Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

Tematem niniejszego testu będzie gra Mafia: The Old Country, w Polsce znana także jako Mafia: Dawne Strony, w której sprawdziłem działanie technik skalowania obrazu, w tym AMD FSR, Intel XeSS oraz NVIDIA DLSS. Jest to najnowsze dzieło studia Hangar 13, składającego się z byłych pracowników 2K Czech - twórców oryginalnej Mafii z 2002 roku. Fabularnie Mafia: The Old Country stanowi wstęp do całego cyklu, gdyż akcja tej części ma miejsce na początku XX wieku, a nam przyjdzie pokierować poczynaniami Enzo, który z niewolnika pracującego w kopalni siarki staje się ważną personą w przestępczym imperium Dona Torrisiego. W związku z tym nietrudno odgadnąć, jakiego typu zadania stoją przed graczem w ramach kampanii, która zapewnia ok. 10-12 godzin rozrywki.

Spis treści:

Jeżeli chodzi o sprzęt biorący udział w testach, postanowiłem wykorzystać trzy różne karty graficzne, na układach AMD Radeon RX 9060 XT, Intel Arc B580 oraz NVIDIA GeForce RTX 5060 Ti. Dlaczego zdecydowałem się na takie podejście? Dlatego, że tylko na jednym modelu nie da się pokazać wszystkich technik we wszystkich wariantach, gdyż niektóre działają tylko na określonym sprzęcie. Jak dobrze wiadomo, DLSS jest zarezerwowane dla układów NVIDII, ale dla dwóch pozostałych rozwiązań też ma to znaczenie. Mianowicie FSR 4 uruchomimy tylko na kartach z GPU z serii Radeon RX 9000, zaś XeSS działa nieco inaczej na modelach z rodziny Arc, wykorzystując sprzętowe jednostki do obliczeń macierzowych, a to poprawia jakość obrazu. Dlatego też kompleksowe porównanie wymaga użycia różnych GPU.

Twórcy Mafia: The Old Country zadbali o implementację technik skalowania obrazu od wszystkich producentów, do tego w najnowszych wersjach, co cieszy.

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

 Test GPU w Killing Floor 3. Radeonowcy triumfują, Intelowcy zakupu żałują

Omówienie aspektów technicznych testowanej gry

Od strony technicznej Mafia: The Old Country jest następną produkcją na silniku Unreal Engine 5. Podobnie jak w przypadku niedawno testowanego tytułu Killing Floor 3, jedyne dostępne API to DirectX 12, a śledzenia promieni tutaj nie uświadczymy. Zamiast tego mamy Lumen, tzn. programową technikę silnika UE5, która zapewnia gorsze jakościowo, chociaż mniej kosztowne efekty w postaci globalnego oświetlenia oraz odbić. Przy czym te ostatnie są mieszanką odbić Lumen oraz SSR, przez co, gdy obiekty wychodzą poza kadr kamery, niektóre wciąż są widoczne w odbiciu, a inne znikają. Odnośnie skalowania obrazu, twórcy udostępniają do wyboru cztery techniki: TSR, czyli rozwiązanie wbudowane w silnik, oraz trzy wymienione w pierwszym akapicie. Jest także generowanie klatek, ale zarezerwowane dla określonego rodzaju sprzętu, czyli DLSS FG tylko dla GeForce'ów RTX 40 oraz nowszych, FSR FG wyłącznie dla Radeonów, a także XeSS FG jedynie dla Arców. Szkoda, gdyż przykładowo posiadacze GPU z linii RTX 3000 mogliby skorzystać z generatorów od AMD czy Intela, ale twórcy im tę możliwość zabrali.

Test DLSS, FSR i XeSS w Mafia: The Old Country: metodologia

Wszelkie pomiary zostały wykonane we współpracy z Windowsem 11 64-bit 24H2, sterownikami AMD Software: Adrenalin Edition 25.8.1, GeForce Game Ready 580.97 i Intel Graphics Driver 32.0.101.6989, w trakcie rzeczywistej rozgrywki. Do zmierzenia liczby FPS posłużył Fraps w wersji 3.5.99, a poza tym rozdzielczość zegara czasu rzeczywistego została ustawiona na sztywną wartość 0,5 ms. Zaprezentowane rezultaty są średnią wyników z trzech odrębnych przebiegów, a każdy wykres jest odpowiednio opisany, jeśli chodzi o rozdzielczość i informacje o szczegółowości grafiki.

