W niniejszym teście na tapet trafia jedna z najtańszych nowych kart graficznych, a konkretnie mowa o modelu na układzie Intel Arc A380, który udało nam się zdobyć w wersji SPARKLE Intel Arc A380 ELF. Mamy do czynienia z prawie najsłabszym GPU od niebieskich, jako że niżej w hierarchii tej firmy znajduje się tylko Arc A310. W jakim stopniu tak budżetowy układ graficzny pozwala na rozgrywkę w nowe gry, wyjaśni się oczywiście niebawem, za to konstrukcyjnie recenzowana karta to dwuslotowy akcelerator o długości jedynie ~16 cm i z prostym chłodzeniem z jednym wentylatorem 90 mm. Podświetlenia LED rzecz jasna tu nie uświadczymy, podobnie jak złącza zasilania, gdyż model ten cechuje się niewielkim zużyciem energii, przez co jest mu niepotrzebne.
Spis treści:
- Wygląd zewnętrzny i budowa
- Platforma testowa, metodologia
- Wydajność w grach
- Podkręcanie: maksymalny stabilny zegar GPU i VRAM
- Podkręcanie: przyrost wydajności w grach
- Temperatury i kultura pracy
- Zużycie energii - pomiary z wykorzystaniem NVIDIA PCAT
- Podsumowanie
Odnośnie ceny, w momencie pisania tekstu za najtańsze karty graficzne na układzie Arc A380 trzeba było zapłacić minimum ok. 520 zł, a w wypadku produktu marki SPARKLE przynajmniej ok. 540 zł. W tym budżecie konkurencji wśród nowych akceleratorów praktycznie brak, bo jako alternatywę wskazać mógłbym jedynie Radeona RX 6400, który jednak ma tylko 4 GB VRAM, PCIe przycięte do x4 i jest bardzo wolny, przez co nie da się go polecić w 2024 roku. Ale nie należy zapominać o APU firmy AMD z rodziny Ryzen 8000, gdzie znajdziemy model Ryzen 5 8600G, którego koszt zakupu zaczyna się od ok. 770 zł i w tej cenie mamy procesor sześciordzeniowy z sensownym iGPU. A do Arc A380 musimy dokupić CPU osobno i za ~230-250 zł dostaniemy co najwyżej starszego Ryzena 3 3100 z czterema rdzeniami. Innymi słowy, żeby układ Intela miał sens w kontekście budżetowych zestawów, wypadałoby aby wyraźnie pokonał Ryzena 5 8600G.
Intel Arc A380 to jeden z najtańszych nowych GPU. Zobaczmy, czy inwestycja w tak budżetową kartę graficzną ma sens.
Intel Arc A750 vs Radeon RX 6600 - test porównawczy. Wybieramy najlepsze GPU do ok. 900 zł
AMD |
AMD |
Intel |
|
---|---|---|---|
Proces technologiczny | 5 nm (TSMC N4) | 5 nm (TSMC N4) | 7 nm (TSMC N6) |
Architektura | RDNA 3 | RDNA 3 | Xe HPG |
CU/Xe-core | 8 | 12 | 8 |
Cache L2 | 2 MB | 2 MB | 4 MB |
SPU | 512 | 768 | 1024 |
TMU | 32 | 48 | 64 |
ROP | 16 | 32 | 32 |
Typ i ilość VRAM | DDR5 | DDR5 | 6 GB GDDR6 |
Zegar Boost | 2800 MHz | 2900 MHz | 2050 MHz |
Rzeczywisty zegar pamięci | 3000 MHz | 3000 MHz | 1937 MHz |
Magistrala danych | 128-bit | 128-bit | 96-bit |
Przepustowość pamięci | 96 GB/s | 96 GB/s | 186 GB/s |
Limit mocy | 88 W | 88 W | 60 W |
Komentarz odnośnie specyfikacji testowanej karty graficznej
Jeżeli chodzi o technikalia, Arc A380 bazuje na mniejszym jądrze krzemowym niż warianty od Arc A580 wzwyż, o oznaczeniu ACM-G11. Układ składa się z 7,2 mld tranzystorów na powierzchni 157 mm2 i jest produkowany przez TSMC w wariancie N6 litografii 7 nm. W stosunku do mocniejszego rdzenia, ilość tzw. rdzeni Xe została obcięta aż czterokrotnie, do tylko ośmiu sztuk, które przekładają się na 1024 jednostki cieniujące. Poza tym mamy 32 ROP-y oraz 64 TMU, a także 96-bitową szynę danych. W związku z tą ostatnią, pojemność pamięci VRAM wynosi 6 GB, a ponieważ użyte kości mają taktowanie 1937 MHz, przepustowość jest równa 186 GB/s. Limit mocy został ustalony na 60 W dla całej karty i 43 W dla samego GPU, z kolei zegar pod obciążeniem powinien wynosić min. 2050 MHz. Innymi słowy, na papierze Arc A380 góruje nad AMD Radeon 760M, zintegrowanym w procesorze Ryzen 5 8600G, jednak jak wiemy z wcześniejszych testów, w przypadku układów graficznych od niebieskich niekoniecznie jest to gwarancją sukcesu.
