Elektryczne Volvo EX90 oceni czy nie jesteś pijany. W razie potrzeby zatrzyma auto i wezwie służby

Elektryczne Volvo EX90 oceni czy nie jesteś pijany. W razie potrzeby zatrzyma auto i wezwie służby

Algorytmy sztucznej inteligencji pojawiają się w coraz większej liczbie produktów i często widzimy je również w samochodach. Zaawansowana technologia pojawi się również w nowych elektrycznych Volvo EX90, pomagając kierowcy prowadzić samochód, ale także monitorując go w czasie jazdy. 

 

Czy nam się to podoba, czy nie, sztuczna inteligencja staje się coraz większą częścią naszego życia. Coraz częściej zaznacza swoją obecność również w samochodach. Jest podstawowym elementem asystentów jazdy i ma za zadanie zwiększać bezpieczeństwo, nawet gdy to człowiek wciąż trzyma kierownicę. Volvo od dawna chce zmniejszyć liczbę wypadków z udziałem swoich samochodów do zera i stawia bezpieczeństwo jako priorytet. Firma jako pierwsza ograniczyła prędkość maksymalną swoich samochodów do 180 km/h, jako jedna z pierwszych wprowadziła hamowanie awaryjne, a nowy elektryczny SUV EX90, którego premiera odbędzie się 9 listopada, wprowadzi jeszcze więcej systemów bezpieczeństwa, których i tak jest już w autach tego producenta bardzo dużo.

System bezpieczeństwa Volvo oceni, czy kierowca skupia się na drodze w odpowiedniej ilości. Jeśli sytuacja będzie odbiegać od normy, system może nawet zatrzymać auto i wezwać pomoc. 

Czujniki, które otrzyma nowy samochód, będą przyglądać się sytuacji zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz pojazdu. Podczas gdy Elon Musk w Tesli uważa, że kamery są wystarczające do poprawnego działania asystenta jazdy, Volvo jest dokładnie odwrotnego zdania i wyposaży samochód w kilka różnych rodzajów czujników. Dostępne będą kamery, radary i LiDAR. Powinny one zapewniać w czasie rzeczywistym widok 360° na otoczenie samochodu. Według Volvo pozwoli to na zmniejszenie o 20% liczby wypadków, które prowadzą do poważnych obrażeń lub śmierci.
  
Producent samochodów skupi się także na wnętrzu auta i wprowadzi dwie kamery monitorujące kierowcę i m.in. kierunek jego spojrzenia. Wraz z odpowiednimi algorytmami samochód oceni, czy kierowca jest skoncentrowany na prowadzeniu, czy nie jest zmęczony, pijany lub z innego powodu nie poświęca wystarczająco dużo uwagi trasie. Zazwyczaj kierowca obserwuje drogę przez około 80% czasu. Jeśli liczba ta przekroczy 90%, jest to zły znak, ponieważ zazwyczaj oznacza to, że osoba ta śni na jawie i wpatruje się przed siebie nieświadomie, nie dostrzegając tego, na co tak naprawdę patrzy. I odwrotnie, niższa liczba (około 60% lub mniej) zwykle wskazuje na rozproszenie uwagi, np. pisanie wiadomości przez telefon. Jeśli liczba ta znacząco odbiega od liczby idealnej, system ostrzeże kierowcę. Jeśli nawet to nie pomoże, samochód sam się zatrzyma, włączy światła ostrzegawcze i wezwie pomoc.

Zobacz także:

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Elektryczne Volvo EX90 oceni czy nie jesteś pijany. W razie potrzeby zatrzyma auto i wezwie służby

 0