Ustawienia platformy były następujące:

  • taktowanie rdzeni Raptor Cove: 5,4 GHz,
  • taktowanie rdzeni Gracemont: 4,4 GHz,
  • taktowanie uncore: 4,8 GHz,
  • nastawy pamięci: DDR5-7000 MHz CL 40-42-42-82 2T.

Platforma testowa

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza Intel Core i9-13900K
Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza ASUS ROG MAXIMUS Z790 HERO
Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza Patriot Viper Venom RGB 2x16 GB DDR5-6200 CL40
Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza Lexar NM790 4 TB
Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza GIGABYTE UD1000GM PG5
Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza CORSAIR iCUE 4000D RGB AIRFLOW
Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza CORSAIR iCUE H150i ELITE CAPELLIX

Test DLSS, FSR i XeSS w Mafia: The Old Country: metodologia

Testy wydajności przeprowadziłem w posiadłości Dona Torrisiego, czyli jednej z bardziej wymagających lokalizacji w grze. Ze względu na bardzo wysokie wymagania Mafia: The Old Country oraz fakt, że wykorzystane GPU nie są topowymi modelami, detale ustawiłem na profil wysoki, który zapewnia znaczny wzrost FPS względem ultra, przy marginalnej różnicy w jakości grafiki. Zgodnie z wcześniejszą informacją, w testach wzięły udział karty graficzne na układach Arc B580, GeForce RTX 5060 Ti oraz Radeon RX 9060 XT. Pomiary zostały wykonane w rozdzielczości 1440p, dla każdego GPU przy wszystkich dostępnych wariantach skalowania obrazu i dla renderingu natywnego z wygładzaniem krawędzi TSR.

Miejsce testowe

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

Posiadłość Dona

 

Wyniki wydajności

Test DLSS, FSR i XeSS w Mafia: The Old Country: obraz

Poniżej odnajdziecie zrzuty ekranu, prezentujące różnice w jakości oprawy graficznej, w zależności od wybranych ustawień. Jak już napisałem, porównanie obejmuje rendering natywny z wygładzaniem krawędzi TSR, skalowanie obrazu TSR, DLSS, FSR oraz XeSS. Screeny wykonano w różnych lokalizacjach, tak by pokazać wymienione przed chwilą rozwiązania w szerszej perspektywie. Zrzuty prezentujące FSR 4 uzyskałem dzięki karcie z GPU Radeon RX 9060 XT, zaś sprzętowy XeSS za sprawą modelu na układzie Arc B580, podczas gdy do pokazania reszty technik posłużył akcelerator klasy GeForce RTX 5060 Ti. Wszystkie techniki skalowania zostały ustawione na rozdzielczość renderowania 67%, co nazywane jest profilem jakościowym, poza XeSS, gdzie po zmianach takie ustawienia zwą się teraz "ultra jakość", a w polskiej wersji gry Mafia: The Old Country "jakość - wysoka".

Uwaga: Kliknięcie w grafikę spowoduje otwarcie pełnowymiarowej wersji.

Miejsce A

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

Miejsce B

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

Miejsce C

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

Miejsce D

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

Miejsce E

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

Miejsce F

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

Test DLSS, FSR i XeSS w Mafia: The Old Country: wideo

A teraz przechodzimy do najważniejszej części porównania, czyli do jakości obrazu w ruchu. To kwestia kluczowa z tego powodu, że wszelka niestabilność podczas animacji, np. migotanie i postrzępione krawędzie, dużo bardziej rzuca się w oczy niż choćby zgubienie drobnego detalu przez technikę skalowania obrazu, tym samym skutecznie obniżając komfort rozgrywki. Zakres porównywanych rozwiązań, użyty sprzęt oraz ustawienia są identyczne jak w poprzedniej sekcji ze zrzutami ekranu, zatem jeżeli nie czytaliście tamtego opisu, to zalecam do niego wrócić, aby wszystko było jasne i nie było niepotrzebnych wątpliwości.