SPARKLE Intel Arc A380 ELF: opakowanie
Testowaną kartę graficzną SPARKLE Intel Arc A380 ELF otrzymałem w małym pudełku, utrzymanym w ciemnej kolorystyce. Na froncie jest zdjęcie sprzętu, napisy informujące, jaki to dokładnie model, i wykaz najważniejszych cech. A na odwrocie mamy bardziej szczegółowy opis produktu oraz wykaz wyjść wideo i wymagań systemowych. Wewnątrz znajduje się wyłącznie karta.
SPARKLE Intel Arc A380 ELF: wymiary, system chłodzenia
SPARKLE Intel Arc A380 ELF to jedna z najkrótszych kart, jakie testowałem. Konstrukcja liczy sobie ok. 16 cm, a samo PCB nawet odrobinę mniej. Cooler nie jest wysoki, dzięki czemu akcelerator zajmuje dwa sloty, a więc tyle co śledź. Radiator to jednolity, prosty blok aluminium bez heatpipe, a wymuszanie przepływu powietrza spoczywa na barkach wentylatora 90 mm, który pracuje półpasywnie. Chłodzenie dba o optymalne warunki rdzenia i VRAM.
SPARKLE Intel Arc A380 ELF: rewers, zasilanie, podświetlenie
Płytki usztywniającej (ang. backplate) tu nie uświadczymy, z pewnością z uwagi na redukcję kosztów. Za zasilanie odpowiada wyłącznie złącze PCIe, które wystarcza z zapasem przy fabrycznym limicie mocy (ang. power limit) 43 W dla GPU, co przekładaja się na łączny pobór prądu ok. 60 W. PL oczywiście nie można podnieść, a podświetlenia LED, jak pisałem wcześniej, także nie ma.
SPARKLE Intel Arc A380 ELF: złącza wideo
Jeśli chodzi o złącza wideo, do dyspozycji użytkownika są trzy sztuki DisplayPort 2.0 i jedno HDMI 2.0. Przy czym, co ciekawe, to ostatnie do momentu instalacji sterownika graficznego nie pozwala ustawić rozdzielczości powyżej 1280x720, co wydawało mi się, że już się nie zdarza w nowych kartach graficznych. Nie sądzę, by był to problem, gdyż oprogramowanie Intela siłą rzeczy trzeba wgrać, ale wolę o tym wspomnieć.
Test SPARKLE Intel Arc A380 ELF: metodologia
Testy karty SPARKLE Intel Arc A380 ELF wykonałem we współpracy z systemem operacyjnym Windows 11 64-bit 21H1 i sterownikami Intel Graphics Driver 32.0.101.5972, w trakcie rzeczywistej rozgrywki. Do pomiaru liczby klatek wykorzystano program Fraps w wersji 3.5.99 - również w przypadku DirectX 12 (jedyna niedogodność pod tym API to brak OSD). Rozdzielczość zegara czasu rzeczywistego została ustawiona na sztywną wartość 0,5 ms, a zaprezentowane rezultaty są średnią arytmetyczną wyników uzyskanych w trzech przebiegach. Każdy wykres jest odpowiednio opisany, jeżeli chodzi o rozdzielczość renderowania oraz informacje o szczegółowości grafiki.
