Ładowarki samochodów EV NIO Battery Swap jako element stabilizujący sieć energetyczną

Ładowarki samochodów EV NIO Battery Swap jako element stabilizujący sieć energetyczną

Szybkie ładowarki samochodowe są często wymieniane jako ogromne obciążenie sieci energetycznej i coś, co może znacznie zdestabilizować sieć energetyczną. Jednak stacje wymiany i ładowarki NIO Battery Swap odgrywają w Chinach dokładnie odwrotną rolę.

Szybkie ładowanie samochodów elektrycznych wymaga mocy ładowania rzędu kilkuset kW.  Jeśli stacja ma kilka takich stanowisk do ładowania, to pobory mocy mogą być wyrażane w MW na bardzo małej powierzchni, a to są naprawdę ogromne wartości. Nic dziwnego, że często uważa się je za ogromne zagrożenie destabilizujące sieć. Nierzadko jednak stacje są budowane z buforami, które pomagają zmniejszyć ten problem i utrzymać pobór na bardziej stałym poziomie (ładują bufor, gdy EV nie ładuje, zwiększając niski pobór z sieci, i odwrotnie - rozładowują bufor, gdy EV ładuje, zmniejszając wysoki pobór z sieci - w efekcie pobór nie ulega tak dużym wahaniom). Widzieliśmy w ostatnich dniach doniesienia, że Chiny cierpią z powodu ekstremalnych upałów i ogromnego zużycia energii elektrycznej z powodu pracujących wszędzie na maksymalnych obrotach klimatyzatorów, a nawet ograniczyły moc stacji ładowania EV (niektóre nawet wstrzymały swoje działanie). Jednak stacje i ładowarki NIO Battery Swap odegrały w tym problemie rolę pozytywną, a nie negatywną.

Stacje wymiany akumulatorów i ładowarki NIO pozwalają oddawać zgromadzoną energię do sieci w sytuacjach awaryjnych, co pozwala zmniejszyć obciążenie sieci.

Stacje wymiany akumulatorów ładują akumulatory do pojazdów, które mogą wymienić swój rozładowany akumulator na naładowany. W generacji 1 można jednocześnie ładować 5 baterii (w Chinach jest około 200 takich stacji), a w generacji 2 do 13 baterii (prawie 900 takich stacji). W prefekturze Hefei kilka ze stacji NIO nich zostało wykorzystanych jako wirtualne elektrownie w obecnym kryzysie energetycznym. Są one w stanie dynamicznie reagować na zapotrzebowanie z sieci i w ciągu 5 dni każda z nich była w stanie skorygować zużycie energii średnio o 8 MWh. Średnie zużycie energii na stację zmniejszyło się o 100 kW, natomiast czas ładowania wydłużył się tylko o 5 minut (co było niezauważalne dla klientów). W sumie w bilansowaniu poboru mocy brało udział 108 stacji NIO w różnych częściach Chin. Stacje te mogą w dowolnym momencie odbierać instrukcje z sieci, aby zwiększyć moc ładowania lub rozładowywania do sieci, z niewielkimi zakłóceniami normalnej usługi wymiany baterii przez użytkownika.
 
Każda stacja posiada zazwyczaj baterie o pojemności około 600-700 kWh. Podczas gdy kilka baterii jest zarezerwowanych do natychmiastowej wymiany dla nowego klienta, pozostałe baterie mogą służyć jako baterie zapasowe dla sieci energetycznej. Trzecia generacja stacji, która jest obecnie testowana i ma zostać wprowadzona pod koniec tego roku / na początku przyszłego, powinna mieć jeszcze bardziej rozszerzone właśnie możliwości stabilizacji sieci. NIO buduje też stacje wymiany akumulatorów w Europie - jak dotąd dwie są w Norwegii.

Warto zauważyć, że nie tylko Chiny korzystają z wirtualnych elektrowni (magazynów energii) w sytuacjach awaryjnych. Nie tak dało wirtualna rozproszona elektrownia Tesli pierwszy raz awaryjnie wspomogła lokalną sieć energetyczną.

Zobacz także:

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Ładowarki samochodów EV NIO Battery Swap jako element stabilizujący sieć energetyczną

 0
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł