Test GIGABYTE GeForce RTX 3080 GAMING OC: metodologia
Testy karty graficznej GIGABYTE GeForce RTX 3080 GAMING OC 10G wykonałem w zestawieniu z aktualnym Windowsem 10 64-bit November 2018 Update (1909) oraz sterownikami GeForce Game Ready Driver 456.55, podczas rzeczywistej rozgrywki. Do pomiaru liczby klatek wykorzystałem program Fraps w wersji 3.5.99 - również w przypadku DirectX 12 (jedyna niedogodność pod tym API to brak OSD). Dodatkowo rozdzielczość zegara czasu rzeczywistego została ustawiona na sztywną wartość 0,5 ms, a przedstawione rezultaty są średnią arytmetyczną wyników uzyskanych w trzech odrębnych przebiegach. Każdy z wykresów jest odpowiednio opisany, jeżeli chodzi o rozdzielczość renderowania oraz informacje o szczegółowości grafiki.
Ponadto, z uwagi na ograniczoną pojemność pamięci graficznej części modeli, byłem zmuszony w ich przypadku dokonać redukcji szczegółowości tekstur, według następujących zasad:
- GeForce GTX 1050 Ti: Battlefield V @ High, Rise of the Tomb Raider @ High, Watch Dogs 2 @ Medium;
- GeForce GTX 1650: Battlefield V @ High, Rise of the Tomb Raider @ High, Watch Dogs 2 @ Medium;
- GeForce GTX 1660: Rise of the Tomb Raider @ High (1440p);
- GeForce RTX 2060: Battlefield V @ High (2160p), Rise of the Tomb Raider @ High (1440p i 2160p);
- Radeon RX 570/580 4 GB: Battlefield V @ High, Rise of the Tomb Raider @ High, Watch Dogs 2 @ Medium;
- Radeon RX 5600 XT: Battlefield V @ High (2160p), Rise of the Tomb Raider @ High (1440p i 2160p);
Przypominam, że jest to czynność konieczna, przynajmniej z dwóch powodów. Po pierwsze, nikt nie będzie grał w niekomfortowych warunkach (przycięcia animacji, spadki FPS), przy jakości tekstur zbyt wysokiej w stosunku do pojemności VRAM. Po drugie, takie ustawienia są nieprzewidywalne i często skutkują dużą losowością pomiarów, co zwyczajnie dyskwalifikuje podejście opierające się na celowym "zapchaniu" pamięci graficznej, niestety bardzo często praktykowane w branżowych testach.
Ustawienia platformy były następujące:
- taktowanie rdzeni/cache: 5,1/4,8 GHz
- nastawy pamięci: DDR4-4000 MHz CL 15-15-15-35 2T (tRFC @ 300)
Ważne: ITHardware testuje karty graficzne przy ustawieniach fabrycznych, jak również po O/C do maksymalnych stabilnych zegarów GPU/VRAM. Pisząc o ustawieniach fabrycznych mam na myśli wartości, z jakimi karta opuściła fabrykę, a nie zegary modelu referencyjnego ustawione na autorskiej konstrukcji!
Platforma testowa
Intel Core i9-10900K | |
ASRock Z490 Phantom Gaming-ITX/TB3 | |
Team Group NIGHT HAWK RGB 2x8 GB DDR4-3600 CL18 | |
ADATA SP900 128 GB | |
Seagate Barracuda 7200.12 1 TB | |
Enermax Platimax 1350 W | |
Antec Twelve Hundred V3 | |
Noctua NH-D14 |
Pokaż / Dodaj komentarze do: Test GIGABYTE GeForce RTX 3080 GAMING OC 10G. Solidnie podkręcone Ampere