Intel oficjalnie opóźnia desktopowe karty graficzne Arc. Laptopowe GPU zgodnie z planem

Intel oficjalnie opóźnia desktopowe karty graficzne Arc. Laptopowe GPU zgodnie z planem

Intel właśnie przygotowuje się do wypuszczenia na rynek swoich pierwszych samodzielnych kart graficznych z serii Arc. Pierwsze GPU z tej rodziny trafią do laptopów wyposażonych w 12. generację CPU Alder Lake H jeszcze w tym kwartale, ale na desktopowe modele przyjdzie nam poczekać nieco dłużej. Przy okazji Niebiescy rzucili nieco więcej światła na przyszłe plany działu graficznego.

Karty graficzne Intel Arc (Alchemist) są przygotowywane już od dłuższego czasu i wielu graczy ciekawi, jak wypadną na tle konkurencji ze stacji AMD i NVIDII. Wygląda na to, że czekanie powoli dobiega końca, choć na desktopowe grafiki przyjdzie nam poczekać nieco dłużej, niż sądziliśmy, ale można było się tego spodziewać od momentu, kiedy z oficjalnej strony producenta zniknęła informacja o ich premierze w pierwszym kwartale. Na spotkaniu inwestorów Intel poinformował, że procesory graficzne Arc będą wprowadzane etapami w nadchodzących miesiącach. Pierwsza fala będzie przeznaczona do laptopów, które pojawią się na rynku pod koniec marca. Oczekuje się, że karty do komputerów stacjonarnych wylądują w drugim kwartale, podczas gdy modele do stacji roboczych mogą ujrzeć światło dzienne dopiero w drugiej połowie tego roku.

Pierwsze GPU Intel Arc trafią do laptopów jeszcze w tym kwartale, ale na desktopowe modele przyjdzie nam poczekać nieco dłużej.

Intel oficjalnie opóźnia desktopowe karty graficzne Arc na drugi kwartał

Intel rozpoczął już również prace nad Battlemage i Celestial, czyli następcami Alchemist, ale te będą gotowe dopiero w 2023 i 2024 roku. Jeśli chodzi o Alchemist, firma ma ambitny cel, aby w tym roku dostarczyć nie mniej niż 4 miliony GPU, co może pozwoli odetchnąć graczom borykającym się od półtora roku z brakami kart na sklepowych półkach. 

Przekonamy się jednak, czy producent podoła tym założeniom, kiedy łańcuchy dostaw wciąż borykają się z dużymi problemami. Poza tym trzeba pamiętać, że liczba 4 miliony obejmuje wszystkie typy GPU i blednie w porównaniu do 12,7 miliona kart graficznych dostarczonych przez AMD i NVIDIĘ tylko w trzecim kwartale 2021 roku. Raport Joe Peddie Research dotyczący dostaw w czwartym kwartale jest właśnie opracowywany, ale wiemy już, że co najmniej 37 milionów kart graficznych zostało sprzedanych przez partnerów obu producentów w zeszłym roku.

Nadal nie wiemy nic konkretnego o tym, czego możemy spodziewać się po wydajności kart (lub ile będą kosztować). Dotychczasowe przecieki i plotki wskazują na różne modele, od wydajności podobnej do GeForce'a GTX 1650 po coś, co mogłoby konkurować z GeForcem RTX 3070 Ti i Radeon RX 6800. Intel przyznaje, że Battlemage i Celestial są skierowane do „segmentu ultraentuzjastów”, co oznacza,  że przyszłe procesory graficzne powinny być w stanie konkurować z flagowcami Zielonych i Czerwonych.

Intel oficjalnie opóźnia desktopowe karty graficzne Arc na drugi kwartał

Jednak ambicje Intela dotyczące procesorów graficznych na tym się nie kończą, ponieważ firma dostrzega również ogromny potencjał rynku strumieniowego przesyłania wideo. W tym celu gigant z Santa Clara stworzył GPU o nazwie Arctic Sound-M, który jako pierwszy zaoferuje sprzętowe kodowanie AV1, kiedy trafi na rynek pod koniec tego roku. Oprócz tego będzie w stanie zasilać do ośmiu jednoczesnych transkodowanych strumieni 4K lub ponad 30 strumieni 1080p.

Ogólnie rzecz biorąc, Intel twierdzi, że jego dział Accelerated Computing Systems and Graphics Group jest na dobrej drodze, aby w tym roku przynieść ponad 1 miliard dolarów przychodu. Do 2026 r. liczba ta może wzrosnąć do ponad 10 miliardów dolarów w przypadku konsumenckich procesorów graficznych, rozwiązań obliczeniowych dla centrów danych i niestandardowych rozwiązań, takich jak akceleratory blockchain, które znacznie przewyższają procesory graficzne pod względem wydajności i efektywności kopania.

Zobacz także:

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Intel oficjalnie opóźnia desktopowe karty graficzne Arc. Laptopowe GPU zgodnie z planem

 0