Facebook i Google ukarani milionami euro za utrudnianie odrzucania plików cookie

Facebook i Google ukarani milionami euro za utrudnianie odrzucania plików cookie

Google i Facebook ukarani za utrudnianie odrzucania plików cookie. Kara jest jednak mało dotkliwa, w porównaniu do zysków, które obaj giganci uzyskują z reklam ukierunkowanych - właśnie dzięki takim ciasteczkom.

Francuska Narodowa Komisja ds. Informatyki i Wolności (CNIL), czyli francuski organ nadzorczy w rozumieniu RODO, ukarała Google Alphabet grzywną w wysokości 150 mln euro, a Facebooka Meta 60 mln euro. Powodem jest to, że obie firmy utrudniły użytkownikom odrzucanie plików cookie. Akceptacja plików cookie odbywa się za pomocą jednego kliknięcia, a odrzucanie powinno być równie łatwe, powiedziała Karin Kiefer, dyrektor ds. ochrony danych i sankcji w CNIL.

Dwaj giganci reklamowi mają zapłacić łącznie 210 mln euro za utrudnianie użytkownikom odrzucania plików cookie. Komisja już drugi raz wytacza działa przeciw Google.

Jak podaje Reuters  facebook.com, google.fr i youtube.com nie pozwalały na łatwe odrzucenie plików cookie. Obie firmy mają trzy miesiące na realizację zmian i dostarczenie łatwego rozwiązania, w przeciwnym razie zostaną wezwane do zapłaty dodatkowych 100000 euro dziennie za czas opóźnienia. Facebook nie skomentował sytuacji w przeciwieństwie do Google. Gigant wyszukiwania powiedział, że firma :rozumie swoją odpowiedzialność: za ochronę zaufania konsumentów i zobowiązuje się do dalszych zmian.

To już drugi raz, kiedy francuska Komisja nakłada na Google grzywnę. Pierwszy przypadek miał miejsce w 2020 roku, kiedy francuskie witryny Google zapisywały reklamowe pliki cookie na komputerach bez podania jasnych informacji na temat ich działania i konsekwencji oraz robiły to bez czekania na zgodę odwiedzających.

Zobacz także:

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Facebook i Google ukarani milionami euro za utrudnianie odrzucania plików cookie

 0