AMD RSR - nowa technologia upskalowania ma zwiększać wydajność do 70%. Premiera w pierwszym kwartale

AMD RSR - nowa technologia upskalowania ma zwiększać wydajność do 70%. Premiera w pierwszym kwartale

AMD udostępniło za pośrednictwem swojego oficjalnego kanału YouTube kilka szczegółów na temat nadchodzących funkcji sterownika 2022 Radeon Software Adrenalin. Oprócz zaprezentowania rozwiązań software'owych, takich jak AMD Link i Privacy View, najciekawszym elementem jest tu nadchodząca technologia skalowania Radeon Super Resolution (RSR), którą firma zaprezentowała podczas CES 2022. 

Opublikowany film zawęża wydanie RSR do pierwszego kwartału 2022 r., więc technologia ta powinna ujrzeć światło dzienne przed końcem marca. Materiał AMD przedstawia popularną grę MMO Warframe, działającą z deklarowanym 70% wzrostem wydajności w porównaniu z renderowaniem natywnym. Film pokazuje tę poprawę wydajności w scenariuszu, w którym gra jest wewnętrznie renderowana w rozdzielczości 1440p ze skalowaniem RSR do rozdzielczości 4K. Poprawa wydajności i jakość obrazu z pewnością będą się różnić w zależności od wewnętrznych ustawień rozdzielczości renderowania, podobnie jak ma to miejsce w przypadku FSR AMD i Deep Learning Super Sampling (DLSS) NVIDII.

Opublikowany film zawęża wydanie RSR do pierwszego kwartału 2022 r., więc technologia ta powinna ujrzeć światło dzienne przed końcem marca.

AMD RSR to nowe rozwiązanie do skalowania, które opiera się na FidelityFX Super Resolution (FSR). To nie tyle ewolucja FSR, co globalny sposób wykorzystania FSR. Wraz z RSR firma AMD stworzyła niezależne od gier i deweloperów rozwiązanie do skalowania, które można włączyć na poziomie sterownika Radeon dla dowolnej gry obsługującej ekskluzywne renderowanie pełnoekranowe. Odbywa się to poprzez przesunięcie algorytmu upskalowania w dół potoku graficznego w porównaniu z FSR.

AMD RSR - nowa technologia upskalowania ma zwiększać wydajność do 70%. Premiera w pierwszym kwartale

Wideo AMD kończy się tabelą przypisów końcowych, które potwierdzają, że obecnie technologia jest obsługiwana tylko przez karty graficzne RDNA i RDNA2 (odpowiednio z serii RX 5000 i RX 6000). Choć widzimy też informację, że jest to „stan na styczeń 2022 r.”, co pozostawia otwarte drzwi dla poprzednich architektur AMD i daje szansę na dalsze ulepszenia do faktycznej premiery.

Ponieważ technologia RSR jest oparta na sterownikach, powinna pomóc w zwiększeniu wydajności słabszych kart graficznych Czerwonych. Obejmuje to nadchodzący Radeon RX 6500 XT, który został bardzo mocno przycięty w pewnych aspektach. Tam, gdzie technologia skalowania wymaga integracji na poziomie gry, wciąż stosunkowo niewiele tytułów korzysta z FSR. RSR otwiera drzwi do korzystania z tej samej podstawowej technologii we wszystkich grach, co z pewnością było celem AMD.

Tu rodzi się pytanie o jakość grafiki wykorzystującej RSR? Jedną z zalet integracji DLSS i FSR w poszczególnych grach jest to, że wszystkie elementy tekstowe i interfejsu użytkownika mogą nadal być renderowane w natywnej rozdzielczości, podczas gdy często mniej ważna sceneria 3D jest upskalowana. Skalowanie wszystkiego — zwłaszcza tekstu — spowoduje ogólnie mniej pożądane wrażenia wizualne, ale biorąc pod uwagę potencjalną poprawę wydajności, nadal może to być akceptowalny kompromis. Z niecierpliwością czekamy na przetestowanie technologii, gdy tylko będzie ona dostępna.

Zobacz także:

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: AMD RSR - nowa technologia upskalowania ma zwiększać wydajność do 70%. Premiera w pierwszym kwartale

 0