Ustawienia platformy były następujące:
- nastawy pamięci: DDR5-7000 MHz CL 40-42-42-82 2T.
Ważne: ITHardware testuje karty graficzne przy ustawieniach fabrycznych, jak również po O/C do maksymalnych stabilnych zegarów GPU/VRAM. Pisząc o ustawieniach fabrycznych mam na myśli wartości, z jakimi karta opuściła fabrykę, a nie zegary modelu referencyjnego ustawione na autorskiej konstrukcji!
Platforma testowa
Intel Core i5-13400F | |
ASUS ROG MAXIMUS Z790 HERO | |
Patriot Viper Venom RGB 2x16 GB DDR5-6200 CL40 | |
PNY XLR8 CS3140 2 TB | |
GIGABYTE UD1000GM PG5 | |
CORSAIR iCUE 4000D RGB AIRFLOW | |
CORSAIR iCUE H150i ELITE CAPELLIX |
Test SPARKLE Intel Arc A380 ELF: wydajność
Poniżej znajdziecie wyniki wydajnościowe recenzowanego układu graficznego Intel Arc A380, w wybranych grach, dla rozdzielczości 1080p (Full HD). Głównym punktem odniesienia jest Radeon 760M, tzn. GPU zintegrowane we wspomnianym wcześniej procesorze Ryzen 5 8600G. Testy zostały przeprowadzone z włączonym XeSS z profilem jakościowym (albo inną techniką skalowania obrazu) i z dostosowanymi detalami (typowo obniżonymi do niskich).
A Plague Tale: Requiem
Assassin's Creed: Mirage
Atomic Heart
Call of Duty: Modern Warfare 3
Cyberpunk 2077
Dead Island 2
Dead Space Remake
Dying Light 2
Far Cry 6
God of War
Lords of the Fallen
Marvel's Spider-Man Remastered
Red Dead Redemption 2
Resident Evil 4 Remake
The Last of Us Part I
Wiedźmin 3: Dziki Gon NG
Średnie osiągi
Test SPARKLE Intel Arc A380 ELF: podkręcanie
Przyspieszanie karty graficznej SPARKLE Intel Arc A380 ELF odbyło się bez ingerencji w budowę akceleratora i oprogramowanie układowe oraz z wykorzystaniem aplikacji Intel Arc Control. Prędkość wentylatorów ustawiła się automatycznie na 51% (~1800RPM), co przełożyło się na temperaturę GPU maksymalnie 64 °C. Podane poniżej wartości są w pełni stabilne, a to oznacza, że karta graficzna musiała przejść wszystkie próby testowe bez zjawisk uznawanych za niepożądane - artefaktów, losowych przycięć oraz wyrzucania do pulpitu. Do badania poprawności pracy posłużyły trzy gry - A Plague Tale: Requiem, Dead Space Remake i Resident Evil 4 Remake. Pierwsza z nich reprezentuje wariant bardzo mocnego obciążenia GPU, druga lekkiego, zaś trzecia wysokiego zapotrzebowania na pamięć VRAM. Taka kombinacja zapewnia, że sprzęt zadziała stabilnie w każdych warunkach.
SPARKLE Intel Arc A380 ELF
Ustawienia domyślne:
- Taktowanie rdzenia/pamięci VRAM: 2050/1937 MHz
- Rzeczywiste taktowanie rdzenia: 2050-2150 MHz
- Rzeczywiste taktowanie pamięci VRAM: 1937 MHz
Manualny overclocking:
- Maksymalne stabilne taktowanie: 2150/1937 MHz
- Rzeczywiste taktowanie rdzenia: 2150-2350 MHz
- Rzeczywiste taktowanie pamięci VRAM: 1937 MHz
- Limit mocy: 43 W
Za stabilny zegar podczas rozgrywki przyjmuje się wartość, która uzyskana została po uprzednim wygrzaniu karty. Jest to konieczne, ponieważ chwilę po włączeniu gry taktowanie typowo jest wyższe, ale spada ze wzrostem temperatury. W związku z tym wygrzanie sprzętu jest niezbędne, by podane zegary były rzetelne. Taktowanie GPU było badane w grze A Plague Tale: Requiem.
