Końcówka 2024 niewątpliwie jest gorącym okresem, jeśli chodzi o procesory, m.in. z uwagi na dzisiejszą premierę generacji Arrow Lake. Topowy model w nowej serii i jednocześnie temat przewodni tego testu to Intel Core Ultra 9 285K. Mamy tutaj do czynienia z następcą Core i9-14900K, choć sama nazwa nie sugeruje tego wprost, gdyż zgodnie z przeciekami, niebiescy zupełnie zmienili nomenklaturę, odchodząc od systemu, który towarzyszył nam od debiutu Sandy Bridge, tj. od ponad 13 lat. Ponadto mamy nową podstawkę LGA 1851, co oznacza konieczność wymiany płyty głównej, co stanowi dodatkowy koszt, którego notabene nie narzucała niedawna premiera rodziny Ryzen 9000. Odnośnie wydajności, niebiescy sugerują bardzo wysokie osiągi wielordzeniowe i solidne rezultaty w grach, do spółki z dużym spadkiem poboru prądu, ale czy tak jest w istocie, wykażą dopiero testy praktyczne.
Spis treści:
- Intel Core Ultra 9 285K: charakterystyka procesora
- Platforma testowa, metodologia
- Wydajność - emulacja, przeglądanie internetu
- Wydajność - kompresja danych, kompilacja, obróbka zdjęć
- Wydajność - konwersja audio/wideo
- Wydajność - grafika 3D
- Wydajność - rendering
- Wydajność - obliczenia, symulacje, szyfrowanie
- Wydajność - gry (A Plague Tale: Requiem, AC: Mirage, Call of Duty: Modern Warfare 3)
- Wydajność - gry (Counter-Strike 2, Cyberpunk 2077, Dragon's Dogma 2)
- Wydajność - gry (Dying Light 2, Dziedzictwo Hogwartu, Far Cry 6)
- Wydajność - gry (Dead Island 2, Spider-Man: Miles Morales, SW Jedi: Ocalały)
- Wydajność - gry (Starfield, Wiedźmin 3: Dziki Gon NG, World of Tanks)
- Wydajność - gry (średnie osiągi)
- Temperatury
- Zużycie energii
- Podsumowanie
Jeżeli chodzi o cenę, Intel Core Ultra 9 285K został przez producenta wyceniony na 589 dolarów amerykańskich, co przy obecnym kursie i po doliczeniu VAT powinno przełożyć się na ok. 2883 zł. Przy czym, w momencie pisania tekstu recenzowany model był już widoczny w cennikach niektórych sklepów, z kosztem zakupu zaczynającym się od 2749 zł, zatem jest odrobinę taniej względem MSRP. Niemniej nie można przemilczeć faktu, że Core i9-14900K dało się w analogicznym okresie kupić nawet za 2149 zł. Ta różnica nie jest zaskoczeniem, biorąc pod uwagę, że porównujemy starszy produkt, który zdążył od debiutu zejść z ceny, ze świeżym procesorem dopiero wchodzącym do sprzedaży, ale fakt pozostaje faktem. Poza tym nie należy zapominać o koszcie zakupu płyty głównej, jako że przyzwoitej jakości konstrukcję na Z790 można dostać za ok. 660 zł, gdzie dla porównania najtańsze modele na Z890 zaczynają się od około 980 zł. Innymi słowy, tanio na pewno nie jest. Jeśli jednak cena nie stanowi dla Was problemu, wszystkie procesory Arrow Lake znajdziecie w sklepie x-kom.
Core Ultra 9 285K to topowy przedstawiciel rodziny Arrow Lake, z największą liczbą rdzeni i topową ceną. Sprawdźmy, czy wydajność również jest topowa.
Ryzen 7 7800X3D - test w nowej procedurze vs i9-14900K. Kto ma najlepszy CPU dla graczy?
Krótki komentarz odnośnie recenzowanego procesora
Przechodząc do technikaliów, Arrow Lake, tak samo jak Meteor Lake i Lunar Lake, korzysta z budowy modułowej. Na kompletny CPU składają się następujące jądra krzemowe (w nawiasie używana litografia): obliczeniowe (TSMC N3), z dużymi i małymi rdzeniami, graficzne (TSMC N5P), z iGPU generacji Xe i z 512 jednostkami cieniującymi, a także układy SOC i I/O (TSMC N6). Za sprawą tych ostatnich, procesor wspiera pamięć DDR5 o zegarze oficjalnie do 6400 MHz, udostępnia 20 linii PCIe 5.0 (16 dla GPU i cztery dla nośnika M.2) oraz 12 4.0 (osiem dla chipsetu i cztery dla drugiego dysku NVMe), oraz posiada zintegrowany kontroler Thunderbolt 4 i NPU, czyli akcelerator AI o wydajności 13 TOPS (notabene lokalny Microsoft Copilot+ wymaga aż 40 TOPS). Odnośnie rdzeni, duże bazują na architekturze Lion Cove i dla Core Ultra 9 285K jest ich osiem, zaś małe na Skymont i w tym przypadku mamy ich 16 sztuk. Ale łączna liczba wątków, które procesor może wykonywać jednocześnie, spadła w porównaniu z Raptor Lake, gdyż duże rdzenie utraciły SMT, stąd jest to po prostu suma liczby dużych oraz małych rdzeni. Współczynnik TDP pozostał na niezmienionym poziomie, w dalszym ciągu wynosząc 125 W, jednak jak wiadomo, z rzeczywistym poborem prądu ten parametr od dłuższego czasu często niewiele ma wspólnego.
Test Intel Core Ultra 9 285K: charakterystyka procesora
Główny bohater niniejszego tekstu to co prawda Intel Core Ultra 9 285K, niemniej z oczywistych względów przy takich materiałach nie sposób uniknąć porównań z innymi modelami tej firmy czy czerwoną konkurencją. Dlatego też postanowiłem zebrać w tym miejscu komplet danych technicznych opisujących sprawdzone w boju procesory - tak, by dostarczyć Wam jak najwięcej użytecznych informacji. Poniżej odnajdziecie zarówno podstawowe wartości liczbowe, pokroju liczby rdzeni i wątków, zegarów czy współczynnika TDP, jak i bardziej praktyczne spostrzeżenia typu rzeczywiste taktowania w zależności od obciążenia i towarzyszące im napięcia.
Charakterystyka porównywanych procesorów AMD i Intel | |||||
---|---|---|---|---|---|
Producent | AMD | AMD | Intel | Intel | Intel |
Model | Ryzen 5 7600(X) | Ryzen 5 9600X | Core i5-12400F | Core i5-12600K | Core i5-13400F |
Generacja | Raphael | Granite Ridge | Alder Lake | Alder Lake | Raptor Lake (?) |
Architektura | Zen 4 | Zen 5 | Golden Cove Gracemont |
Golden Cove Gracemont |
Golden Cove Gracemont |
Proces technologiczny | 5 + 6 nm | 4 + 6 nm | Intel 7 (10 nm) | Intel 7 (10 nm) | Intel 7 (10 nm) |
Socket | AM5 | AM5 | LGA 1700 | LGA 1700 | LGA 1700 |
Zintegrowane GPU | AMD Graphics (2 CU) 2200 MHz |
AMD Graphics (2 CU) 2200 MHz |
Nie | UHD Graphics 770 (32 EU) 1450 MHz |
Nie |
Konfiguracja PCIe | 5.0 x16 + x8 | 5.0 x16 + x8 | 5.0 x16 + 4.0 x4 | 5.0 x16 + 4.0 x4 | 5.0 x16 + 4.0 x4 |
Liczba rdzeni | 6 + SMT | 6 + SMT | 6 + SMT | 6 + SMT (Golden) 4 (Gracemont) |
6 + SMT (Golden) 4 (Gracemont) |
Liczba bloków CCX | 1 | 1 | n.d. | n.d. | n.d. |
Maksymalny zegar | 5,15 GHz (7600) 5,45 GHz (7600X) |
5,45 GHz | 4,4 GHz | 4,9 GHz | 4,6 GHz |
Cache L2 | 6x1 MB | 6x1 MB | 6x1,25 MB | 6x1,25 MB (Golden) 2 MB (Gracemont) |
6x1,25 MB (Golden) 2 MB (Gracemont) |
Cache L3 | 32 MB | 32 MB | 18 MB | 20 MB | 20 MB |
Kontroler RAM | DDR5-5200 | DDR5-5600 | DDR4-3200 DDR5-4800 |
DDR4-3200 DDR5-4800 |
DDR4-3200 DDR5-4800 |
Mnożnik | odblokowany | odblokowany | zablokowany | odblokowany | zablokowany |
Współczynnik TDP | 65 W (7600) 105 W (7600X) |
65 W | 65 W | 125 W | 65 W |
Fabryczne chłodzenie | Nie | Nie | Tak | Nie | Tak |
Cena (x-kom na dzień 21.10.2024) | 849 zł (7600) 939 zł (7600X) |
1099 zł | 499 zł | 849 zł | 699 zł |
Rzeczywisty zegar MT | 5,0 (7600) 5,3 GHz (7600X) |
5,1 GHz | 3,45 GHz | 4,5/3,6 GHz | 3,35/2,7 GHz (65 W) 4,1/3,3 GHz (148 W) |
Napięcie MT | 1,25 V (7600) 1,35 V (7600X) |
1,15 V | 0,95 V | 1,15 V | 0,95 V (65 W) 1,05 V (148 W) |
Rzeczywisty zegar ST | 5,15 GHz (7600) 5,45 GHz (7600X) |
5,45 GHz | 4,4 GHz | 4,9 GHz | 4,6 GHz |
Napięcie ST | 1,25 V (7600) 1,35 V (7600X) |
1,35 V | 1,15 V | 1,3 V | 1,2 V |
Charakterystyka porównywanych procesorów AMD i Intel | |||||
---|---|---|---|---|---|
Producent | AMD | Intel | Intel | Intel | Intel |
Model | Ryzen 7 7800X3D | Core Ultra 5 245K | Core i5-14600K | Core i7-13700K | Core i9-12900K |
Generacja | Raphael | Arrow Lake | Raptor Lake | Raptor Lake | Alder Lake |
Architektura | Zen 4 | Lion Cove Skymont |
Raptor Cove Gracemont |
Raptor Cove Gracemont |
Golden Cove Gracemont |
Proces technologiczny | 5 + 6 nm | 3 + 5 + 6 nm | Intel 7 (10 nm) | Intel 7 (10 nm) | Intel 7 (10 nm) |
