Poprzednim rekordzistą pod względem najwyższej kary za naruszenia RODO było Google, które otrzymało karę w wysokości 50 milionów euro. Jednak Amazon został właśnie ukarany grzywną w wysokości 746 milionów euro, co sygnalizuje, że łamanie zasad prywatności w UE z biegiem czasu będzie coraz bardziej kosztowne dla gigantów.
Wydaje się, że Amazon radzi sobie stosunkowo dobrze pod nowym kierownictwem, ale wzrost firmy spowalnia, a pewne decyzje podjęte w celu zadowalających wyników znów dają o sobie znać. Gigant został ukarany grzywną w wysokości 746 milionów euro po tym, jak luksemburska Narodowa Komisja Ochrony Danych (CNPD) stwierdziła, że firma naruszyła przepisy RODO podczas przetwarzania danych osobowych. The Wall Street Journal zauważył grzywnę w dokumencie, w którym firma ujawniła, że kara została nałożona dwa tygodnie temu, gdy CNPD zakończyła dochodzenie w sprawie praktyk reklamowych Amazona.
Gigant został ukarany grzywną w wysokości 746 milionów euro po tym, jak luksemburska Narodowa Komisja Ochrony Danych stwierdziła, że firma naruszyła RODO.
Amazon zauważył w zgłoszeniu, że CNPD poprosiło go o zrewidowanie swoich praktyk reklamowych, ale firma nie ujawniła żadnych szczegółów na temat proponowanych zmian. Tak czy inaczej, Amazon nie jest zadowolony z grzywny i uważa, że „decyzja dotycząca sposobu pokazywania klientom odpowiednich reklam opiera się na subiektywnych i niesprawdzonych interpretacjach europejskiego prawa ochrony prywatności”.
Firma planuje odwołać się od decyzji w sądzie i argumentuje, że proponowana grzywna jest „całkowicie nieproporcjonalna”. Zasady RODO pozwalają na to, aby kara wynosiła 20 milionów euro lub 4% rocznych globalnych przychodów firmy, w zależności od tego, która z tych wartości jest wyższa. W czerwcu Wall Street Journal zobaczył projekt CNPD, w którym grzywna została ustalona na 425 milionów dolarów, ale kwota ta wzrosła ponad dwukrotnie po tym, jak inne organy regulacyjne UE zajęły się tą sprawą.
W ubiegłym roku Komisja Europejska ujawniła wyniki odrębnego dochodzenia w sprawie sposobu, w jaki Amazon promuje własne produkty w UE. Unijni komisarze stwierdzili, że Amazon wykorzystywał dane sprzedawców zewnętrznych ze swojego sklepu w celu wzmocnienia własnych produktów. W zależności od wyniku tego dochodzenia Amazon może zostać ukarany grzywną w wysokości do 28 miliardów dolarów.
Egzekwowanie RODO wydaje się zaostrzać po tym, jak obrońcy prywatności wielokrotnie krytykowali Komisję Europejską za zbyt powolne działanie i nakładanie niewielkich kar, które w niewielkim stopniu zniechęcają firmy z głębokimi kieszeniami. Dla firmy takiej jak Amazon 746 milionów euro to wciąż kieszonkowe, ale to znacznie więcej niż 57 milionów dolarów, które Google musiało zapłacić za naruszenie przepisów.
Zobacz także:
- Dyski SSD NVMe PCIe 5.0 już w 2022 roku. Przyniosą przeszło dwukrotny wzrost prędkości
- AMD Radeon RX 6600 XT już oficjalnie. Specyfikacja, wydajność i cena karty graficznej
- Tak wyglądać ma gniazdo AMD AM5 dla procesorów Raphael (Zen 4)
Pokaż / Dodaj komentarze do: Amazon otrzymał rekordową karę za naruszenie RODO w UE