Test SPARKLE Intel Arc A380 ELF: osiągi po OC
Ponieważ wiemy, do jakich wartości można podkręcić testowany model SPARKLE Intel Arc A380 ELF, przyszedł czas na sprawdzenie praktycznego wpływu overclockingu na FPS. W tym celu wykorzystuję dwie gry standardowo używane do weryfikacji wydajności poszczególnych GPU - A Plague Tale: Requiem i Atomic Heart. Dla zachowania miarodajności, bez zmian pozostają przebiegi testowe i ustawienia graficzne (rozdzielczość oraz detale).
A Plague Tale: Requiem
Atomic Heart
Test SPARKLE Intel Arc A380 ELF: temperatury
Wszystkie odczyty w trakcie testów modelu SPARKLE Intel Arc A380 ELF były wykonywane przy wykorzystaniu niezmienionej platformy testowej, a obudowa była zamknięta i postawiona obok biurka, podobnie jak u większości użytkowników. Temperatura w pomieszczeniu wahała się w zakresie 23-24 °C. Do wykonania pomiarów posłużyła aplikacja GPU-Z w wersji 2.60.0. Test stanowi 15-minutowa rozgrywka w grze A Plague Tale: Requiem, a wartości na wykresach są najwyższymi spośród zarejestrowanych.
Dodatkowe informacje na temat wykonanych pomiarów:
- Prędkość obrotowa wentylatorów: 1800 RPM; 36,6 dBA,
- GPU: 64 °C,
- VRAM: 64 °C.
Warunki testu głośności SPARKLE Intel Arc A380 ELF
Do sprawdzenia głośności wentylatorów na testowanej karcie SPARKLE Intel Arc A380 ELF został wykorzystany decybelomierz Voltcraft SL-100 o zakresie pomiarowym 30-130 dBA, a także dokładności ±1,5 dBA. Pomiary były wykonywane w godzinach nocnych, tak aby poziom tła był jak najniższy. W celu zapewnienia możliwie dokładnych odczytów, karta graficzna była jedynym źródłem hałasu. Jednocześnie oznacza to, że pomiar pod obciążeniem był symulowany, poprzez ustawienie prędkości wentylatorów na maksymalny zanotowany podczas testów temperatur poziom, bez dodatkowego obciążenia grą (co pozwala nie aktywować chłodzenia zasilacza). Decybelomierz został umieszczony w odległości 30 cm od obudowy komputera, a tło wynosiło 33,5 dBA.
Test SPARKLE Intel Arc A380 ELF: pobór prądu
Tradycyjne pomiary poboru prądu z użyciem watomierza sprawdzają się według mnie względnie dobrze, ale mają jednak tę wadę, że nie pokazują wartości tylko dla karty graficznej. Powoduje to lekkie spłaszczenie relacji między poszczególnymi akceleratorami, a ponadto pewien wpływ ma procesor, który przy mocniejszym GPU generującym więcej FPS będzie bardziej obciążony, zużywając tym samym więcej energii. Właśnie dlatego, jako że udało mi się wejść w posiadanie zestawu NVIDIA PCAT, zdecydowałem się wykonywać testy wyłącznie z jego wykorzystaniem. W skład kompletu (pomijając kable) wchodzi riser, który wkładamy do płyty głównej i dopiero do niego kartę, oraz płytka pośrednicząca w dostarczaniu prądu gniazdami PCIe 6-pin/8-pin. Te dwa elementy, połączone przewodem, zapewniają pomiar dla samego akceleratora, dzięki dedykowanemu oprogramowaniu zielonych. Co więcej, sprzęt działa w połączeniu z GPU wszystkich producentów, co całkowicie eliminuje potrzebę sięgania po watomierz.