Socket | AM5 | LGA 1851 | LGA 1700 | LGA 1700 | LGA 1700 |
Zintegrowane GPU | AMD Graphics (2 CU) 2200 MHz |
Intel Graphics (64 EU) 1900 MHz |
UHD Graphics 770 (32 EU) 1550 MHz |
UHD Graphics 770 (32 EU) 1600 MHz |
UHD Graphics 770 (32 EU) 1550 MHz |
Konfiguracja PCIe | 5.0 x16 + x8 | 5.0 x16 + x4 + 4.0 x4 | 5.0 x16 + 4.0 x4 | 5.0 x16 + 4.0 x4 | 5.0 x16 + 4.0 x4 |
Liczba rdzeni | 8 + SMT | 6 (Lion) 8 (Skymont) |
6 + SMT (Raptor) 8 (Gracemont) |
8 + SMT (Raptor) 8 (Gracemont) |
8 + SMT (Golden) 8 (Gracemont) |
Liczba bloków CCX | 1 | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. |
Maksymalny zegar | 5,05 GHz | 5,2 GHz | 5,3 GHz | 5,4 GHz | 5,2 GHz |
Cache L2 | 8x1 MB | 6x3 MB (Lion) 2x4 MB (Skymont) |
6x2 MB (Raptor) 2x4 MB (Gracemont) |
8x2 MB (Raptor) 2x4 MB (Gracemont) |
8x1,25 MB (Golden) 2x2 MB (Gracemont) |
Cache L3 | 96 MB | 24 MB | 24 MB | 30 MB | 30 MB |
Kontroler RAM | DDR5-5200 | DDR5-6400 | DDR4-3200 DDR5-5600 |
DDR4-3200 DDR5-5600 |
DDR4-3200 DDR5-4800 |
Mnożnik | odblokowany | odblokowany | odblokowany | odblokowany | odblokowany |
Współczynnik TDP | 120 W | 125 W | 125 W | 125 W | 125 W |
Fabryczne chłodzenie | Nie | Nie | Nie | Nie | Nie |
Cena (x-kom na dzień 21.10.2024) | 2079 zł | 1499 zł | 1069 zł | 1499 zł | 1719 zł |
Rzeczywisty zegar MT | 4,7 GHz | 4,95/4,55 GHz | 4,75/3,8 GHz (125 W) 5,3/4,0 GHz (181 W) |
4,45/3,5 GHz (125 W) 5,3/4,2 GHz (253 W) |
4,2/3,3 GHz (125 W) 4,9/3,7 GHz (241 W) |
Napięcie MT | 1,05 V | 1,1 V | 1,05 V (125 W) 1,2 V (181 W) |
1,0 V (125 W) 1,2 V (253 W) |
1,0 V (125 W) 1,2 V (241 W) |
Rzeczywisty zegar ST | 5,05 GHz | 5,2 GHz | 5,3 GHz | 5,4 GHz | 5,2 GHz |
Napięcie ST | 1,2 V | 1,15 V | 1,25 V | 1,3 V | 1,35 V |
Charakterystyka porównywanych procesorów AMD i Intel | |||||
---|---|---|---|---|---|
Producent | AMD | AMD | AMD | AMD | Intel |
Model | Ryzen 7 7700(X) | Ryzen 9 7900 | Ryzen 9 7900X | Ryzen 9 7950X | Core i7-12700K |
Generacja | Raphael | Raphael | Raphael | Raphael | Alder Lake |
Architektura | Zen 4 | Zen 4 | Zen 4 | Zen 4 | Golden Cove Gracemont |
Proces technologiczny | 5 + 6 nm | 5 + 6 nm | 5 + 6 nm | 5 + 6 nm | Intel 7 (10 nm) |
Socket | AM5 | AM5 | AM5 | AM5 | LGA 1700 |
Zintegrowane GPU | AMD Graphics (2 CU) 2200 MHz |
AMD Graphics (2 CU) 2200 MHz |
AMD Graphics (2 CU) 2200 MHz |
AMD Graphics (2 CU) 2200 MHz |
UHD Graphics 770 (32 EU) 1500 MHz |
Konfiguracja PCIe | 5.0 x16 + x8 | 5.0 x16 + x8 | 5.0 x16 + x8 | 5.0 x16 + x8 | 5.0 x16 + 4.0 x4 |
Liczba rdzeni | 8 + SMT | 12 + SMT | 12 + SMT | 16 + SMT | 8 + SMT (Golden) 4 (Gracemont) |
Liczba bloków CCX | 1 | 2 | 2 | 2 | n.d. |
Maksymalny zegar | 5,35 GHz (7700) 5,55 GHz (7700X) |
5,45 GHz | 5,7 GHz | 5,85 GHz | 5,0 GHz |
Cache L2 | 8x1 MB | 12x1 MB | 12x1 MB | 16x1 MB | 8x1,25 MB (Golden) 2 MB (Gracemont) |
Cache L3 | 32 MB | 2x32 MB | 2x32 MB | 2x32 MB | 25 MB |
Kontroler RAM | DDR5-5200 | DDR5-5200 | DDR5-5200 | DDR5-5200 | DDR4-3200 DDR5-4800 |
Mnożnik | odblokowany | odblokowany | odblokowany | odblokowany | odblokowany |
Współczynnik TDP | 65 W (7700) 105 W (7700X) |
65 W | 170 W | 170 W | 125 W |
Fabryczne chłodzenie | Nie | Nie | Nie | Nie | Nie |
Cena (x-kom na dzień 21.10.2024) | 1329 zł (7700) 1319 zł (7700X) |
1549 zł | 1599 zł | 2199 zł | 1249 zł |
Rzeczywisty zegar MT | 5,0 GHz (7700) 5,15 GHz (7700X) |
4,5 GHz | 5,1 GHz (230 W) 5,0 GHz (142 W) |
5,15 GHz (230 W) 4,85 GHz (142 W) |
4,45/3,45 GHz (125 W) 4,7/3,6 GHz (190 W) |
Napięcie MT | 1,15 V (7700) 1,3 V (7700X) |
1,0 V | 1,3 V (230 W) 1,2 V (142 W) |
1,25 V (230 W) 1,1 V (142 W) |
1,05 V (125 W) 1,1 V (190 W) |
Rzeczywisty zegar ST | 5,35 GHz (7700) 5,5 GHz (7700X) |
5,45 GHz | 5,5 GHz | 5,5 GHz | 4,9 GHz |
Napięcie ST | 1,3 V (7700) 1,45 V (7700X) |
1,3 V | 1,45 V | 1,45 V | 1,25 V |
Charakterystyka porównywanych procesorów AMD i Intel | |||||
---|---|---|---|---|---|
Producent | AMD | Intel | Intel | Intel | Intel |
Model | Ryzen 9 9900X | Core Ultra 7 265K | Core Ultra 9 285K | Core i7-14700K | Core i9-14900K |
Generacja | Granite Ridge | Arrow Lake | Arrow Lake | Raptor Lake | Raptor Lake |
Architektura | Zen 5 | Lion Cove Skymont |
Lion Cove Skymont |
Raptor Cove Gracemont |
Raptor Cove Gracemont |
Proces technologiczny | 4 + 6 nm | 3 + 5 + 6 nm | 3 + 5 + 6 nm | Intel 7 (10 nm) | Intel 7 (10 nm) |
Socket | AM5 | LGA 1851 | LGA 1851 | LGA 1700 | LGA 1700 |
Zintegrowane GPU | AMD Graphics (2 CU) 2200 MHz |
Intel Graphics (64 EU) 2000 MHz |
Intel Graphics (64 EU) 2000 MHz |
UHD Graphics 770 (32 EU) 1600 MHz |
UHD Graphics 770 (32 EU) 1650 MHz |
Konfiguracja PCIe | 5.0 x16 + x8 | 5.0 x16 + x4 + 4.0 x4 | 5.0 x16 + x4 + 4.0 x4 | 5.0 x16 + 4.0 x4 | 5.0 x16 + 4.0 x4 |
Liczba rdzeni | 12 + SMT | 8 (Lion) 12 (Skymont) |
8 (Lion) 16 (Skymont) |
8 + SMT (Raptor) 12 (Gracemont) |
8 + SMT (Raptor) 16 (Gracemont) |
Liczba bloków CCX | 2 | n.d. | n.d. | n.d. | n.d. |
Maksymalny zegar | 5,65 GHz | 5,5 GHz | 5,7 GHz | 5,6 GHz | 6,0 GHz |
Cache L2 | 12x1 MB | 8x3 MB (Lion) 3x4 MB (Skymont) |
8x3 MB (Lion) 4x4 MB (Skymont) |
8x2 MB (Raptor) 3x4 MB (Gracemont) |
8x2 MB (Raptor) 4x4 MB (Gracemont) |
Cache L3 | 2x32 MB | 30 MB | 36 MB | 33 MB | 36 MB |
Kontroler RAM | DDR5-5600 | DDR5-6400 | DDR5-6400 | DDR4-3200 DDR5-5600 |
DDR4-3200 DDR5-5600 |
Mnożnik | odblokowany | odblokowany | odblokowany | odblokowany | odblokowany |
Współczynnik TDP | 120 W | 125 W | 125 W | 125 W | 125 W |
Fabryczne chłodzenie | Nie | Nie | Nie | Nie | Nie |
Cena (x-kom na dzień 21.10.2024) | b.d. | 1999 zł | 2899 zł | 1689 zł | 2149 zł |
Rzeczywisty zegar MT | 5,0 GHz | 5,2/4,6 GHz | 5,3/4,6 GHz | 4,3/3,55 GHz (125 W) 5,35/4,25 GHz (253 W) |
4,2/3,45 GHz (125 W) 5,25/4,2 GHz (253 W) |
Napięcie MT | 1,2 V | 1,1 V | 1,15 V | 1,0 V (125 W) 1,25 V (253 W) |
0,95 V (125 W) 1,2 V (253 W) |
Rzeczywisty zegar ST | 5,6 GHz | 5,5 GHz | 5,7 GHz | 5,6 GHz | 6,0 GHz |
Napięcie ST | 1,4 V | 1,3 V | 1,25 V | 1,35 V | 1,4 V |
Test Intel Core Ultra 9 285K: metodologia
Wszystkie testy zostały wykonane pod kontrolą systemu operacyjnego Windows 11 64-bit 23H2 oraz sterowników GeForce Game Ready 552.22, podczas rzeczywistej rozgrywki. Do pomiaru liczby klatek użyto programu Fraps w wersji 3.5.99 - w tym dla DirectX 12 (jedyna niedogodność pod tym API to brak OSD). Wyniki zamieszczone na wykresach są średnią arytmetyczną rezultatów z trzech odrębnych przebiegów, z kolei rozdzielczość zegara czasu rzeczywistego była ustawiona na sztywną wartość 0,5 ms.
Nastawy pamięci prezentują się następująco:
- DDR5-6000 MHz CL 30-36-36-66 1T (Ryzen 7000 i Ryzen 9000),
- DDR5-7000 MHz CL 34-42-42-76 2T (Alder Lake, Raptor Lake i Arrow Lake).
