Podczas tegorocznych targów CES 2025 NVIDIA zaprezentowała swoją najnowszą linię kart graficznych z serii RTX 50, opartych na architekturze Blackwell. Wśród nowości firma ogłosiła modele takie jak RTX 5090, RTX 5080, RTX 5070 Ti oraz RTX 5070. Zieloni przyciągnęli wówczas uwagę swoimi odważnymi twierdzeniami dotyczącymi wydajności, jednak szczegóły tych deklaracji wywołały niemałe kontrowersje w społeczności graczy i entuzjastów technologii.
RTX 5070 porównywalny z RTX 4090?
Największe emocje wzbudziło stwierdzenie NVIDII, że RTX 5070, wyceniony na 549 dolarów, oferuje wydajność równą flagowemu RTX 4090 z serii Ada Lovelace. Takie porównanie wydało się wielu osobom zbyt optymistyczne, zwłaszcza że większość przedstawionych wykresów wydajności opierała się na wykorzystaniu technologii DLSS 4. Nowa wersja tej technologii wprowadza funkcję Multi-Frame Generation (MFG), która pozwala na generowanie czterokrotnie większej liczby klatek na sekundę względem natywnej wydajności. Jednakże generowanie klatek za pomocą sztucznej inteligencji (tzw. „sztuczne” klatki) od dawna budzi mieszane uczucia wśród graczy, którzy oczekują rzeczywistej wydajności sprzętu bez wspomagania się technologiami upscalingu czy interpolacji.
Podczas prezentacji kart Blackwell NVIDIA twierdziła, że RTX 5070, wyceniony na 549 dolarów, oferuje wydajność równą flagowemu RTX 4090 z serii Ada Lovelace.
W odpowiedzi na krytykę społeczności NVIDIA zorganizowała wydarzenie Editor’s Day, podczas którego ujawniono więcej szczegółów na temat wydajności kart RTX 50 w warunkach bez użycia DLSS.
Wydajność bez DLSS: rzeczywiste dane
Według producenta, wzrost wydajności w technologii ray tracingu (RT) dla nowych kart prezentuje się następująco:
- RTX 5090 vs RTX 4090: +30% wydajności
- RTX 5080 vs RTX 4080: +15% wydajności
- RTX 5070 Ti vs RTX 4070 Ti: +20% wydajności
- RTX 5070 vs RTX 4070: +20% wydajności
Jak widać, twierdzenie wydajności RTX 5070 na poziomie RTX 4090 okazało się mocno przesadzone, przynajmniej w kontekście ray tracingu bez wskarcia ze strony sztucznych klatek. Dla porównania, dane TechPowerUp dotyczące gry Cyberpunk 2077: Phantom Liberty wskazują, że RTX 4090 jest aż o 120% szybszy od RTX 4070 w rozdzielczości 4K z włączonym ray tracingiem. Podobne różnice obserwuje się w rozdzielczościach 1080p i 1440p przy użyciu path tracingu.

DLSS 4: ratunek czy zwykła sztuczka?
Technologia DLSS 4 z funkcją Multi-Frame Generation jest z pewnością imponującym osiągnięciem, które znacząco poprawia płynność rozgrywki, zwłaszcza w wymagających tytułach. Jednak dla wielu graczy takie rozwiązanie jest jedynie „sztucznym” sposobem na poprawę wydajności, co prowadzi do zarzutów o manipulację wynikami benchmarków. Co więcej, taka technologia wiąże się ze wzrostem opóźnień i generowaniem artefaktów. Na jej ocenę przyjdzie jednak czas wraz z pierwszymi niezależnymi testami. Wypatrujcie takowych na naszym portalu już w przyszłym tygodniu.


Pokaż / Dodaj komentarze do: Nvidia przyznaje, że wydajność RTX 5070 jest daleka od 4090 bez „fałszywych” klatek DLSS