Miejsce A

Miejsce B

Miejsce C

Miejsce D

Miejsce E

Miejsce F

Test DLSS, FSR i XeSS w Mafia: The Old Country: konkluzje

Zaczynając od osiągów, dla układu GeForce RTX 5060 Ti najcięższą techniką skalowania obrazu okazała się TSR, później mamy DLSS oraz XeSS, a najlżejsza jest FSR 3. Przy czym rozbieżności nie są duże, zamykając się w ok. 7%. Z kolei na Radeonie RX 9060 XT najszybsza ponownie jest FSR 3, ale pozostałe trzy nie różnią się od siebie, a dysproporcje sięgają około 6%. Jednocześnie warto podkreślić, że RX 9060 XT dorównuje w tej grze, a czasem nawet nieco wyprzedza RTX 5060 Ti, co nie jest regułą. Niestety, Arc B580 ponownie negatywnie zaskoczył, gdyż jego wydajność jest w grze Mafia: The Old Country wręcz fatalna, co jest powtórką z tego, co widzieliśmy w teście GPU w Killing Floor 3. Tak czy inaczej, dla dopełnienia formalności na układzie Intela od strony osiągów wygrywa sprzętowy XeSS, niewiele wolniejszym rozwiązaniem jest FSR 3, a TSR ponownie jest najcięższy. W tym wypadku różnice sięgają aż ok. 11%.

Gra Mafia: The Old Country zapewnia szeroki wybór skalerów obrazu, dzięki czemu posiadacz każdego GPU znajdzie coś, co działa na jego sprzęcie i wygląda dobrze.

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

 Arrow Lake i duże kontra małe rdzenie w grach - test na Core Ultra 5 245K

Omówienie jakości grafiki na przykładzie statycznych zrzutów

Idąc dalej, statyczne zrzuty ukazują kilka interesujących rzeczy. Po pierwsze, TSR aplikuje wręcz absurdalną moc wyostrzenia, a dalej w tym aspekcie mamy następującą kolejność: DLSS, sprzętowy XeSS na równi z FSR 4, XeSS oraz na szarym końcu FSR 3. Ta ostatnia technika dodatkowo gubi najwięcej drobnych detali, co widać chociażby na gałęziach drzew w oddali na ujęciu B czy reflektorach samochodu w scenie C. Dodatkowo warto zwrócić uwagę na dziwne kontury skał, które dodaje w oddali (patrz porównanie F). Najlepiej w tym aspekcie ponownie wypada DLSS, a między pozostałymi technikami generalnie postawiłbym znak równości, ponieważ każda z nich ma swoje lepsze i gorsze ujęcia. Generalnie jednak wszystkie poza FSR 3 wypadają przyzwoicie, zaś DLSS plasuje się nieco powyżej nich. Odnośnie porównania XeSS na układzie GeForce i XeSS na GPU Arc, to różnice są bardzo niewielkie - sprzętowy XeSS generuje delikatnie ostrzejszy obraz i lepiej odwzorowuje elementy wspomnianego samochodu.

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

Analiza jakości obrazu w ruchu dla różnych scenerii testowych

Sporo ciekawsze rzeczy wychodzą jednak w ruchu. Już porównanie A pokazuje, że TSR i szczególnie FSR 3 cierpią na znaczne migotanie reflektorów samochodu (dla techniki AMD jest wręcz koszmarne). Niemal idealnie wypadają tutaj DLSS oraz sprzętowy XeSS, a FSR 4 czy XeSS tylko minimalnie gorzej, z niewielkim migotaniem. Idąc dalej, na ujęciu B najlepiej wygląda TSR, z praktycznie zerowym migotaniem roślinności. Ponownie najgorzej spisuje się FSR 3, z niestety bardzo widoczną niestabilnością wspomnianego elementu grafiki. Z kolei pozostałe rozwiązania od najlepszego to: DLSS, sprzętowy XeSS, FSR 4 oraz XeSS. Jeszcze inaczej rzecz wygląda dla sceny C, w której TSR cierpi na problemy z wygładzaniem krawędzi, które widać na skrzyniach oraz beczce, a także niestabilność w ruchu bramy, palmy oraz trawy. Podobnie, ale z jeszcze większym nasileniem artefaktów wygląda to dla FSR 3. Za to na drugim biegunie jest DLSS, która to technika ze wszystkimi tymi rzeczami radzi sobie niemal perfekcyjnie. Dorównuje jej sprzętowy XeSS, a FSR 4 oraz zwykły XeSS są delikatnie słabsze, ale w dalszym ciągu z przewagą nad TSR.