Limity mocy były ustawione na następujących poziomach:
- AMD Ryzen 5 2600: PPT 88 W,
- AMD Ryzen 5 7600: PPT 88 W,
- AMD Ryzen 5 7600X: PPT 142 W,
- AMD Ryzen 5 9600X: PPT 88 W,
- AMD Ryzen 7 1700X: PPT 128 W,
- AMD Ryzen 7 7700: PPT 88 W,
- AMD Ryzen 7 7700X: PPT 142 W,
- AMD Ryzen 7 7800X3D: PPT 162 W,
- AMD Ryzen 9 7900: PPT 88 W,
- AMD Ryzen 9 7900X: PPT 230 W lub PPT 142 W,
- AMD Ryzen 9 7950X: PPT 230 W lub PPT 142 W,
- AMD Ryzen 9 9900X: PPT 162 W,
- Intel Core Ultra 5 245K: PL1 = PL2 = 125 W,
- Intel Core Ultra 7 265K: PL1 = PL2 = 250 W,
- Intel Core Ultra 9 285K: PL1 = PL2 = 250 W,
- Intel Core i5-12400F: PL1 = PL2 = 65 W,
- Intel Core i5-12600K: PL1 = PL2 = 125 W,
- Intel Core i5-13400F: PL1 = PL2 = 65 W lub PL1 = PL2 = 148 W,
- Intel Core i5-14600K: PL1 = PL2 = 125 W lub PL1 = PL2 = 181 W,
- Intel Core i7-12700K: PL1 = PL2 = 125 W lub PL1 = PL2 = 190 W,
- Intel Core i7-13700K: PL1 = PL2 = 125 W lub PL1 = PL2 = 253 W,
- Intel Core i7-14700K: PL1 = PL2 = 125 W lub PL1 = PL2 = 253 W,
- Intel Core i9-12900K: PL1 = PL2 = 125 W lub PL1 = PL2 = 241 W,
- Intel Core i9-14900K: PL1 = PL2 = 125 W lub PL1 = PL2 = 253 W,
- Intel Core i9-14900KS: PL1 = PL2 = 150 W lub PL1 = PL2 = 253 W.
Uwagi dodatkowe do testów:
- dla Alder Lake i Raptor Lake tryb pracy kontrolera pamięci RAM to Gear 2 dla DDR5 i Gear 1 dla DDR4,
- Ryzeny 7000 i Ryzeny 9000 pracowały z taktowaniem Infinity Fabric wynoszącym 2100 MHz i częstotliwością kontrolera synchroniczną z RAM,
- dla Arrow Lake tryb pracy kontrolera pamięci RAM to Gear 2,
- we wszystkich przypadkach zoptymalizowałem timingi dalszych rzędów,
- ze względu na niewystarczającą optymalizację zrównoważonego planu zasilania (dotyczy także Windowsa 11 24H2), Arrow Lake były testowane po zmianie na wysoką wydajność.
Platforma testowa
ASUS ROG MAXIMUS Z890 HERO | |
Patriot Viper Venom RGB 2x16 GB DDR5-7400 CL36 | |
ASUS ROG STRIX GeForce RTX 4080 OC | |
Patriot Viper VP4100 1 TB | |
SilentiumPC Supremo M1 Platinum 700 W | |
Antec Twelve Hundred V3 | |
MSI MEG CORELIQUID S360 |
Test Intel Core Ultra 9 285K: wydajność
Część praktyczną rozpoczynamy od emulacji konsol i testów przeglądarkowych. Względem poprzedniej procedury, rozbudowana została pierwsza z wymienionych kategorii, poprzez dołączenie programów RPCS3 oraz Xenia, które pozwalają uruchamiać gry odpowiednio dla PlayStation 3 oraz Xbox 360. W obu przypadkach do testów służy Red Dead Redemption, a pomiary odbywają się na samym początku kampanii fabularnej, gdyż to bardzo wymagająca lokalizacja, idealnie nadająca się do sprawdzania osiągów procesorów.
Dolphin
RPCS3
Xenia Canary
Mozilla Firefox
Dolphin
RPCS3
Xenia Canary
Mozilla Firefox
Kompresja danych, kompilacja, obróbka zdjęć
Kolejne testy obejmują kompresję danych, kompilację oraz prostą obróbkę zdjęć. Idąc po kolei, pomiary w 7-Zip zostały znacząco zmodyfikowane, ponieważ wariant z jednym i wieloma plikami o podobnym łącznym rozmiarze w zasadzie niczego nie wnosił. Zamiast tego mamy jeden mały plik i jeden duży, który pozwala w większym stopniu wykorzystać wielowątkowość, a dodatkowo wprowadziłem test dekompresji. Co do drugiej grupy, zaktualizowałem kod źródłowy kodera x265 do najświeższego wydania, które do kompilacji asemblera korzysta z narzędzia NASM, wyraźnie wolniejszego od Yasm, przez co cały proces jeszcze bardziej bazuje na wydajności pojedynczego wątku. Pozostałe dwa projekty są natomiast w pełni wielordzeniowe, a jeżeli chodzi o obróbkę zdjęć, uzupełniłem testy o scenariusze z dodatkowymi przekształceniami (zmiana rozdzielczości i korekta kolorów).
7-Zip
GCC
Visual Studio
IrfanView
7-Zip
GCC
Visual Studio
IrfanView
Konwersja audio/wideo
W dziale konwersji audio oraz wideo niewiele się zmieniło od czasu poprzedniej procedury. Jedyna modyfikacja to dodatkowe testy w HandBrake, polegające na kodowaniu dwóch plików naraz. To scenariusz warty zbadania, gdyż konwersja tylko jednego materiału źródłowego nie pozwala wykorzystać pełni potencjału najwydajniejszych CPU z wieloma rdzeniami, nawet gdy jest on w rozdzielczości 4K.
foobar2000: LAME MP3
foobar2000: FLAC
foobar2000: Monkey's Audio
HandBrake: x264 4K
HandBrake: x265 4K
foobar2000: LAME MP3
foobar2000: FLAC
foobar2000: Monkey's Audio
HandBrake: x264 4K
HandBrake: x265 4K
Grafika 3D
Testy obejmujące operacje związane z grafiką 3D także przetrwały z grubsza w niezmienionej formie. W wypadku programu Blender dokonałem wyłącznie drobną korektę dla operacji eksportu, zastępując format Wavefront przez bardziej wymagający obliczeniowo glTF 2.0. Ponadto wyeliminowałem test nakładania modyfikatora Subsurf, gdyż w najnowszych wydaniach pakietu Blender zadanie to wykonuje się praktycznie błyskawicznie, przez co przestało być dobrym scenariuszem do porównywania osiągów CPU.
3ds Max
Blender
3ds Max
Blender
Rendering
Odnośnie renderingu, główna zmiana to wykorzystanie najnowszej wersji benchmarka Cinebench - 2024. Ponadto zaktualizowałem programy 3ds Max, V-Ray i Blender, a uwagę warto poświęcić pierwszym dwóm z wymienionych. Mianowicie najświeższe wydania 3ds Max oraz V-Ray renderują tę samą scenę co poprzednio wyraźnie dłużej, tak więc właśnie to jest powodem wzrostu czasów w porównaniu do starszych testów.
3ds Max
Blender
Cinebench 2024
3ds Max
Blender
Cinebench 2024
Obliczenia, symulacje, szyfrowanie
Obliczenia i symulacje to niezmiennie testy fizyki z pakietu 3DMark oraz wybrane projekty na platformie BOINC. Z kolei do badania wydajności szyfrowania wciąż służy program VeraCrypt, który posiada wbudowany benchmark, w którym ustawiam rozmiar bufora na 1 GB. Przy czym teraz podaję tylko wyniki dla pojedynczych algorytmów, bez pomiarów mieszanych, które na dobrą sprawę były wyłącznie ciekawostką.
3DMark
BOINC
VeraCrypt
3DMark
BOINC
VeraCrypt
Gry (A Plague Tale: Requiem, AC: Mirage, Call of Duty: Modern Warfare 3)
Pomiary w grze A Plague Tale: Requiem wykonuję w rozdziale Co pozostało, gdzie bohaterowie muszą przedostać się przez obszar "zablokowany" przez szczurzą armię. To wysoce wymagająca lokalizacja, która w dodatku dobrze (jak na tę grę) korzysta z wielowątkowości. W Assassin's Creed: Mirage wybrany scenariusz polega na przebieżce ulicami Kolistego Miasta, w mojej ocenie najbardziej obciążającej procesor części mapy. Natomiast w Call of Duty: Modern Warfare 3 zdecydowałem się postawić na misję Cenny towar, jako że to jedno z niewielu miejsc, które są wymagające i powtarzalne (wahania FPS w zakresie nawet kilkudziesięciu klatek podczas patrzenia w jeden punkt to norma w większości innych lokalizacji).
A Plague Tale: Requiem
Assassin's Creed: Mirage
Call of Duty: Modern Warfare 3
A Plague Tale: Requiem
Assassin's Creed: Mirage
Call of Duty: Modern Warfare 3
Gry (Counter-Strike 2, Cyberpunk 2077, Dragon's Dogma 2)
Counter-Strike 2 to dość ciekawy przypadek, jako że mapa Ancient jest jedyna w swoim rodzaju, tzn. jej obszar z wodą jest ekstremalnie wymagający jak na standardy tej produkcji, co widzimy dla wartości minimalnych. Z tego powodu główny scenariusz to Inferno, tym bardziej, że jest nienagannie powtarzalny, czego o Ancient powiedzieć nie można. Z kolei Cyberpunk 2077 i Dragon's Dogma 2 to produkcje, które dużo bardziej dają się procesorom we znaki, obydwie testowane też z włączonym śledzeniem promieni, choć w ich przypadku nie ma to dużego wpływu na liczbę FPS.
Counter-Strike 2
Cyberpunk 2077
Dragon's Dogma 2
Counter-Strike 2
Cyberpunk 2077
Dragon's Dogma 2
Gry (Dying Light 2, Dziedzictwo Hogwartu, Far Cry 6)
Wszystkie gry z tej sekcji obsługują śledzenie promieni, stąd znajdziecie dodatkowe testy z włączonym RT. Wpływ tej opcji na wydajność jest największy dla Dziedzictwa Hogwartu, umiarkowany dla Dying Light 2 oraz niewielki w przypadku Far Cry 6. Skupiając się jeszcze przez chwilę na polskim tytule, miejsce testowe zostało dobrane w taki sposób, aby lokalizacja była wymagająca tak dla niskiego, jak i wysokiego mnożnika LOD. To istotne, gdyż trafiają się miejsca, które stanowią wyzwanie dla procesorów przy umiarkowanej wartości LOD, ale niemal nie reagują na jej zwiększanie, podczas gdy gdzie indziej spadek jest znaczny, stąd właściwy wybór scenariusza jest kluczowy.
Dying Light 2
Dziedzictwo Hogwartu
Far Cry 6
Dying Light 2
Dziedzictwo Hogwartu
Far Cry 6
Gry (Dead Island 2, Spider-Man: Miles Morales, SW Jedi: Ocalały)
Spider-Man: Miles Morales oraz STAR WARS Jedi: Ocalały to kolejne produkcje, w których aktywacja RT powoduje znaczny wzrost wymagań w stosunku do CPU. Niemniej druga z tych gier ma inną charakterystykę od Dziedzictwa Hogwartu, choć obie bazują na silniku Unreal Engine 4. Mianowicie dla STAR WARS Jedi: Ocalały użycie procesora po włączeniu RT wzrasta, a nie spada (tytuł jest wtedy w stanie spożytkować ~16 wątków). Z kolei w Dead Island 2 testy odbywają się w ramach nowego dodatku SoLA, którego akcja rozgrywa się na dużej, otwartej mapie, a to optymalny scenariusz do porównywania wydajności CPU.
