Rendering na GeForce RTX - wydajność z OptiX
Dodatkowo, poza standardowymi testami pod kontrolą CUDA oraz OpenCL, postanowiłem sprawdzić, jaki wpływ na wydajność ma API OptiX, które zostało relatywnie niedawno dodane do rozwojowych wydań pakietu Blender. Jak powszechnie wiadomo, najnowsza architektura zielonych, czyli Turing, w swoim pełnym wydaniu to m.in. dedykowane jednostki przyspieszające śledzenie promieni (ang. ray-tracing), nazwane przez producenta RT Cores. Dotychczas te ostatnie nie były wykorzystywane w programie, wokół którego skupiony jest niniejszy materiał, tak więc nie było możliwości oceny, na jak duże przyspieszenie można liczyć w wyniku ich aktywacji, ale skoro takowa właśnie się pojawiła, wysoce nierozsądnym byłoby z niej nie skorzystać. Poniżej znajdziecie więc porównanie CUDA oraz OptiX w czterech różnych scenach, na kilku modelach GeForce RTX.
bmw27
fishy_cat
koro
pavillon_barcelona
Komentarz odnośnie uzyskanych wyników
Zgodnie z tym, co widzicie wyżej, przejście na API OptiX zapewnia duży przyrost wydajności, najczęściej ponad dwukrotny. Tak znaczący skok osiągów oznacza, że z aktywnymi rdzeniami RT najnowsze akceleratory z zielonego obozu są de facto absolutnie bezkonkurencyjne w renderingu w pakiecie Blender. Niemniej jednak, warto zwrócić uwagę na jeszcze kilka innych rzeczy. Po pierwsze, świeżo zintegrowane API zdaje się nieco lepiej korzystać z potencjału poszczególnych GPU niż klasyczne CUDA. Na ogół, tam gdzie między GeForce RTX 2070 SUPER oraz RTX 2080 SUPER nie było różnicy, niewielką przewagę zaczyna notować wyższy model, a ponadto tańszy RTX 2060 SUPER, który w podstawowych testach najpewniej był hamowany zbyt małą liczbą bloków GPC, często zbliża się do droższych pobratymców. To niewątpliwie dobre wiadomości i jestem przekonany, że w przyszłości uda się wycisnąć jeszcze więcej, naturalnie z korzyścią dla użytkowników sprzętu.
Ale z drugiej strony, obecna implementacja OptiX nie pozwala na jednoczesne zaprzęgnięcie do pracy procesora oraz kart graficznych (tutaj nie jest powiedziane, że w ogóle będzie taka możliwość), a także nie wspiera Branched Path Tracing, który pozwala zróżnicować liczbę próbek w zależności od tego, na jaką powierzchnię akurat pada promień po odbiciu, tudzież od tego, jaki efekt akurat jest liczony. Niemniej jednak, potencjał i tak jest olbrzymi, zatem pozostaje czekać na wydanie oficjalnej wersji programu z gałęzi 2.81, co powinno nastąpić jeszcze w tym roku. A w międzyczasie możecie skorzystać z wydań rozwojowych, które znajdziecie tutaj. Jeżeli zaś interesuje Was odszumianie AI wchodzące w skład OptiX, znajdziecie je w dodatku D-NOISE autorstwa Remington Creative. To ciekawy komponent, pozwalający na ekspresowy podgląd z niewielką liczbą próbek oraz szybszy rendering bez istotnego ubytku na jakości, ponownie przy skromniejszej liczbie sampli.
Pokaż / Dodaj komentarze do: Czy sterowniki mają wpływ na rendering na GPU? Test wydajności w Blender