Test osiągów CPU z kartami GeForce i Radeon: konkluzje
Zaczynając od Core i5-12400, wyniki uzyskane w grach wykorzystujących DirectX 12 są zgodne z oczekiwaniami, tzn. w tej grupie testów minimalnie szybsza okazała się konfiguracja z Radeonem RX 6800 XT - średnio o 1,8% i maksymalnie o 5,5% (patrz Battlefield V). Zaskoczenie (i to niemałe) mamy za to, jeśli chodzi o tytuły bazujące na starszych API. Idąc po kolei, CS: GO to wśród gier wchodzących w skład procedury najbardziej pesymistyczny przypadek dla czerwonych, niemniej w zestawieniu z procesorem Alder Lake drużyna AMD poradziła sobie całkiem dobrze. Mianowicie przewaga zielonych w porównaniu do zestawu z Ryzenem 5 3600X, dysponującym taką samą liczbą rdzeni i wątków, jest prawie dwukrotnie mniejsza (ok. 16% vs 30%), a w odniesieniu do Core i9-10900K to wręcz przepaść, bo dla tamtego CPU supremacja NVIDII wynosi ponad 52%. Z kolei Dying Light i World of Tanks to produkcje, w których czerwoni w ogólności wypadają dobrze, ale w Crysis 3 Remastered czy SGW Contracts 2, wykorzystujących silnik CryEngine, już niekoniecznie, ale ponownie nie dotyczy to Core i5-12400, jako że różnica na korzyść GeForce'a to tylko odpowiednio ~9/4%, podczas gdy dla Zen 2 analogiczne wartości wynoszą 13/8%.
Sterowniki Radeonów okazały się zaskakująco dobrze zoptymalizowane pod kątem procesorów Alder Lake, co jest dobrą wiadomością dla ich posiadaczy.
Intel Core i5-12400 i Core i5-12400F – test wydajności steppingów C0 i H0
Komentarz odnośnie starszych procesorów oraz wnioski końcowe
Co do starszych CPU, Core i5-6600K to relacje między AMD i NVIDIĄ zbliżone do tego, co wcześniej zanotowałem w pierwszej odsłonie cyklu dla Core i3-10100F, tzn. delikatna przewaga czerwonych w przypadku DirectX 12 oraz zauważalna supremacja zielonych dla starszych API. Za to FX-8350 to kolejne zaskoczenie, gdyż podobnie jak dla Core i5-12400, sterowniki Radeonów są zaskakująco dobrze zoptymalizowane pod kątem architektury modułowej, jeśli chodzi o DirectX 9/11. Reasumując, wnioski zaprezentowane w poprzednim tekście jak najbardziej pozostają trafne, niemniej warto do nich dołączyć jeszcze jeden - osiągi procesorów we współpracy z Radeonami w wypadku starszych API zależą nie tylko od architektury GPU (to pokazałem ostatnim razem), ale także od architektury CPU. Sterowniki AMD są naprawdę nieźle zoptymalizowane pod kątem Alder Lake i dla posiadaczy tej platformy, którzy są zainteresowani rozgrywką w starsze gry, to niewątpliwie dobra wiadomość. Natomiast jeśli chodzi o serię FX, to powiedzmy sobie szczerze, te CPU do grania się już ewidentnie nie nadają i nie ma żadnego sensu łączyć ich ze współczesnymi kartami graficznymi. Jednocześnie to samo dotyczy modeli czterowątkowych, również z mocnymi rdzeniami jak Skylake, gdyż do zapewnienia komfortu obecnie trzeba mieć procesor min. 6C/6T lub 4C/8T i to na szybkiej architekturze. Tym wnioskiem żegnam się z Wami, zapraszając jednocześnie do komentarzy, gdyż Wasza opinia jest dla mnie zawsze cenna.
Karty graficzne do testów dostarczyli:
Procesory do testów dostarczyli:
Pokaż / Dodaj komentarze do: Wydajność CPU z kartami graficznymi AMD/NVIDIA, cz. 2 - Alder Lake i weterani: Skylake oraz AMD FX