Dead Island 2
Spider-Man: Miles Morales
STAR WARS Jedi: Ocalały
Dead Island 2
Spider-Man: Miles Morales
STAR WARS Jedi: Ocalały
Gry (Starfield, Wiedźmin 3: Dziki Gon NG, World of Tanks)
Starfield to w pewnym sensie gra legendarna, bo z pewnością na taki tytuł zasługuje w gronie optymalizacyjnych gniotów. Ale co ciekawe, z najnowszymi poprawkami od strony CPU to całkiem sensowna produkcja, o wysokich, ale jednak nie zabójczych wymaganiach, oraz dobrze radząca sobie z wielowątkowością. Jej przeciwieństwem jest Wiedźmin 3: Dziki Gon w wersji Next-Gen, która niespecjalnie potrafi wykorzystać potencjał wielu rdzeni, przez co bardziej bazuje na mocy pojedynczego wątku. Natomiast w World of Tanks zmieniłem scenariusz testowy, jako że wcześniej używana powtórka przestała działać po zaktualizowaniu gry, jednak nie ma powodów do obaw, bo nowe miejsce także jest całkiem wymagające jak na standardy tego tytułu.
Starfield
Wiedźmin 3: Dziki Gon NG
World of Tanks
Starfield
Wiedźmin 3: Dziki Gon NG
World of Tanks
Gry (średnie osiągi)
W tej sekcji zamieszczone są wykresy, które prezentują średnią wydajność porównywanych procesorów, w trzech wariantach: dla wszystkich testów, wyłącznie dla pomiarów bez śledzenia promieni, a także tylko dla scenariuszy z aktywnym RT. Jak za chwilę zobaczycie, wybrana opcja ma pewien wpływ na zależności między poszczególnymi architekturami oraz modelami, w szczególności tymi od różnych producentów.
Ważne: Wartości widoczne na wykresach zostały policzone na podstawie relacji procentowych w poszczególnych testach, a nie np. poprzez zsumowanie liczby kl./s, co jest metodą niepoprawną zarówno z matematycznego, jak i praktycznego punktu widzenia, jako że takie podejście powoduje większą wagę gier, w których procesory osiągają wyższy FPS, zaś intuicyjnie wiemy, że przewaga w takim wariancie jest mniej istotna niż różnica w tytułach, gdzie wydajność jest niższa.
Warunki testu temperatur Intel Core Ultra 9 285K
Wszystkie pomiary zostały przeprowadzane przy wykorzystaniu niezmienionej platformy testowej. Podczas testów Intel Core Ultra 9 285K temperatura w pomieszczeniu wahała się w zakresie 23-24 °C, do wykonania odczytów posłużyło oprogramowanie HWiNFO64 w wersji 8.13-5560. Nad odpowiednimi warunkami pracy procesora czuwał zestaw chłodzenia wodnego MSI MEG CORELIQUID S360, zaś użyta pasta to Noctua NT-H1, charakteryzująca się brakiem potrzeby wygrzewania, tj. osiągająca optymalne wyniki tuż po nałożeniu. Aplikacji dokonałem sposobem "X", który zapewnia poprawne rozprowadzenie materiału termoprzewodzącego.
Warunki testu poboru prądu Intel Core Ultra 9 285K
Do zbadania zużycia energii procesora Intel Core Ultra 9 285K wykorzystano watomierz Voltcraft Energy Logger 4000F, charakteryzujący się klasą dokładności na poziomie ±1% oraz pracą w trybie True RMS. Ta ostatnia cecha zapewnia pomiar rzeczywistej wartości skutecznej, czyli faktycznie pobieranej przez urządzenie, zamiast średniej podawanej przez tanie mierniki. Napięcie w sieci elektrycznej to oczywiście 230 V, natomiast częstotliwość 50 Hz. Wszelkie wartości na wykresach odnoszą się do kompletnej platformy testowej. Z uwagi na wysoką klasę sprzętu pomiarowego, w obu przypadkach wahania wskazań okazały się niewielkie, w zasadzie nieprzekraczające kilku W. Dlatego też jako odczyt właściwy przyjmuję wartość najczęściej pojawiającą się na wyświetlaczu.
Test Intel Core Ultra 9 285K: konkluzje
Core Ultra 9 285K to w temacie wydajności procesor dość specyficzny, gdyż powiedziałbym, że stworzony do bicia rekordów w Cinebenchu, jako że głównie w tym benchmarku prezentuje się rzeczywiście topowo. W ogólności tak kolorowo jednak nie jest i jeżeli chodzi o moc jednego wątku, to potrafi przegrać z Core i9-14900K (np. emulator Dolphin i viewport w 3ds Max), a uśredniając, wypada podobnie do Ryzena 9 9900X. Wyniki wielordzeniowe także nie porywają, bo i w tej dziedzinie nie zawsze jest lepiej od poprzednika (np. kompresja, kompilacja UE5 w Visual Studio i rendering w Blender). Typowo jest jednak trochę lepiej od Core i9-14900K, choć z drugiej strony z obozu AMD do skutecznej walki (pomijając projekt Amicable Numbers z BOINC, gdzie Arrow Lake jest bezkonkurencyjną rodziną) wystarcza Ryzen 9 7950X, tzn. model z poprzedniej generacji. Ale to i tak nic w porównaniu z ogromnym rozczarowaniem, jakie przynoszą rezultaty w grach. Po ich uśrednieniu, Core Ultra 9 285K ledwie minimalnie, bo o ok. 2%, wyprzedza... Core i9-12900K. Natomiast strata do Core i9-14900K to ok. 12%, co biorąc pod uwagę, jak spłaszczona jest stawka w rozrywce, jest znaczną różnicą. Ponadto nie mogę przemilczeć, że Arrow Lake jest linią bardzo nierówną w grach, która potrafi wypaść zarówno solidnie (patrz Marvel's Spider-Man: Miles Morales), jak i tak słabo, że wręcz ciężko w to uwierzyć (przykładowo A Plague Tale: Requiem oraz Cyberpunk 2077).
