Test RX Vega 56/64 vs GTX 1080 - pojedynek w nowych grach
Dzisiejszy test jest kontynuacją niedawno rozpoczętego cyklu poświęconego starszym układom graficznym i tym razem na tapet trafiają Radeony RX Vega 56/64, które będą się pojedynkować z GeForce'ami GTX 1080 i RTX 2060. Po raz ostatni ta czwórka była tematem przewodnim pojedynczego materiału mniej więcej rok temu i wtedy GPU od AMD zaprezentowały się solidnie, zyskując na przestrzeni trzech lat ~8% względem Pascala. Temat wciąż jest jednak aktualny i interesujący, gdyż w procedurze testowej kart graficznych pojawiły się nowe gry, a niektóre obecne w niej wcześniej otrzymały aktualizacje, które jak najbardziej mogą mieć wpływ na osiągi poszczególnych układów. Zasadnym pytaniem jest więc, czy architektura Vega, tzn. piąta generacja GCN, utrzyma wysoką formę i być może dodatkowo powiększy przewagę nad Pascalem, czy też stanie się coś odwrotnego. Odpowiedź poznacie niebawem, gdyż do części praktycznej przejdziemy po krótkiej prezentacji testowanych GPU.
Dzisiejszy test to kolejny pojedynek Radeonów RX Vega 56/64 z GeForce'ami GTX 1080 i RTX 2060. Zobaczmy, które GPU poradzą sobie lepiej w nowych grach.
Test karty GeForce RTX 4060. Lepsza od poprzedniczki, ale czy dobra?
GIGABYTE AORUS GeForce GTX 1080 Xtreme Edition 8G |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Founders Edition |
SAPPHIRE NITRO+ Radeon RX Vega 56 |
SAPPHIRE NITRO+ Radeon RX Vega 64 |
|
---|---|---|---|---|
Proces technologiczny | 16 nm FinFET | 12 nm FinFET | 14 nm | 14 nm |
Architektura | Pascal | Turing | Vega (GCN 5. generacji) | Vega (GCN 5. generacji) |
Rozmiar rdzenia | 314 mm2 | 445 mm2 | 486 mm2 | 486 mm2 |
GPU | GP104 | TU106 | Vega 10 | Vega 10 |
Liczba tranzystorów | 7,2 mld | 10,8 mld | 12,5 mld | 12,5 mld |
SM/CU | 20 | 30 | 56 | 64 |
Cache L2 | 2 MB | 3 MB | 4 MB | 4 MB |
SPU | 2560 | 1920 | 3584 | 4096 |
TMU | 160 | 120 | 224 | 256 |
ROP | 64 | 48 | 64 | 64 |
Typ i ilość VRAM | 8 GB GDDR5X | 6 GB GDDR6 | 8 GB HBM2 | 8 GB HBM2 |
Zegar Boost | 1898 MHz | 1680 MHz | 1590 MHz | 1630 MHz |
Rzeczywisty zegar pamięci | 1276 MHz | 1750 MHz | 800 MHz | 945 MHz |
Magistrala danych | 256-bit | 192-bit | 2048-bit | 2048-bit |
Przepustowość pamięci | 326,7 GB/s | 336 GB/s | 409,6 GB/s | 483,8 GB/s |
Interfejs PCIe | 3.0 x16 | 3.0 x16 | 3.0 x16 | 3.0 x16 |
Limit mocy | 250 W | 160 W | 255 W | 280 W |
Komentarz odnośnie specyfikacji testowanych GPU
Układ Vega 10, w przeciwieństwie do GP104 i TU106, produkowany był nie przez TSMC, tylko GlobalFoundries, w procesie technologicznym 14 nm. Użyta litografia charakteryzuje się nieco lepszym upakowaniem tranzystorów od rozwiązania Tajwańczyków, ale na niewiele się to zdało wobec wysokiej złożoności czerwonego GPU - aż 12,5 mld sztuk przełożyło się na powierzchnię jądra krzemowego aż 486 mm2. Trudno się więc dziwić, że na papierze Vega jest prawdziwym potworem, dysponującym aż 4096 jednostkami cieniującymi i 256 teksturującymi - to o 60% i ~113% więcej niż w wypadku GeForce'a GTX 1080 i GeForce'a RTX 2060. Naturalnie słabszy model, czyli Radeon RX Vega 56, jest nieco obcięty, poprzez wyłączenie ośmiu bloków CU, niemniej w dalszym ciągu dostępne zasoby obliczeniowe należy w odniesieniu do konkurentów określić jako imponujące. Za to w temacie pamięci VRAM firma AMD postawiła na kości HBM 2. generacji i to właśnie one pozwoliły osiągnąć naprawdę wysoką przepustowość, w przypadku Radeona RX Vega 64 na poziomie ~GeForce'a GTX 1080 Ti. Poza tym warto przypomnieć o tzw. Rapid Packed Math, czyli zmodyfikowanych jednostkach CU, które potrafią wykonywać obliczenia FP16 dwa razy szybciej niż FP32, co NVIDIA wprowadziła dopiero w architekturze Turing.
Pokaż / Dodaj komentarze do: Sprawdzamy FineWine od AMD. RX Vega 56/64 vs GTX 1080 vs RTX 2060