Test sterowników NVIDIA GeForce Game Ready: konkluzje
Zanim przejdę do analizy osiągów, pozwolę sobie jeszcze na kilka słów odnośnie dwóch najstarszych wersji GeForce Game Ready Driver. Zaczynając od 320.18, w przypadku tego wydania aż cztery gry na dziewięć kompletnie odmówiły współpracy, zawieszając się albo tuż po uruchomieniu (Battlefield 4 oraz Watch Dogs 2), albo przy próbie wczytania gry, pod koniec procesu ładowania (Battefield 1 oraz Wiedźmin 3: Dziki Gon). Jako, że na pewno powstanie jeszcze część cyklu poświęcona architekturze Fermi, dość zasadnym pytaniem wydaje się, czy jest sens jeszcze bardziej schodzić w dół z wersją sterowników, skoro już teraz natrafiłem na poważne problemy. To już oczywiście wyjdzie w praniu, ale wydaje się, że przy tym doborze gier nie bardzo. Z kolei 340.52 zaliczyły spory regres wydajności w Far Cry Primal, czyli produkcji, która na jeszcze starszym wydaniu działała poprawnie. Oczywiście jeżeli ktoś chce, to może ten fakt uznać za dowód "ubijania" starszych generacji przez NVIDIĘ, ale nie można zapominać, że wspomniana gra ukazała się ponad półtora roku później niż problematyczne sterowniki, toteż nierealnym byłoby oczekiwać, że wszystko musi być w porządku. Tym bardziej, że w generowanej grafice widoczne były poważne błędy, w postaci niepoprawnej geometrii, cieniowania, a także tzw. flickeringu. Identyczne zjawisko wystąpiło dla 340.52 również w drugiej grze od Ubisoftu - Watch Dogs 2 (screen). W zasadzie można dodać, że jest to drugi argument za tym, by już nie grzebać w historii wydań sterowników GeForce Game Ready, ale ponownie powtarzam - zobaczymy w praniu, jak to będzie wyglądać dla kultowego (chociażby z powodów wymienionych we wstępie) Fermiego. Dość standardowym spostrzeżeniem jest też to, że najnowsze oprogramowanie wcale nie musi być w konkretnej grze najszybsze - wystarczy spojrzeć na Watch Dogs 2, gdzie króluje 398.36. Nic nowego, można by rzec.
Rezultaty uzyskane na karcie GeForce GTX 780 (Kepler) okazały się całkiem interesujące, wskazując na zauważalny zysk wydajnościowy nowszych sterowników. Jeżeli więc dawno ich nie aktualizowaliście, warto to zrobić.
Wydajność na poszczególnych wersjach sterowników
Skupiając się już stricte na uzyskanych rezultatach, należy zwrócić szczególną uwagę na trzy gry. Pierwszą z nich jest Wiedźmin 3: Dziki Gon, gdzie tuż po jej premierze posiadacze Keplerów narzekali na osiągi znacząco słabsze niż oczekiwane. W celu ostudzenia nastrojów, NVIDIA wypuściła wtedy sterowniki mające poprawić wydajność rzeczonej architektury w polskim hicie. Patrząc na wyniki wydania 353.62, które zawiera stosowną poprawkę, rzeczywiście coś było na rzeczy, gdyż zysk jest całkiem spory (~11,7%). Kolejne aktualizacje GeForce Game Ready Driver również przynosiły dalszą zwyżkę osiągów, ale różnice nie są już piorunujące. Pozostała dwójka to Battlefield 1 oraz Sniper: Ghost Warrior 3. W obu tych przypadkach widać stopniową poprawę wydajności, wraz z następującymi po sobie wersjami sterowników NVIDII. Co interesujące, jednocześnie potwierdziłem wpływ optymalizacji dla drugiej z wymienionych produkcji, po raz pierwszy wprowadzonej w wydaniu 416.81, na kolejną architekturę. Tak więc trzecia część snajperskich przygód od CI Games przyspieszyła nie tylko na najnowszych Turingach i Pascalach, ale na starszych Maxwellach i Keplerach również. W ogólności, patrząc na wykresy średniej wydajności, widać spory zysk względem 340.52, ale bardziej miarodajne będzie zostawienie tego starocia w spokoju i porównanie 418.81 do 353.62, gdzie obserwujemy około 3,6% różnicy na plus. Dla porównania, analogicznie zestawienie dla GeForce GTX 970 (Maxwell v2) wykazało ~2,7% przyspieszenie. Pozwolę sobie skwitować to w następujący sposób - ależ ta paskudna NVIDIA niedobra, tak perfidnie "ubija" starsze architektury, że zyskują na nowszych sterowników bardziej niż następcy (to musi, powtarzam - musi, być spisek!). Zaś na zakończenie dodam jeszcze, że jeżeli macie w komputerze Keplera i dawno nie aktualizowaliście sterowników, to zróbcie to, bo po prostu warto.
Pokaż / Dodaj komentarze do: Czy NVIDIA obniża wydajność starszych kart graficznych? Odc. 3, Kepler