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

Jeśli chodzi o scenę D, warto zwrócić uwagę przede wszystkim na widoczne na samym początku deski ułożone na drodze, z którymi najgorzej tradycyjnie radzi sobie FSR 3, generując tam ogromne artefakty, a niewiele lepiej, tj. wciąż słabo, TSR. Wyraźnie lepiej spisuje się XeSS, z niewielkim, chociaż wciąż widocznym migotaniem, a jeszcze lepiej FSR 4 oraz sprzętowy XeSS, podczas gdy DLSS tradycyjnie jest na czele (ale wciąż bez perfekcji). W ujęciu E istotną rzeczą jest migotanie roślinności, które dla TSR oraz XeSS jest lekkie, jednakże bez trudu zauważalne. Tym razem paradoksalnie technika FSR 3 poradziła sobie bardzo dobrze, będąc blisko ideału, zaś jeszcze solidniej wypadły DLSS, FSR 4, a także sprzętowy XeSS, między którymi daję znak równości. Porównanie kończymy chyba najtrudniejszą dla skalerów sceną F, gdzie maszt statku z wieloma cienkimi liniami okazał się prawdziwym zabójcą wszystkich rozwiązań. Jako tako, ale tylko jako tako, radzi sobie tu DLSS, z kolei cała reszta się na takiej scenerii kompletnie wyłożyła. TSR w wersji jako wygładzanie krawędzi, bez skalowania obrazu, zdecydowanie góruje nad wszystkim innym w tym konkretnym przypadku.

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

Wnioski odnośnie przeprowadzonych porównań i słowo końcowe

Reasumując, w ujęciu całościowym zwycięzcą dzisiejszego starcia jest DLSS, ale trzeba podkreślić, że sprzętowy XeSS naprawdę depcze technice zielonych po piętach, chociaż w praktyce nie ma to istotnego znaczenia, gdyż jak pisałem wcześniej, w tej grze układy Arc znowu radzą sobie słabiutko. Solidnie wypadają także FSR 4 oraz zwykły XeSS, a tuż za nimi ląduje TSR. Czyli generalnie posiadacze GeForce'ów RTX powinni celować w DLSS, Radeonów RX 9000 w FSR 4, natomiast pozostali w XeSS lub TSR, absolutnie unikając FSR 3, który okazał się zdecydowanie najgorszym skalerem obrazu w Mafia: The Old Country. Jednocześnie uważam, że AMD powinno popracować nad natywną implementacją FSR 4 w grach, gdyż spodziewałem się, że skoro mam do czynienia ze świeżym tytułem, to tak właśnie będzie. Ale nie - wciąż musiałem aktywować FSR 4 w panelu sterowników, co mniej doświadczony użytkownik może przegapić. Idealnym rozwiązaniem byłoby coś analogicznego do XeSS, gdzie w jedną bibliotekę spakowane jest wszystko, a po wybraniu XeSS rozwiązanie Intela z automatu dobiera optymalny wariant techniki dla danego GPU. Tym spostrzeżeniem żegnam się z Wami, a jeśli chcecie podzielić się swoimi wnioskami, chętnie się z nimi zapoznam w sekcji komentarzy.

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

 

Karty graficzne do testów dostarczyli:

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Test DLSS, FSR oraz XeSS w Mafia: The Old Country. Zobacz, która technika jest najlepsza

 0
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł