Test NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER. Tak powinna wyglądać premiera RTX 4070

Test NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER. Tak powinna wyglądać premiera RTX 4070

W dniu dzisiejszym swoją premierę ma jeszcze jeden układ graficzny na architekturze Ada Lovelace i tym razem jest to NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER. Test ten weźmie pod lupę nowe GPU zielonych na przykładzie karty Founders Edition, czyli autorskiej konstrukcji tego producenta, wyróżniającej się niekonwencjonalnym podejściem do chłodzenia i nietuzinkową stylistyką. Cooler jest dwuslotowy i wyposażony w cztery ciepłowody, a tą nietypową rzeczą jest konfiguracja pary wentylatorów, gdzie jeden z nich znajduje się na froncie, a drugi na rewersie karty.

Spis treści:

Nowość została wyceniona na 599 dolarów amerykańskich, tzn. tyle samo, ile w chwili debiutu kosztował GeForce RTX 4070, przy czym ten ostatni nie odchodzi na emeryturę, bo zamiast tego NVIDIA obniżyła jego cenę do 549 dolarów. Najpoważniejszym konkurentem dla testowanego GPU będzie więc AMD Radeon RX 7800 XT, wyceniony na 499 dolarów. Innymi słowy, produkt zielonych musi pokazać, że jest warty dopłaty wzgl. czerwonego rywala, a czy ta sztuka się udała GeForce'owi RTX 4070 SUPER, dowiecie się niebawem, po krótkim omówieniu specyfikacji i nowości zaprezentowanych przez NVIDIĘ.

GeForce RTX 4070 SUPER to mocno przyspieszona wersja RTX-a 4070. Sprawdźmy, jak nowość zielonych poradziła sobie w testach.

Test NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER. Tak powinna wyglądać premiera RTX 4070

 Czy 6 GB VRAM wystarcza w 2023 roku? RX 5600 XT vs RTX 2060

 

ASUS
Radeon RX 7800 XT
TUF O16G GAMING

NVIDIA
GeForce RTX 4070
Founders Edition

NVIDIA
GeForce RTX 4070 SUPER
Founders Edition

Proces technologiczny 5 + 7 nm 5 nm 5 nm
Architektura RDNA 3 Ada Lovelace Ada Lovelace
Rozmiar rdzenia 200 + 150 mm2 295 mm2 295 mm2
GPU Navi 32 AD104 AD104
Liczba tranzystorów 28,1 mld 35,8 mld 35,8 mld
SM/CU 60 46 56
Cache L2 2 MB 36 MB 48 MB
Infinity Cache 64 MB n.d. n.d.
SPU 3840 5888 7168
TMU 240 184 224
ROP 96 64 80
Typ i ilość VRAM 16 GB GDDR6 12 GB GDDR6X 12 GB GDDR6X
Zegar Boost 2620 MHz 2475 MHz 2475 MHz
Rzeczywisty zegar pamięci 2438 MHz 1313 MHz 1313 MHz
Magistrala danych 256-bit 192-bit 192-bit
Przepustowość pamięci 624 GB/s 504 GB/s 504 GB/s
Interfejs PCIe 4.0 x16 4.0 x16 4.0 x16
TDP 270 W 200 W 220 W
Chłodzenie (wentylatory/HP) 3x 100 mm
5x HP
2x 90 mm
4x HP
2x 90 mm
4x HP
Złącza zasilania 2x 8-pin 16-pin 16-pin

Komentarz odnośnie specyfikacji oraz nowości firmy NVIDIA

W porównaniu do GeForce'a RTX 4070, nowy układ graficzny ma 56 bloków SM zamiast 46, a więc o 22% więcej i jednocześnie tylko cztery mniej od RTX-a 4070 Ti. Ponadto wzrosła liczba ROP-ów, z 64 do 80, a także pojemność cache L2, która wynosi 48 MB (poprzednio 36 MB). Aczkolwiek współczynnik TDP został podniesiony w niewielkim stopniu, bo tylko do 220 W, gdzie dla porównania GeForce RTX 4070 Ti ma limit mocy ustalony na 285 W. Dlatego też, z uwagi na cztery bloki SM mniej oraz niższy pobór prądu, testowany GPU raczej nie dorówna RTX-owi 4070 Ti, ale strata do niego nie powinna być duża. Co do reszty nowości, zieloni podczas prezentacji pochwalili się m.in. funkcją dla streamerów używających Twitcha, która pozwala na kodowanie przez kartę graficzną pięciu strumieni jednocześnie, dzięki czemu można wysyłać sygnał w kilku różnych rozdzielczościach, a odbiorca może wybrać tryb odpowiedni dla siebie. Ciekawą rzeczą w mojej ocenie jest także NVIDIA ACE, czyli NPC w grach bazujący na AI. System działa w ten sposób, że GPU gracza jest odpowiedzialne za zamianę jego głosu na tekst, zaś generowanie odpowiedzi NPC oraz jej konwersja na głos odbywa się po stronie chmury zielonych, a po otrzymaniu odpowiedzi z serwera karta graficzna dostosowuje jeszcze mimikę postaci do wypowiadanej kwestii. Brzmi obiecująco i mimo, że do implementacji w grach zapewne jeszcze długa droga, to dobrze widzieć, że coś się dzieje w tym temacie.

NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER Founders Edition: pudełko

Opakowanie NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER Founders Edition to średnich wymiarów karton, utrzymany w mrocznej palecie barw. Nie znajdziemy na nim zbyt wielu informacji - na froncie nazwę zastosowanego GPU wraz z logo producenta, zaś na rewersie dane o wymaganiach systemowych i ochronie gwarancyjnej. W środku, oprócz samej karty, znajduje się instrukcja obsługi, a także przejściówka 2x 8-pin -> 16-pin.

NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER Founders Edition - fabryczne opakowanie

NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER Founders Edition: wymiary, chłodzenie

NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER Founders Edition to relatywnie krótka karta - całość liczy sobie ~24,5 cm. Tak samo jak w przypadku konstrukcji referencyjnych poprzedniej generacji, akcelerator jest solidnie obudowany plastikową osłoną, co zapewnia interesujący wygląd. Co ważne, sprzęt zajmuje w obudowie dokładnie dwa sloty, a to w dzisiejszych czasach jest rzadkością, ze względu na najczęściej spotykaną znaczną wysokość coolera. Zestaw chłodzenia dwa o optymalne warunki pracy wszystkich istotnych komponentów - GPU, VRAM oraz sekcji zasilania. Niecodzienna jest za to konfiguracja wentylatorów, gdzie jeden 90 mm wtłacza powietrze do głównego radiatora, a drugi 90 mm, zamontowany na rewersie, wyciąga je z drugiego segmentu, połączonego z podstawową częścią czterema ciepłowodami. Chłodzenie pracuje półpasywnie, tj. w spoczynku karta nie generuje żadnego hałasu.

NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER Founders Edition - front

NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER Founders Edition: rewers, zasilanie

Z tyłu jest napis RTX 4070 SUPER oraz wspomniany przed chwilą, drugi wentylator. Za zasilanie odpowiada nowe złącze 16-pin, które możemy dołączonym adapterem zamienić na dwa 8-pinowe. Przy maksymalnym limicie mocy ustalonym na 240 W mamy więc znaczny zapas i brak ryzyka przekroczenia norm. Natomiast podświetlenia LED, co ciekawe, próżno szukać, bo NVIDIA zdecydowała się zrezygnować z tego dodatku. Takie podejście do stylistyki z pewnością ucieszy bardziej konserwatywnych entuzjastów pecetów.

NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER Founders Edition - backplate

NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER Founders Edition: złącza wideo

Jeżeli chodzi o wyjścia wideo, do dyspozycji mamy pojedyncze HDMI 2.1 i trzy sztuki DisplayPort 1.4a. To zestaw standardowy dla serii Ada Lovelace, który pozwala przesłać obraz o rozdzielczości 4K i częstotliwości odświeżania 120 Hz albo 8K 60 Hz. Na marginesie warto dodać, że najnowsze Radeony RX 7000 wspierają DisplayPort 2.1, co pozwala uzyskać parametry 8K 120 Hz albo nawet 16K 60 Hz i chociaż na dzień dzisiejszy jest to przewaga czysto teoretyczna, to nie da się ukryć, że zieloni nieco zostali z tyłu w temacie komunikacji z wyświetlaczami.

NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER Founders Edition - złącza wideo

Test NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER: metodologia

Testy karty NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER Founders Edition wykonano we współpracy z Windows 11 64-bit 21H1 oraz sterownikami GeForce Game Ready Driver 546.52, podczas rzeczywistej rozgrywki. Do pomiaru liczby klatek wykorzystałem program Fraps w wersji 3.5.99 - także w przypadku DirectX 12 (jedyna niedogodność pod tym API to brak OSD). Rozdzielczość zegara czasu rzeczywistego została ustawiona na sztywną wartość 0,5 ms, a przedstawione rezultaty są średnią arytmetyczną wyników uzyskanych w trzech przebiegach. Każdy wykres jest odpowiednio opisany, jeżeli chodzi o rozdzielczość renderowania oraz informacje o szczegółowości grafiki.

Ustawienia platformy były następujące:

  • taktowanie rdzeni Raptor Cove: 5,4 GHz,
  • taktowanie rdzeni Gracemont: 4,4 GHz,
  • taktowanie uncore: 4,8 GHz,
  • nastawy pamięci: DDR5-7000 MHz CL 40-42-42-82 2T.

Ważne: ITHardware testuje karty graficzne przy ustawieniach fabrycznych, jak również po O/C do maksymalnych stabilnych zegarów GPU/VRAM. Pisząc o ustawieniach fabrycznych mam na myśli wartości, z jakimi karta opuściła fabrykę, a nie zegary modelu referencyjnego ustawione na autorskiej konstrukcji!

Platforma testowa

Test NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER. Tak powinna wyglądać premiera RTX 4070 Intel Core i9-13900K
Test NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER. Tak powinna wyglądać premiera RTX 4070 ASUS ROG MAXIMUS Z790 HERO
Test NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER. Tak powinna wyglądać premiera RTX 4070 Patriot Viper Venom RGB 2x16 GB DDR5-6200 CL40
Test NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER. Tak powinna wyglądać premiera RTX 4070 PNY XLR8 CS3140 2 TB
Test NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER. Tak powinna wyglądać premiera RTX 4070 GIGABYTE UD1000GM PG5
Test NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER. Tak powinna wyglądać premiera RTX 4070 CORSAIR iCUE 4000D RGB AIRFLOW
Test NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER. Tak powinna wyglądać premiera RTX 4070 CORSAIR iCUE H150i ELITE CAPELLIX

Test NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER: wydajność

A Plague Tale: Requiem to przygodowa gra akcji autorstwa francuskiego Asobo Studio, która zadebiutowała pod koniec 2022 roku i jest bezpośrednią kontynuacją pierwowzoru z 2019 roku. Tytuł ten bazuje na autorskim silniku o nazwie Zouna, który zapewnia wysokiej jakości oprawę wizualną, wobec której niemałe wymagania sprzętowe wydają się uzasadnione. Za to Atomic Heart to produkcja rosyjskiego studia Mundfish, prezentująca alternatywną wersję historii, w której Związek Radziecki jest imperium w dziedzinie robotyki i sztucznej inteligencji. Jeśli chodzi o technikalia, to jedna z wielu gier opartych na silniku Unreal Engine 4, ale co warto podkreślić, w przeciwieństwie do większości ubiegłorocznych premier z niego korzystających, to produkcja dobrze zoptymalizowana, także jeżeli chodzi o wymagania w stosunku do pamięci graficznej, które są umiarkowane. Na deser został zaś The Last of Us Part I, tj. tytuł od Naughty Dog, który pierwotnie ukazał się - uwaga - 10 lat temu na PlayStation 3. Po tylu latach Sony postanowiło łaskawie wydać wersję pecetową, de facto przy okazji odświeżonego wydania dla PS5. Portem zajęło się Iron Galaxy Studios i wyszło to temu podmiotowi, co tu dużo mówić, kiepsko, bo w chwili debiutu była to gra z istotnymi kłopotami technicznymi i kiepsko zoptymalizowana. Aktualnie, za sprawą licznych łatek, jest już przyzwoicie, tak więc postanowiłem dodać ją do procedury.

A Plague Tale: Requiem

Atomic Heart

The Last of Us Part I

Call of Duty: Modern Warfare 3, Dead Island 2

Serii Call of Duty raczej nikomu przedstawiać nie trzeba. Modern Warfare 3, tj. najnowsza jej część, to produkcja luźno inspirowana grą o tym samym tytule z 2011 roku oraz wykorzystująca silnik IW 9.0, czyli najnowszą wersję autorskiego rozwiązania od Infinity Ward. Graficznie nie jest to jakiś istotny krok naprzód wzgl. Modern Warfare z 2019 roku, ale na szczęście wymagania sprzętowe nie są zabójcze, chociaż niskimi bym ich nie nazwał. Druga gra z tej strony, czyli Dead Island 2, to tytuł, który powstawał w bólach od 2012 roku i ostatecznie ukazał się dopiero w 2023 roku, do debiutu dwa razy zmieniając twórców. Pomimo tych zawirowań, ostatecznie dostaliśmy całkiem przyzwoitą produkcję, serwującą zombieapokalipsę o mocno komediowym zabarwieniu, co może się podobać lub też nie. Technicznie jest naprawdę nieźle, gdyż wymagania sprzętowe są adekwatne do oprawy graficznej, którą określiłbym jako solidną, chociaż bez fajerwerków. Poza tym apetyt na VRAM jest w tym przypadku umiarkowany, co w kontekście gier na silniku Unreal Engine 4 zdaje się być w ostatnim czasie nie takie oczywiste.

Call of Duty: Modern Warfare 3

Dead Island 2

Cyberpunk 2077, God of War

Cyberpunk 2077 niewątpliwie była jedną z najbardziej wyczekiwanych gier w historii tej branży. Najnowsze dzieło polskiego studia CD Projekt RED zostało zapowiedziane jeszcze w 2012 roku, zaś faktyczne prace rozpoczęły się cztery lata później. Przedpremierowo superhit znad Wisły jawił się jako gra o niezwykłym wręcz rozmachu, a jego twórcy umiejętnie podgrzewali atmosferę, co jakiś czas wypuszczając kolejny zwiastun czy jakąś inną informację. Finał tej sagi miał z kolei miejsce pod koniec 2020 roku, kiedy po dwóch przesunięciach Cyberpunk 2077 wreszcie ujrzał światło dzienne. Ów finał nie był może katastrofą, ale jednak nie wszystko poszło po myśli CD Projekt RED, gdyż produkcja naznaczona była licznymi błędami oraz problemami wydajnościowymi, głównie na konsolach, ale i edycja pecetowa była daleka od ideału. Aktualnie twórcy wciąż łatają swojego potworka i wydaje się, że nareszcie idzie to w dobrym kierunku, czego dowodem są ostatnie aktualizacje, rozwiązujące istotne problemy czy dodające nowe techniki graficzne. Na tej stronie odnajdziecie też wyniki w God of War, tj. pecetowym porcie przedostatniej części przygód Kratosa, dobrze znanych fanom i użytkownikom konsol firmy Sony.

Cyberpunk 2077

God of War

Dead Space Remake, Lords of the Fallen

Dead Space Remake reprezentuje silnik Frostbite, stworzony przez DICE i znany głównie z serii Battlefield. W tym przypadku mamy jednak do czynienia z nowym wcieleniem horroru z 2008 roku, które w dużej mierze pozostaje wierne oryginałowi, ograniczając zmiany do uwspółcześnionej oprawy, dodania linii dialogowych dla protagonisty i powrotu do części pomysłów, które 15 lat temu okazały się niemożliwe do zrealizowania z przyczyn technicznych. Za to Lords of the Fallen to pierwsza w procedurze gra na silniku Unreal Engine 5, za którą odpowiada Hexworks, czyli studio należące do polskiej firmy CI Games. Od strony technicznej tytuł korzysta m.in. z Lumen oraz Nanite i oferuje wysokiej jakości oprawę wizualną, aczkolwiek wiąże się to ze znacznymi wymaganiami sprzętowymi, przez co nawet najszybsze GPU mają kłopot, aby zapewnić odpowiednią liczbę FPS.

Dead Space Remake

Lords of the Fallen

Dying Light 2, Red Dead Redemption 2

Dying Light 2 to kontynuacja bardzo ciepło przyjętej produkcji rodzimego studia Techland z 2015 roku. Tak jak w przypadku pierwowzoru, ponownie stajemy do walki o przetrwanie w starciu z hordami zombie, które tym razem opanowały nie jedno miasto, lecz cały świat. Od strony technicznej twórcy chwalą się nowszą wersją autorskiego silnika przemianowanego na C-Engine, która dodaje wsparcie dla nowego API - DirectX 12. Niemniej jego wybór jest zalecany tylko, gdy chcecie grać z włączonym śledzeniem promieni, gdyż wydajnościowo niczego nie wnosi, bez względu na producenta GPU. Dlatego testy są przeprowadzane pod kontrolą DirectX 11. Natomiast Red Dead Redemption 2 to pecetowy port gry doskonale znanej fanom konsol. Co warto podkreślić, na premierę wersja dla PC miała problemy z wydajnością API DirectX 12, które w kwestii liczby FPS odstawało od Vulkana na kartach od AMD i NVIDII na architekturach starszych niż Turing. Na szczęście łatki i aktualizacje sterowników naprawiły ten stan i aktualnie nie ma pomiędzy nimi istotnej różnicy w tym aspekcie, a z uwagi na fakt, że DirectX 12 jest mniej narażone na przycięcia niż Vulkan, osobiście zalecam jego użycie.

Dying Light 2

Red Dead Redemption 2

Assassin's Creed: Mirage, Far Cry 6

Far Cry 6 to najnowsza część taśmowo produkowanej serii, zapoczątkowanej przez Crytek i będącej aktualnie pod skrzydłami Ubisoftu. Fabularnie tytuł przenosi nas do fikcyjnego państwa Yara, gdzie zadaniem gracza jest walka z dyktatorskimi rządami niejakiego Antona Castillo, czyniącego jednocześnie przygotowania do przejęcia władzy przez swego syna. Jeżeli chodzi o technikalia, w dalszym ciągu używany jest silnik Dunia Engine, a najistotniejszą zmianą jest niewątpliwie przejście na API DirectX 12, co jednak nie przyniosło rewolucji od strony CPU i nadal gra od strony wydajnościowej jest niezbyt zbalansowana, na ogół serwując nam solidne ograniczanie przez procesor. Poza tym na tej stronie znajdziecie rezultaty w Assassin's Creed: Mirage, a więc najnowszej odsłonie popularnego cyklu przygodowych gier akcji, znowu od firmy Ubisoft. Produkcja ta wykorzystuje silnik Anvil i choć nie może się pochwalić żadnymi nowinkami technicznymi, na jej plus należy zapisać całkiem sensowne wymagania, adekwatne do jakości oprawy wizualnej, która notabene jest co najmniej niezła.

Assassin's Creed: Mirage

Far Cry 6

Marvel's Spider-Man Remastered, Resident Evil 4 Remake

Marvel's Spider-Man Remastered to tytuł, z którego pecetową wersją Sony wyraźnie się ociągało, jako że gracze konsolowi mogli wcielić się w człowieka pająka już w 2018 roku. Ale jak to mawiają, lepiej późno niż później. Za przygotowanie wydania PC odpowiadała firma Nixxes Software, a końcowy efekt okazał się względnie przyzwoity, choć produkcja ta charakteryzuje się zaskakująco wysokimi wymaganiami CPU z włączonym śledzeniem promieni. Za to Resident Evil 4 Remake to odświeżona wersja kultowej gry od Capcom, z oprawą wizualną dostosowaną do obecnych standardów, za sprawą użycia silnika RE Engine. Zmiany na tym jednak się nie kończą, gdyż jej twórcy znacząco zmodyfikowali mechanikę, fabułę i przebudowali niektóre lokalizacje. Poza tym dostaliśmy nową obsadę aktorów głosowych i koniec końców rzecz jasna można debatować, które wydanie jest lepsze, oryginalne czy to z 2023 roku, ale odpowiedź na nie to w zasadzie kwestia gustu. Przy czym nie da się zaprzeczyć, że omawiany tytuł to bardzo solidny horror, w który warto zagrać.

Marvel's Spider-Man Remastered

Resident Evil 4 Remake

Alan Wake 2, Wiedźmin 3: Dziki Gon NG

W procedurze pojawiła się również najnowsza produkcja od Remedy Entertainment, tj. Alan Wake 2, bazująca na silniku Northlight. Względem Control, zrezygnowano ze starszego API DirectX 11, a kwestii nowinek technicznych mamy nie tylko wsparcie śledzenia promieni, ale także śledzenia ścieżek. Co więcej, Alan Wake 2 do poprawnego działania wymaga obsługi przez GPU tzw. mesh shaders, a brak takowej skutkuje bardzo niskimi osiągami. Z tego też powodu, czyli niepełnej kompatybilności z układami graficznymi, wyniki z tego tytułu, podobnie jak rezultaty z RT, nie biorą udziału w obliczaniu średniej wydajności. Ponadto na tej stronie zamieszczone są testy w Wiedźminie 3: Dziki Gon w wersji Next-Gen, która wprowadza m.in. API DirectX 12, techniki skalowania obrazu (DLSS, FSR 2 i XeSS) oraz wyższe ustawienia szczegółowości grafiki.

Alan Wake 2

Wiedźmin 3: Dziki Gon NG

Test NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER: osiągi RT

Na tej stronie znajdziecie rezultaty z włączonym śledzeniem promieni, na przykładzie dwóch gier ze standardowej procedury, Cyberpunk 2077 i Dying Light 2, oraz ulepszonej wersji Metro Exodus z dopiskiem Enhanced Edition. Jeżeli chodzi o to, jaki użytek z RT robią poszczególne produkcje, w wypadku dzieł CD Projekt RED oraz Techlandu są to odbicia, cienie, okluzja otoczenia i globalne oświetlenie bazujące na ray-tracingu, a tytuł 4A Games serwuje nam zbliżony pakiet, ale bez cieni. Pomiary w Cyberpunku 2077 uwzględniają GeForce'y GTX 16, które co prawda nie posiadają sprzętowych jednostek wspomagających śledzenie promieni, ale są w stanie uruchomić część gier z RT (choć nie wszystkie, bo pozostałe dwie nie są z nimi kompatybilne).

Uwaga: Wyniki z tej strony nie biorą udziału w obliczaniu średniej wydajności.

Cyberpunk 2077

Dying Light 2

Metro Exodus Enhanced Edition

Test NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER: osiągi DLSS 3

Dodatkowo postanowiłem sprawdzić działanie techniki DLSS 3 od strony wydajności, w dwóch grach - Cyberpunk 2077 oraz Dying Light 2. Szczegóły techniczne tego rozwiązania zainteresowani mogą znaleźć tutaj, a jeśli chodzi o pomiary, we wszystkich wypadkach włączone było śledzenie promieni przy maksymalnych ustawieniach, ale bez uwzględnienia trybu "overdrive" w ostatniej produkcji CD Projekt RED. Testy przeprowadziłem przy renderingu w rozdzielczości natywnej, z włączonym DLSS 2 z profilem jakościowym oraz z dodatkowo aktywnym generowaniem klatek (dopisek "FG" przy słupku).

Uwaga: Wyniki z tej strony nie biorą udziału w obliczaniu średniej wydajności.

Cyberpunk 2077

Dying Light 2

Test NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER: rendering

Blender to bezpłatny pakiet do pracy z grafiką 3D, który już od lat jest w stanie korzystać z GPU do renderingu, a od listopada 2019 roku dodatkowo implementuje API OptiX, które pozwala spożytkować tzw. rdzenie RT obecne w GPU z dopiskiem RTX. Jeżeli natomiast chodzi o inne interesujące cechy Blendera, od wersji 2.92 mamy dostępne NanoVDB, czyli rozwiązanie firmy NVIDIA pozwalające zaoszczędzić pamięć przy liczeniu efektów cząsteczkowych, a poza tym do dyspozycji jest także odszumianie OptiX oparte na AI. Dzięki temu można zmniejszyć liczbę próbek na piksel (spp; ang. samples per pixel) podczas renderingu bez istotnej różnicy w jakości obrazu, tudzież uzyskać podgląd projektu w czasie rzeczywistym.

Uwaga: Wyniki z tej strony nie biorą udziału w obliczaniu średniej wydajności.

barbershop_interior

Test NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER: średnie osiągi

Na tej stronie zamieszczone są wykresy prezentujące średnią wydajność testowanych układów i kart graficznych. Każda rozdzielczość traktowana jest osobno, a poza tym obliczenia zostały wykonane dla renderingu natywnego, jak i włączonego skalowania obrazu (FSR 2, XeSS, itp.). Jak zaraz zobaczycie, wybrany scenariusz potrafi co nieco zmienić relacje między GPU od AMD, Intela oraz NVIDII i warto zwrócić uwagę na ten fakt.

Test NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER: podkręcanie

Podkręcanie NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER Founders Edition odbyło się bez ingerencji w budowę karty i oprogramowanie układowe, z użyciem programu MSI Afterburner w wersji 4.6.5. Prędkość wentylatorów ustawiła się automatycznie na 51% (2200 RPM), co przełożyło się na temperaturę GPU maksymalnie 77 °C. Podane niżej wartości są w pełni stabilne, a to oznacza, że karta graficzna musiała przejść wszystkie próby testowe bez zjawisk uznawanych za niepożądane - artefaktów, losowych przycięć oraz wyrzucania do pulpitu. Do badania poprawności pracy posłużyły trzy gry - A Plague Tale: Requiem, Dead Space Remake i Resident Evil 4 Remake. Pierwsza z nich reprezentuje wariant bardzo mocnego obciążenia GPU, druga lekkiego, zaś trzecia wysokiego zapotrzebowania na pamięć VRAM. Taka kombinacja zapewnia, że sprzęt zadziała stabilnie w każdych warunkach.

Test NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER. Tak powinna wyglądać premiera RTX 4070

Test NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER. Tak powinna wyglądać premiera RTX 4070

GeForce RTX 4070 SUPER Founders

Ustawienia domyślne:

  • Taktowanie bazowe/boost: 1980/2475 MHz
  • Rzeczywiste taktowanie rdzenia: 2595-2655 MHz
  • Rzeczywiste taktowanie rdzenia (2,5K): 2580-2640 MHz
  • Rzeczywiste taktowanie rdzenia (4K): 2580-2640 MHz
  • Rzeczywiste taktowanie pamięci VRAM: 1313 MHz

Manualny overclocking:

  • Maksymalne stabilne wartości offset: +180/1800 MHz
  • Rzeczywiste taktowanie rdzenia: 2790-2835 MHz
  • Rzeczywiste taktowanie rdzenia (2,5K): 2760-2835 MHz
  • Rzeczywiste taktowanie rdzenia (4K): 2760-2835 MHz
  • Rzeczywiste taktowanie pamięci VRAM: 1538 MHz
  • Limit mocy: +9%

Za stabilny zegar podczas rozgrywki przyjmuje się wartość, która uzyskana została po uprzednim wygrzaniu karty. Jest to konieczne, ponieważ chwilę po włączeniu gry taktowanie typowo jest wyższe, ale spada ze wzrostem temperatury. W związku z tym wygrzanie sprzętu jest niezbędne, by podane zegary były rzetelne. Taktowanie GPU było badane w grze A Plague Tale: Requiem.

Test NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER: osiągi po OC

Jako, że wiadomo, do jakich wartości da się podkręcić testowaną NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER Founders Edition, przyszedł czas na zbadanie praktycznego wpływu overclockingu na osiągi. W tym celu wykorzystuję dwie gry standardowo używane do sprawdzania wydajności poszczególnych GPU - A Plague Tale: Requiem oraz Atomic Heart. Dla zachowania miarodajności, bez zmian pozostają przebiegi testowe i ustawienia graficzne (rozdzielczość oraz detale).

A Plague Tale: Requiem

Atomic Heart

Test NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER: temperatury

Wszelkie odczyty podczas testów NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER Founders Edition były wykonywane przy wykorzystaniu niezmienionej platformy testowej, obudowa była zamknięta i postawiona obok biurka, podobnie jak u większości użytkowników. Temperatura w pomieszczeniu wahała się w zakresie 23-24 °C. Do przeprowadzenia pomiarów posłużyła aplikacja GPU-Z w wersji 2.56.0. Test stanowi 15-minutowa rozgrywka w grze A Plague Tale: Requiem, a wartości na wykresach są najwyższymi spośród zarejestrowanych.

Dodatkowe informacje na temat wykonanych pomiarów:

  • Prędkość obrotowa wentylatorów: 2050 RPM; 40,3 dBA,
  • GPU: 74 °C,
  • Hot Spot: 88 °C,
  • VRAM: 76 °C,
  • Test uzupełniający #1: 1650 RPM (36%), 80/95/84 °C; 35,2 dBA,
  • Test uzupełniający #2: 2000 RPM (45%), 75/90/78 °C; 38,0 dBA.

Warunki testu głośności NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER Founders Edition

Do weryfikacji głośności wentylatorów na karcie NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER Founders Edition użyłem decybelomierz Voltcraft SL-100 o zakresie pomiarowym 30-130 dBA, a także dokładności ±1,5 dBA. Pomiary były wykonywane w godzinach nocnych, tak aby poziom tła był jak najniższy. W celu zapewnienia możliwie dokładnych odczytów, karta graficzna była jedynym źródłem hałasu. Jednocześnie oznacza to, że pomiar pod obciążeniem był symulowany, poprzez ustawienie prędkości wentylatorów na maksymalny zanotowany podczas testów temperatur poziom, bez dodatkowego obciążenia grą (co pozwala nie aktywować chłodzenia zasilacza). Decybelomierz został umieszczony w odległości 30 cm od obudowy komputera, a tło wynosiło 33,5 dBA.

Test NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER: pobór prądu

Tradycyjne pomiary poboru prądu z użyciem watomierza sprawdzają się według mnie względnie dobrze, ale mają jednak tę wadę, że nie pokazują wartości tylko dla karty graficznej. Powoduje to lekkie spłaszczenie relacji między poszczególnymi akceleratorami, a ponadto pewien wpływ ma procesor, który przy mocniejszym GPU generującym więcej FPS będzie bardziej obciążony, zużywając tym samym więcej energii. Właśnie dlatego, jako że udało mi się wejść w posiadanie zestawu NVIDIA PCAT, zdecydowałem się wykonywać testy wyłącznie z jego wykorzystaniem. W skład kompletu (pomijając kable) wchodzi riser, który wkładamy do płyty głównej i dopiero do niego kartę, oraz płytka pośrednicząca w dostarczaniu prądu gniazdami PCIe 6-pin/8-pin. Te dwa elementy, połączone przewodem, zapewniają pomiar dla samego akceleratora, dzięki dedykowanemu oprogramowaniu zielonych. Co więcej, sprzęt działa w połączeniu z GPU wszystkich producentów, co całkowicie eliminuje potrzebę sięgania po watomierz.

Test NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER. Tak powinna wyglądać premiera RTX 4070

Zużycie energii

Test NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER: konkluzje

W kwestii wydajności GeForce RTX 4070 SUPER nie zawodzi, oferując solidne przyspieszenie względem RTX 4070. Skupiając się na rozdzielczości 1440p, w mojej ocenie najważniejszej dla tej półki cenowej, nowość notuje ~18% przewagę nad starszym modelem i przy tym przewyższa go w temacie efektywności energetycznej, jako że pobór prądu jest tylko ok. 10% większy. Z kolei GeForce RTX 4070 Ti jest od testowanego GPU szybszy nieznacznie, bo średnio o ok. 8%, i także w tym pojedynku RTX 4070 SUPER może się pochwalić lepszą efektywnością, gdyż RTX 4070 Ti zużywa o 21% energii więcej. Przechodząc do starcia z Radeonem RX 7800 XT, w tradycyjnej rasteryzacji układ czerwonych trzyma się mocno, będąc od recenzowanego produktu tylko ~4% słabszy, ale po włączeniu RT jest przepaść na korzyść zielonych, jako że GeForce RTX 4070 SUPER oferuje w takim wariancie osiągi lepsze od topowego RX 7900 XTX. Innymi słowy, wybór pomiędzy tymi dwoma GPU będzie w dużej mierze zależeć od tego, czy przyszłemu nabywcy zależy na śledzeniu promieni, czy też nie. Odnośnie OC, VRAM udało się przyspieszyć do 1538 MHz, a rdzeń o 180 MHz, co w połączeniu z podbiciem limitu mocy do 240 W dało 6-7% wzrost liczby FPS, a to oznacza, że w takim wariancie testowana karta niemal dogania fabrycznego GeForce'a RTX 4070 Ti.

GeForce RTX 4070 SUPER to wyraźne, średnio 18% przyspieszenie wzgl. RTX 4070. Jeśli szukacie karty do grania z RT za ok. 3000 zł, być może właśnie ją znaleźliście.

Test NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER. Tak powinna wyglądać premiera RTX 4070

11 GB vs 8 GB VRAM. Test GeForce GTX 1080 Ti vs RTX 2070 SUPER w 2023 roku

Wygląd karty, układ chłodzenia, koszt zakupu oraz ocena końcowa

Co do jakości wykonania karty Founders Edition, nie mam w tym temacie zastrzeżeń, a poza tym warto podkreślić nietypową jej konstrukcję z jednym wentylatorem na rewersie, co od razu zapewnia lekki nawiew na pamięć RAM. Niestety, w parze z efektownym wyglądem nie idzie skuteczność chłodzenia, bo temperatury GPU są dość wysokie i towarzyszy im spory hałas, częściowo wynikający z nieprzyjemnych dźwięków w pewnym zakresie RPM. Może to przypadłość tylko egzemplarza testowego, ale nie jestem w stanie tego sprawdzić. Jeżeli chodzi o cenę, to patrząc na MSRP i obecny kurs dolara, GeForce'y RTX 4070 SUPER powinny startować od ~3000 zł, podczas gdy Radeony RX 7800 XT można nabyć od ~2400 zł. Tutaj wracamy do kwestii, o której pisałem wyżej, czyli tego, na ile osiągi RT są dla kupującego istotne. Jeśli nie są, to myślę, że sporo tańszy układ czerwonych spełni Wasze oczekiwania. Ale jeżeli są ważne, a poza tym chcielibyście mieć GPU o wysokiej sprawności energetycznej i ze wsparciem DLSS oraz Reflex, to myślę, że warto dopłacić, bo z aktywnym śledzeniem promieni GeForce RTX 4070 SUPER po prostu błyszczy. Reasumując, ocena testowanego układu graficznego to cztery gwiazdki, trochę asekuracyjna z uwagi na niepewność w temacie rzeczywistych cen sklepowych, i wyróżnienie rekomendacja. Z kolei karta Founders Edition otrzymuje cztery gwiazdki i odznaczenie design, jako że co prawda jest stylowa i dobrze wykonana, ale jej cooler mogłoby być lepszy.

 

NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER

Ocena układu graficznego NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPEROcena układu graficznego NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER

NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER Founders Edition

Ocena karty graficznej NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER Founders EditionOcena karty graficznej NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER Founders Edition

NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER Founders Edition - opinia

NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER Founders Edition - plusy

  • Sensowna wydajność w 4K (minimalnie poniżej RTX 3080 Ti)
  • Bardzo solidne osiągi w grach w 1080p i 1440p (powyżej RTX 3080 Ti)
  • Poprawa efektywności energetycznej w porównaniu do RTX 4070
  • Całkiem niezłe możliwości podkręcania (ok. 6-7% przyrostu FPS)
  • Wysoka jakość wykonania oraz ciekawy wygląd
  • Sprzętowe wsparcie śledzenia promieni i DLSS 3
  • Wysoka wydajność ray-tracingu
  • Sprzętowy koder wideo nowej generacji ze wsparciem AV1

NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER Founders Edition - minusy

  • Chłodzenie mogłoby być efektywniejsze
  • Pewien spadek formy w rozdzielczości 4K (mimo wszystko)

Cena NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER Founders Edition (na dzień publikacji): 2999 zł (MSRP)

Gwarancja: 36 miesięcy

 

Sprzęt do testów dostarczyła:

Test NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER. Tak powinna wyglądać premiera RTX 4070

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Test NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER. Tak powinna wyglądać premiera RTX 4070

 0