Radeony znów górą. Test GPU w Call of Duty: Black Ops 7 beta


Radeony znów górą. Test GPU w Call of Duty: Black Ops 7 beta

W niniejszym teście będziecie mieli okazję zobaczyć porównanie kart graficznych w grze Call of Duty: Black Ops 7. Co prawda najnowsza odsłona tej popularnej serii strzelanek zadebiutuje dopiero 14 listopada, ale jej betatesty wystartowały w ubiegły czwartek, w związku z czym miałem możliwość przyjrzeć się, jak w tym tytule wyglądają osiągi GPU od wszystkich trzech wiodących producentów. W ramach wersji beta, która będzie aktywna do środy włącznie, mamy dostępny jedynie tryb wieloosobowy, w ramach którego raczej ciężko o powtarzalne pomiary, ale na szczęście gra udostępnia odpowiedni scenariusz na okoliczność testów wydajności, a szczegóły będą później. Natomiast kampania dla pojedynczego gracza, na którą przyjdzie nam jeszcze poczekać przeszło miesiąc, będzie kontynuacją wydarzeń z drugiej części CoD: Black Ops, co wynika z faktu, że chronologia zdarzeń nie odpowiada kolejności ich wydawania, tzn. Black Ops Cold War oraz Black Ops 6 cofnęły się w czasie względem Black Ops 2 oraz Black Ops 3.

CoD: Black Ops 7 to następna część nieśmiertelnej serii. Zobaczmy, jak radzą sobie w niej karty graficzne.

Test kart graficznych w Dying Light: The Beast. Wreszcie dobrze zoptymalizowana gra

 Test kart graficznych w Dying Light: The Beast. Wreszcie dobrze zoptymalizowana gra

Omówienie aspektów technicznych testowanej gry

Jeżeli chodzi o technikalia, Call of Duty: Black Ops 7 niezmiennie korzysta z silnika IW, który napędza tę serię gier od mniej więcej 20 lat. Jedyne dostępne API to DirectX 12, jednak śledzenia promieni kolejny raz nie dostaliśmy, a przynajmniej tak jest w wersji beta. Ale mając na uwadze, że części nowsze od Black Ops Cold War porzuciły RT, wydaje się, że nie jest to jedynie brakująca implementacja na czas betatestów, tylko nie będzie jej wcale. Solidnie wygląda za to aspekt "dopalaczy" wydajności, gdzie do wyboru mamy DLSS 4, FSR 3 (z opcją podmiany na FSR 4 dla Radeonów RX 9000) oraz XeSS (niestety w pierwszej wersji). Są także generatory klatek od AMD oraz NVIDII, ale wydaje mi się, że akurat w przypadku rozgrywki wieloosobowej, gdzie jak najniższe opóźnienie jest kluczowe, raczej nie będą mocno eksploatowane przez graczy. Co ważne, wśród technik obniżających latencję odnajdziemy nie tylko NVIDIA Reflex, ale także AMD Anti-Lag 2.

Test GPU w CoD: Black Ops 7 beta - metodologia

Wszelkie pomiary wykonałem we współpracy z Windows 11 64-bit 24H2, sterownikami AMD Software: Adrenalin Edition 25.9.2, NVIDIA GeForce Game Ready 581.42 i Intel Graphics Driver 32.0.101.8135, w trakcie rzeczywistej rozgrywki. Do pomiaru liczby FPS posłużył program Fraps w wersji 3.5.99, a poza tym rozdzielczość zegara czasu rzeczywistego została ustawiona na sztywną wartość - 0,5 ms. Rezultaty są średnią wyników z trzech odrębnych przebiegów, a każdy wykres jest odpowiednio opisany, jeśli chodzi o rozdzielczość i informacje o detalach.

Ustawienia platformy były następujące:

  • taktowanie rdzeni Raptor Cove: 5,4 GHz,
  • taktowanie rdzeni Gracemont: 4,4 GHz,
  • taktowanie uncore: 4,8 GHz,
  • nastawy pamięci: DDR5-7000 MHz CL 40-42-42-82 2T.

Platforma testowa

Test kart graficznych w Call of Duty: Black Ops 7 beta Intel Core i9-13900K
Test kart graficznych w Call of Duty: Black Ops 7 beta ASUS ROG MAXIMUS Z790 HERO
Test kart graficznych w Call of Duty: Black Ops 7 beta Patriot Viper Venom RGB 2x16 GB DDR5-6200 CL40
Test kart graficznych w Call of Duty: Black Ops 7 beta Lexar NM790 4 TB
Test kart graficznych w Call of Duty: Black Ops 7 beta GIGABYTE UD1000GM PG5
Test kart graficznych w Call of Duty: Black Ops 7 beta CORSAIR iCUE 4000D RGB AIRFLOW
Test kart graficznych w Call of Duty: Black Ops 7 beta CORSAIR iCUE H150i ELITE CAPELLIX