Zużycie energii
Test SPARKLE Intel Arc A380 ELF: konkluzje
Zaczynając od osiągów, trzeba powiedzieć wprost, że Arc A380 niczego specjalnego nie pokazał. Uśredniając, jest tylko ~5% szybszy od zintegrowanego GPU procesora Ryzen 5 8600G, a to trudno określić jako satysfakcjonujący wynik. Układ niebieskich co prawda ma przebłyski, co najlepiej widać w grach od CD Projekt RED, czyli Cyberpunk 2077 oraz Wiedźmin 3, tylko to raczej marne usprawiedliwienie. W obliczu takich a nie innych osiągów, nawet nie podjąłem próby zbadania wydajności z włączonym śledzeniem promieni, które Arc A380 sprzętowo obsługuje, ale mając na względzie bazowy FPS bez RT i do tego przy detalach typowo niskich, jest to wyłącznie ciekawostka. Na plus można za to zapisać pobór prądu, jedynie ok. 60 W pod obciążeniem dla samej karty, oraz w pewnym sensie kulturę pracy i temperatury. Piszę w ten sposób, gdyż głośność co prawda jest przyzwoita, ale z jakiegoś powodu wentylator (nawet przy obrotach ustawionych ręcznie na sztywno) nieustannie zwalnia i przyspiesza, a to nie jest przyjemne akustycznie. Odnośnie podkręcania, GPU firmy Intel da się przyspieszyć symbolicznie, ponieważ średni wzrost FPS po OC to ledwie ok. 3%.
Najlepszą niszą dla Arc A380 mogłoby być ulepszanie starych komputerów, choć na przeszkodzie może stanąć wymóg wsparcia Resizable BAR.
Test nowego patcha w Alan Wake 2. Karty graficzne bez mesh shaders wreszcie odżyją?
Jaka nisza mogłaby być potencjalnym ratunkiem dla Intel Arc A380
Wnioski po testach są więc mało optymistyczne i teraz trzeba się zastanowić, czy Arc A380 może być sensownym wyborem w jakiejkolwiek niszy. Jeżeli chodzi o składanie wyjątkowo budżetowych pecetów, powiedziałbym 50/50. Mianowicie Ryzen 5 8600G, z prawie taką samą wydajnością w grach i dość mocną częścią CPU, kosztuje podobne pieniądze jak testowana karta oraz np. Ryzen 3 3100, tj. słabszy procesor. Przy czym platforma AM4 jest tańsza, dzięki niższym cenom płyt głównych oraz pamięci DDR4, ale dokładając do AM5 mamy platformę na lata, stąd jak wyżej, wybór nie jest oczywisty. A co z ulepszaniem starszych maszyn, w tym takich bez dodatkowego zasilania dla zewnętrznego GPU? W teorii to dobry pomysł, ale muszą to być komputery nie za stare, gdyż układy graficzne Intela wymagają wsparcia Resizable BAR, bez którego ich osiągi mocno spadają, co eliminuje te bardziej wiekowe komputery. Innymi słowy, potencjał w tym temacie mógłby być niemały, jednak znowu pojawia się coś przeciwko. Reasumując, SPARKLE Intel Arc A380 ELF otrzymuje ocenę 6/10, bo jest to po prostu wolne GPU, którego zakup można uzasadnić tylko w mocno specyficznych okolicznościach. Jednocześnie myślę, że dzisiejszy test pokazał, że segment tanich kart graficznych dosłownie ledwo zipie i raczej nie zanosi się na jakąś zmianę trendu...
SPARKLE Intel Arc A380 ELF
SPARKLE Intel Arc A380 ELF - opinia
SPARKLE Intel Arc A380 ELF - plusy
- Niski pobór prądu
- Brak dodatkowego zasilania
- Poprawne chłodzenie (sensowne temperatury oraz niezła kultura pracy)
SPARKLE Intel Arc A380 ELF - minusy
- Wydajność jest niska
- Wymagane wsparcie Resizable BAR
- Nieustannie przyspieszający i zwalniający wentylator
Cena SPARKLE Intel Arc A380 ELF (na dzień publikacji): od ok. 540 zł
Gwarancja: 36 miesięcy
Pokaż / Dodaj komentarze do: Grafika za 560 zł, czyli co potrafi Intel Arc A380 - TEST