Intel Core Ultra 9 285K topowo prezentuje się głównie w Cinebenchu, za to w grach wręcz słabiutko. Nie tego oczekiwaliśmy po nowym najwyższym modelu niebieskich.
Test łatki KB5041587 do Windows 11 23H2, na R9 9900X i i9-14900K. Na ile pomoże AMD?
Komentarz co do testów w grach, pozostałe aspekty użytkowe i ocena końcowa
Kontynuując kwestię rozrywki, choć uzyskane wyniki mogą budzić podejrzenia, zdecydowałem się je opublikować, ponieważ bardzo gruntownie zbadałem ten temat, w poszukiwaniu ew. błędów powodujących tak słabe rezultaty. Mianowicie spróbowałem zaktualizować Windowsa 11 do wydania 24H2, co jednak nie przyniosło żadnej poprawy. Ponadto porównałem wydajność w grach na trzech płytach głównych, od ASRocka, ASUS-a i MSI, ale to także nie wykazało, aby ten komponent był przyczyną. Idąc dalej, podjąłem również próbę żonglowania sterownikami GPU, tak najnowszymi, jak i starszymi, do spółki z dodatkowymi pomysłami typu wyłączenie Resizable BAR, gdyż opcja ta potrafi wyraźnie spowolnić CPU w niektórych produkcjach, ale okazało się, że platforma LGA 1851 reaguje na nią jak każda inna. Jedyna rzecz, na jaką udało się wpaść, to brak należytej optymalizacji zrównoważonego planu zasilania pod Arrow Lake, łącznie z Windowsem 11 24H2, gdzie powodował on np. bardzo słabe wyniki w Dragon's Dogma 2 oraz teście opóźnienia RAM w AIDA64. Dlatego też wszystkie pomiary zostały wykonane po przełączeniu na plan wysokiej wydajności i uważam, że zaprezentowane rezultaty są poprawne, choć oczywiście nie wykluczam ew. późniejszej aktualizacji, gdyby udało się odkryć coś więcej, w końcu nie ma ludzi nieomylnych.
Tyle o wydajności, a co do pozostałych aspektów użytkowych, Arrow Lake przynosi wyraźną poprawę, jeśli chodzi o pobór prądu, który jest niższy od Raptor Lake i względnie konkurencyjny w porównaniu do AMD. Zaś w temacie temperatur jest naprawdę dobrze, tj. do schłodzenia nowych procesorów wystarczy solidny cooler powietrzny. Na plus należy zapisać także to, że Intel wreszcie wyposażył swoje CPU w linie PCIe 5.0 dla dysku M.2, choć stało się to później od AMD i mamy ich jedynie cztery. Za to wbudowany akcelerator AI jest czymś, czego Ryzeny 9000 nie mają wcale, niemniej nie jest na tyle mocny, aby zapewnić lokalne przyspieszanie Copilot+. Reasumując, rodzina Arrow Lake przynosi skromną poprawę względem Raptor Lake w kwestii wydajności ST/MT, spadek zużycia energii i temperatur oraz wbudowane NPU, choć z drugiej strony wyraźnie słabiej wypada w grach (przegrywając nawet z Ryzenami 7000!) oraz jest sporo droższa. Rachunek zysków i strat w dużej mierze pozostawiam do indywidualnej oceny, ale ponieważ jest to recenzja, moje zdanie również musi się pojawić, a jest ono takie, że Core Ultra 9 285K otrzymuje ocenę końcową 6/10, bez wyróżnień. Dlaczego? Dlatego, że według mnie większość Czytelników będzie interesować nic innego jak osiągi w grach, ergo to istotny aspekt, z którym jest kiepsko, a dokładając drożyznę, sądzę że wspomniane wyżej zalety nie są w stanie zrekompensować tej wady i ogólnie skromnego postępu.
Intel Core Ultra 9 285K
Intel Core Ultra 9 285K - opinia
Intel Core Ultra 9 285K - plusy
- Całkiem solidne rezultaty w aplikacjach
- Dość wysoka moc pojedynczego rdzenia
- Bardzo niskie temperatury rdzeni
- Zauważalny spadek poboru prądu
- Wreszcie dodatkowe linie PCIe 5.0 dla dysku M.2
- Zintegrowany akcelerator AI i kontroler Thunderbolt 4
Intel Core Ultra 9 285K - minusy
- Słabiutka wydajność w grach
- W ogólności postęp nie jest porywający
- Tylko cztery linie PCIe 5.0 dla NVMe
- Wysoka cena procesora oraz całej platformy
Cena Intel Core Ultra 9 285K (na dzień publikacji): od 2749 zł
Gwarancja: 36 miesięcy
Płytę główną do testów dostarczył:
Procesor do testów dostarczył:
Pokaż / Dodaj komentarze do: Test Intel Core Ultra 9 285K. Gamingowy to on nie jest...