Test pamięci GOODRAM IRDM RGB: metodologia
Wszelkie testy przeprowadziłem na platformie z aktualnym Windowsem 10 64-bit 1909 (November 2019 Update), sterownikiem GeForce Game Ready 466.11, w trakcie rzeczywistej rozgrywki. Do zmierzenia liczby klatek posłużył program Fraps w wersji 3.5.99 - także w przypadku DirectX 12 (jedyna niedogodność pod tym API to brak OSD). Wartości, które odnajdziecie na wykresach, są średnią arytmetyczną rezultatów pochodzących z trzech odrębnych przebiegów, a dodatkowo rozdzielczość zegara czasu rzeczywistego została ustawiona na sztywną wartość 0,5 ms. Zainteresowanym tematem odsyłam do obszernego felietonu poświęconemu testowaniu CPU w grach.
Próby podkręcania polegały na znalezieniu maksymalnego stabilnego zegara, przy różnych ustawieniach timingów (opóźnień). W ich trakcie moduły były zasilane napięciem z zakresu 1,35-1,55 V oraz miały zapewniony nawiew. Dla modułów na kościach, które nie cierpią na negatywne skalowanie z woltażem (Hynix DJR, MJR, Nanya A-Die i Samsung B-Die), aplikowałem maksymalną wartość, a dla innych szukałem optymalnych ustawień. Do weryfikacji stabilności służyły gry wchodzące w skład procedury i program LinX. Celem zbadania wydajności po OC, wszystkie moduły pracowały z zegarem 4000 MHz i możliwie agresywnymi timingami, a dla tych, które przy dopuszczalnych kombinacjach opóźnień nie mogły uzyskać takiego taktowania, przewidziano niższe wartości – 3700-3800 MHz.
Platforma testowa
Intel Core i9-10900K | |
ASUS ROG STRIX Z490-E GAMING | |
ASUS TUF GAMING GeForce RTX 3060 Ti OC | |
ADATA SP900 128 GB | |
Patriot Viper VPR100 512 GB | |
SilentiumPC Supremo M1 Platinum 700 W | |
Antec Twelve Hundred V3 | |
SilentiumPC Navis EVO ARGB 360 |
Pokaż / Dodaj komentarze do: GOODRAM IRDM RGB 2x8 GB 3600 MHz CL 18. Test pierwszej podświetlanej pamięci DDR4 polskiej firmy