Test AMD Anti-Lag 2 w Counter-Strike 2. Krok w dobrą stronę, choć o kilka lat za późno

Test AMD Anti-Lag 2 w Counter-Strike 2. Krok w dobrą stronę, choć o kilka lat za późno

W dzisiejszym teście będziemy się przyglądać technice redukowania opóźnienia systemowego od czerwonych, tzn. AMD Anti-Lag 2. Analogicznie jak w wypadku zielonego odpowiednika, czyli NVIDIA Reflex, celem jest skrócenie czasu, jaki musi upłynąć od ruchu myszą, kliknięcia nią bądź naciśnięcia przycisku na klawiaturze, do pojawienia się efektu tej akcji na ekranie. Gwoli przypomnienia, pierwotnie testowana technika nazywała się Anti-Lag+ i była zintegrowana ze sterownikiem, a działała w ten sposób, że "wstrzykiwała" swój kod do danej gry, co przyspieszyło implementację, ale miało niespodziewane dla czerwonych efekty uboczne.

Spis treści:

Innymi słowy, AMD chciało dodawać Anti-Lag+ na poziomie danego tytułu, ale bez wiedzy i udziału jego twórców, co skończyło się tym, że użytkownicy tej funkcji zaczęli być banowani przez systemy zapobiegania oszustom, zaś czerwoni usunęli ją ze swojego oprogramowania w październiku 2023 roku. Z kolei Anti-Lag 2, a więc rozwiązanie działające tak samo, ale implementowane w porozumieniu ze studiami tworzącymi gry, pojawiło się w maju tego roku w Counter-Strike 2 i na razie to jedyny tytuł, w którym jest dostępne*. W ramach przypomnienia, klasyczną wersję Anti-Lag i NULL od NVIDIA porównywaliśmy do Reflex w tym tekście i techniki te nie były w stanie obniżyć opóźnienia w takim stopniu jak Reflex. A jak spisuje się Anti-Lag 2, tego dowiecie się niebawem.

*Od chwili pisania materiału lista kompatybilności rozszerzyła się o DOTA 2.

AMD Anti-Lag 2 to odpowiedź czerwonych na technikę Reflex, która swoją premierę miała we wrześniu 2020 roku. Zobaczmy, jak spisał się producent Radeonów.

Test Anti-Lag 2 w Counter-Strike 2. Krok w dobrą stronę, choć o kilka lat za późno

 Test AMD Radeon RX 7900 GRE. Nieoczekiwane uderzenie czerwonych

Kilka słów na temat Anti-Lag 2 oraz pomiaru opóźnienia systemowego

Od strony technicznej Anti-Lag 2 działa w sposób analogiczny do Reflex, tj. mowa o eliminacji tzw. prerenderingu klatek, by kolejka renderowania nie dodawała niepotrzebnego opóźnienia, oraz dodatkowych optymalizacjach pod kątem CPU, aby tempo jego pracy było lepiej zsynchronizowane z GPU. Zasadniczym pytaniem jest zatem, czy w praktyce efekt również jest zbliżony i celem udzielenia odpowiedzi na to pytanie, skorzystaliśmy z monitora ASUS ROG Swift PG27AQN o częstotliwości odświeżania aż 360 Hz, czasie reakcji 1 ms i z wbudowanym analizatorem Reflex. Ten ostatni mierzy fizycznie czas od kliknięcia myszą do zmiany widocznej na ekranie, a korzystam tutaj z rozbłysku przy wystrzale z broni. Poza tym warto podkreślić, że choć komponent ten nazywa się analizator Reflex, to działa również z GPU innych producentów niż NVIDIA, więc nie było problemu, aby go wykorzystać.

Test Anti-Lag 2 w Counter-Strike 2. Krok w dobrą stronę, choć o kilka lat za późno

Test AMD Anti-Lag 2 w Counter-Strike 2: metodologia

Wszystkie testy zostały wykonane na platformie z aktualnym Windowsem 11 64-bit 23H2 oraz sterownikami AMD Software: Adrenalin 24.6.1, w trakcie rzeczywistej rozgrywki. Do zmierzenia opóźnień użyto analizator NVIDIA Reflex, wbudowany w monitor ASUS ROG Swift PG27AQN. Każdy wykres jest odpowiednio opisany, jeżeli chodzi o rozdzielczość i informacje o detalach, a przedstawione wyniki dla opóźnienia są średnią arytmetyczną rezultatów z trzydziestu powtórzeń.

Ustawienia platformy były następujące:

  • limity mocy: PL1 = PL2 = 125 W,
  • nastawy pamięci: DDR5-7000 MHz CL 34-42-42-76 2T.

Platforma testowa

Test Anti-Lag 2 w Counter-Strike 2. Krok w dobrą stronę, choć o kilka lat za późno Intel Core i9-12900K
Test Anti-Lag 2 w Counter-Strike 2. Krok w dobrą stronę, choć o kilka lat za późno ASUS ROG MAXIMUS Z790 APEX ENCORE
Test Anti-Lag 2 w Counter-Strike 2. Krok w dobrą stronę, choć o kilka lat za późno Patriot Viper Venom RGB 2x16 GB DDR5-7400 CL36
Test Anti-Lag 2 w Counter-Strike 2. Krok w dobrą stronę, choć o kilka lat za późno Patriot Viper VP4100 1 TB
Test Anti-Lag 2 w Counter-Strike 2. Krok w dobrą stronę, choć o kilka lat za późno SilentiumPC Supremo M1 Platinum 700 W
Test Anti-Lag 2 w Counter-Strike 2. Krok w dobrą stronę, choć o kilka lat za późno Antec Twelve Hundred V3
Test Anti-Lag 2 w Counter-Strike 2. Krok w dobrą stronę, choć o kilka lat za późno MSI MEG CORELIQUID S360

Test AMD Anti-Lag 2 w Counter-Strike 2: rezultaty

Testy w Counter-Strike 2 zostały przeprowadzone na mapie Overpass, tzn. jednej z najbardziej wymagających dla kart graficznych. Wykorzystane modele bazują na układach AMD Radeon RX 7600 oraz RX 7900 XTX, za to punkt odniesienia stanowią bezpośredni rywale tych GPU od zielonych, a więc NVIDIA GeForce RTX 4060 oraz RTX 4080. Pomiary wykonałem w rozdzielczościach 1080p i 1440p, dla wyłączonych technik redukcji opóźnienia i aktywnych odpowiednio Anti-Lag 2 albo Reflex. Co istotne, w Full HD dla dwóch najwydajniejszych kart mamy do czynienia z wąskim gardłem ze strony procesora, a w pozostałych przypadkach czynnikiem ograniczającym osiągi jest GPU.

Miejsce testowe

Test Anti-Lag 2 w Counter-Strike 2. Krok w dobrą stronę, choć o kilka lat za późno

Overpass

 

Wyniki

Test NVIDIA Reflex w grach: konkluzje

Zaczynając od czystej wydajności, karty graficzne na układach AMD Radeon są nieco wolniejsze w Counter-Strike 2 od swoich rywali z zielonego obozu i chociaż nie jest to przepaść, to fakt pozostaje faktem. Za to na plus należy odnotować uporanie się z problemami od strony CPU, które były bardzo widoczne w CS: GO, a tu osiągi procesora są na poziomie niemal NVIDII (patrz na wyniki Radeona RX 7900 XTX i GeForce'a RTX 4080 w Full HD). Jeżeli zaś chodzi o wpływ Anti-Lag 2 na FPS, wydajność potrafi spaść po włączeniu tej techniki bardziej niż z Reflex, choć w dalszym ciągu różnice są relatywnie niewielkie. Za to w kwestii opóźnienia systemowego rozwiązanie czerwonych wypada bez zarzutu, bo latencja z aktywnym "wspomaganiem" jest nawet odrobinę niższa w porównaniu do GPU firmy NVIDIA, podczas gdy bazowo była nieco wyższa. Jedyny wyjątek od tej reguły to wariant z wąskim gardłem ze strony CPU, gdzie podobnie jak w przypadku Reflex, Anti-Lag 2 nie jest w stanie obniżyć opóźnienia.

Anti-Lag 2 to udana odpowiedź na Reflex, choć obecnie wspierana tylko przez jedną grę i nie da się ukryć, że czerwona technika wyszła kilka lat za późno.

Test Anti-Lag 2 w Counter-Strike 2. Krok w dobrą stronę, choć o kilka lat za późno

 Ryzen 7 7800X3D - test w nowej procedurze vs i9-14900K. Kto ma najlepszy CPU dla graczy?

Słowo końcowe odnośnie Anti-Lag 2 i przyszłych wyzwań AMD

Innymi słowy, Anti-Lag 2 należy ocenić pozytywnie, jako że technika ta dobrze wywiązuje się ze swojego zadania, poprawiając latencję, gdy karta graficzna jest w pełni obciążona. Aczkolwiek z ostatecznym werdyktem muszę się jeszcze wstrzymać, gdyż trzeba ją przetestować w większej liczbie tytułów, w tym z generowaniem klatek, kiedy rozwiązania obniżające opóźnienie systemowe są kluczowe dla zapewnienia odpowiedniej jakości rozgrywki. Poza tym CS2 nie jest najlepszą reklamą dla tego typu technik, gdyż do ugrania jest mniej niż w innych produkcjach, a poza tym do osiągnięcia niskiej latencji w tej grze na dobrą sprawę wystarczy mieć szybką kartę albo zwyczajnie obniżyć detale. Reasumując, AMD odrobiło zadanie domowe, ale przed czerwonymi jeszcze długa droga, ponieważ Anti-Lag 2 jest aktualnie obsługiwany przez tylko jeden tytuł, podczas gdy dla porównania Reflex w grudniu 2020 roku był kompatybilny z 11, a obecnie ponad 110 ma wsparcie zielonej techniki. Arytmetyka jest więc bezlitosna i na chwilę obecną dla graczy, dla których latencja jest istotna, lepszym wyborem są karty z rodziny GeForce. Czas pokaże, jak producentowi Radeonów pójdzie z popularyzacją swojego rozwiązania i z perspektywy ich posiadaczy oby jak najlepiej, ale nie da się zaprzeczyć, że AMD przespało temat obniżania opóźnień i choć można powiedzieć, że lepiej późno niż wcale, to wciąż należy zadać pytanie - dlaczego tak późno?

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Test AMD Anti-Lag 2 w Counter-Strike 2. Krok w dobrą stronę, choć o kilka lat za późno

 0