm × 32,7 cm (szerokość x wysokość x długość) waga: 3,3 kg

Project Scorpio (nazwa robocza)

Cena: nieznana

Parametry:

  • Procesor: nieznany, prawdopodobnie specjalna 8-rdzeniowa wersja x86-64 AMD "Jaguar", taktowanie nieznane
  • Układ graficzny: nieznany
  • Moc obliczeniowa: 6 TFLOPS, taktowanie i dalsze parametry nieznane
  • Pamięć systemowa: 12GB DDR5 RAM o przepustowości 320 GB/s, brak modułu ESRAM
  • Pamięć wewnętrzna: nieznana

Wymiary: nieznane

Podsumowanie:

PS4 Pro i Project Scorpio to coś więcej, niż PS4 Slim i Xbox One S – to konsole premium, dysponujące znacznie potężniejszymi parametrami, umożliwiające nie tylko oglądanie filmów, lecz także granie w rozdzielczości 4K, czy też możliwość wybrania ustawień graficznych oferujących bardziej szczegółowe detale czy więcej fpsów. Większość gier na PS4 Pro obecnie wyświetla obraz natywnie w 1440 bądź 1800p, by później skalować go do rozdzielczości 4K. W wielu produkcjach skorzystamy także z kilku wersji presetów graficznych, co może także przydać się osobom nieposiadającym odbiornika UHD. Gdy zostaniemy przy rozdzielczości 1080p, często możemy wybrać albo zwiększone detale bądź większą liczbę fpsów. Nie musimy zatem posiadać telewizora 4K, aby cieszyć się dodatkowymi możliwościami konsoli, choć na pewno będą one znacznie bardziej uwypuklone na ekranie UHD i wtedy też przeskok na model Pro będzie mieć największy sens.

PS4 Pro otrzymało właśnie niedawno (aktualizacja firmware’u 4.50 w wersji beta) tzw. „Boost Mode”, dzięki któremu starsze gry także powinny działać lepiej na odświeżonej wersji konsoli, zamiast być ograniczone do zachowania kompatybilności. Jest to świetny argument za kupnem Pro dla kogoś, kto zastanawia się, czy wybrać podstawową, tańszą wersję, czy może troszkę dołożyć i zakupić Pro.

PS4 Pro ma też jedną zasadniczą przewagę nad Project Scorpio – można go kupić już od listopada zeszłego roku. Scorpio kusi zauważalnie lepszą mocą obliczeniową, ale nie należy się go spodziewać przed ostatnim kwartałem tego roku. Jeżeli dysponujesz odpowiednio dużym budżetem i najbardziej przemawiają do Ciebie produkcje Sony – nie powinno Cię raczej nic hamować przed kupnem PS4 Pro. Jeśli chcesz zmodernizować swoją konsolę i cieszyć się lepszą wydajnością obecnie wydanych gier a nie przepadasz za graniem na PC, jest to także dosyć sensowne posunięcie.

Oczywiście trzeba się liczyć z tym, że aby wykorzystać w pełni potencjał konsoli, najlepiej jest posiadać telewizor 4K z obsługą efektu High Dynamic Range (wysoki zakres dynamiczny), który sprawia, że paleta barw i oświetlenie wyglądają znacznie bardziej naturalnie niż w przypadku standardowego obrazu. Standardem w branży jest format HDR 10. Niestety, aby w pełni cieszyć się różnicą, jaka płynie z HDR, należy zadbać o to by nasz odbiornik miał odpowiednią ilość nitów. Odbiorniki z przyzwoitym parametrem 500 nitów kosztują z reguły powyżej 5000 zł, choć optimum to 1000 i więcej (czyli standard UHD Premium / SUHD) – a te kosztują powyżej 10000 zł. Osobną kwestią jest też input lag, czyli opóźnienie pomiędzy ruchem wykonanym na padzie a przekazaniem sygnału na ekran telewizora – większość paneli 4K ma dość wysoki input lag. Całe szczęście, coraz więcej dostępnych jest na rynku przystępniejszych cenowo monitorów z 4K i wspierających HDR10.

PS4 Pro jest także kompatybilne z technologią Wirtualnej Rzeczywistości, czyli dedykowanego headsetu Sony – PlayStation VR, który wspomniany był przy okazji podstawowego modelu konsoli. Project Scorpio także będzie zgodny z VR, ale jeśli ktoś chciałby uświadczyć tego rodzaju rozrywki już teraz – wybór jest jeden. PS4 Pro ponadto oferuje lepszą grafikę w tego typu grach niż standardowa wersja konsoli.

Z drugiej strony, gdy wyjdzie Project Scorpio, rynek gier z tego segmentu dostatecznie się rozwinie, a Microsoft z racji zespolenia się z ekosystemem deweloperów tworzących pod Windowsa na pewno nie będzie zostawiony na lodzie. Zwłaszcza, że prawdopodobnie nie będziemy ograniczeni do jednego dedykowanego headsetu - tylko do dowolnego, kompatybilnego z Windows 10 Holographic. Mimo wszystko jest to na razie tylko spekulacja.

Project Scorpio z kolei ma być „najpotężniejszą konsolą w historii” i niewątpliwie taką będzie, przez przynajmniej jakiś czas. Wiadomo, że poza oficjalnie potwierdzoną większą teoretyczną mocą obliczeniową (6 TFLOPS > 4,2 TFLOPS PS4 Pro), będzie się legitymować także znacznie wyższą przepustowością pamięci oraz prawdopodobnie także jej ilością. Argumentem Microsoftu ma być też „natywne 4K”, a przynajmniej w grach wydawanych wewnętrznie. Na PS4 Pro rozdzielczość ta jest uzyskiwana głównie przez skalowanie z nieco niższego 1440 bądź 1800p. Ponadto, PS4 Pro nie posiada odtwarzacza 4K Bluray, a w Scorpio prawdopodobnie będzie standardowym elementem wyposażenia. Niektórzy narzekają, że PS4 Pro nie zawsze jest w stanie podwoić liczbę klatek na sekundę przy rozdzielczościach od 1080p wzwyż i jeśli Scorpio nie miałoby tego problemu, to wtedy przychylniej patrzylibyśmy na nową konsolę Microsoftu. Reszta argumentów jest stricte subiektywna i zależy po prostu od preferencji danej osoby i łączy się także z atutami podstawowych wersji sprzętu – np. kompatybilność wsteczna w przypadku Xbox One czy PSVR dla PS4.

Nie byłoby całkiem szalonym posunięciem kupić PS4 Pro teraz – zobaczyć, co ma do zaoferowania, by ewentualnie przy premierze Scorpio, jeśli różnica w jakości będzie znaczna, wypróbować i drugą konsolę, gdyż model Pro nadal cyrkuluje w drugim obiegu w dość wysokiej cenie. Jeśli z kolei nie czujesz specjalnego pośpiechu, a względnie interesuje Cię technologia 4K, warto być może poczekać do premiery Project Scorpio, by zobaczyć co jedna i druga strona mają do zaoferowania.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Jaką kupić konsolę? - poradnik

 0