Test GPU w CoD: Black Ops 7 beta - wydajność

Testy wykonano na mapie The Forge, gdzie jest dostępny tryb treningowy, który pozwala na wykonanie pomiarów bez losowego wpływu ze strony innych graczy. Wybrane miejsce jest dość wymagające, choć na innych mapach mogą się pojawić nieco większe spadki FPS, szczególnie podczas starć z wrogami. Porównanie obejmuje po dwie najnowsze generacje układów graficznych od AMD, NVIDII oraz Intela. Testy przeprowadzono przy maksymalnych ustawieniach graficznych, w rozdzielczościach 1080p, 1440p i 2160p. Ponadto sprawdziłem skalowanie z detalami dla wszystkich wbudowanych profilów ustawień graficznych, co jest istotną informacją, jako że wiele osób wręcz preferuje uboższą grafikę, nie tylko za sprawą wzrostu FPS, ale też np. łatwiej widocznych przeciwników.

Miejsce testowe

Test kart graficznych w Dying Light: The Beast. Wreszcie dobrze zoptymalizowana gra

The Forge

 

Wyniki wydajności

Wyniki wydajności - skalowanie z detalami

Test GPU w CoD: Black Ops 7 beta - konkluzje

Testy pokazały, że Call of Duty: Black Ops 7 jest grą o wymaganiach podobnych do poprzedniej części, które jak na dzisiejsze czasy można określić umiarkowanymi. Ponieważ to sieciowa strzelanka, więc warto mieć sporo FPS, a ponad 100 kl./s w 1080p potrafi zapewnić GeForce RTX 4070 czy Radeon RX 7700 XT albo RX 9060 XT. Z kolei w 1440p do uzyskania takich osiągów potrzeba RTX 4080 albo RTX 5080, tudzież RX 7900 GRE bądź RX 9070. A jak pokazały testy skalowania z detalami, posiadacze słabszego sprzętu także nie mają się czego obawiać, bo np. RTX 4060 przy ustawieniach wyważonych przekracza 100 FPS, a przy profilu podstawowym jeszcze przyspiesza o ponad 30 FPS. Przy czym detale minimalne oraz ultra raczej są mało użyteczne, gdyż prawie nie podnoszą FPS względem odpowiednio podstawowych oraz ekstremalnych (tj. maksymalnych). Do tego, jak pisałem we wstępie, do wyboru jest szeroka paleta technik skalowania obrazu, tak więc osiągi da się podnieść jeszcze bardziej. Innymi słowy, czy macie topowe GPU, czy model budżetowy, na pewno znajdziecie odpowiednie dla siebie ustawienia.

CoD: Black Ops 7 wygląda podobnie jak poprzednia część oraz ma zbliżone wymagania, adekwatne do jakości oprawy graficznej.

 Przyspiesz swojego RX 9070. Test modyfikacji BIOS-em od RX 9070 XT

Dyspozycja poszczególnych architektur GPU oraz słowo końcowe

Co do kondycji poszczególnych architektur układów graficznych, to zaczynając od produktów Intela, szału nie ma. Wszak Arc B580 ledwo dorównuje RX 4060, zaś A770 oraz A750 są jeszcze wolniejsze. Przeciętnie prezentuje się także generacja Blackwell, bo przykładowo GeForce RTX 5080 ledwo pokonuje RTX 4080. Ale raczej nie powinno to dziwić, jako że podobnie sprawa wygląda w CoD: Black Ops 6. Niezmienna jest również wyśmienita dyspozycja Radeonów, które wypadają dużo lepiej niż przeciętnie. Np. RX 7900 XTX skutecznie rywalizuje z RTX 4090, choć na ogół jest rywalem RX 4080, podczas gdy RX 9070 jest na równi z RTX 5080, za to RX 7700 XT wyprzedza RTX 4070. Takich przykładów oczywiście jest więcej, ale każdy widzi je na wykresach. Poza tym cieszą umiarkowane wymagania względem VRAM, przez co 8 GB pamięci graficznej jest wystarczające. Reasumując, CoD: Black Ops 7 wygląda podobnie jak poprzednia część oraz ma zbliżone wymagania, adekwatne do jakości oprawy graficznej. Więc myślę, że uczciwym jest stwierdzenie, że to produkcja sensownie zoptymalizowana, co z pewnością ucieszy przymierzających się do zakupu.

 

Grę do testów dostarczyła:

Test kart graficznych w Dying Light: The Beast. Wreszcie dobrze zoptymalizowana gra

Spodobało Ci się? Podziel się ze znajomymi!

Pokaż / Dodaj komentarze do:

Radeony znów górą. Test GPU w Call of Duty: Black Ops 7 beta
 0