Pierwszy samochód elektryczny z niezawierającym litu akumulatorem sodowym trafi na drogi w styczniu

Pierwszy samochód elektryczny z niezawierającym litu akumulatorem sodowym trafi na drogi w styczniu

JAC Motors, wspierany przez Volkswagena chiński producent samochodów, ma zamiar za pośrednictwem swojej nowej marki Yiwei wprowadzić na rynek pierwszy masowo produkowany pojazd elektryczny (EV) z akumulatorem sodowo-jonowym. 

Chociaż technologia akumulatorów sodowo-jonowych ma niższą gęstość (i jest mniej dojrzała) niż litowo-jonowa, jej niższe koszty, większe zapasy i doskonała wydajność w niskich temperaturach mogą pomóc przyspieszyć masowe wdrażanie pojazdów elektrycznych. CarNewsChina donosi, że dostawy hatchbacków JAC Yiwei EV rozpoczną się już w styczniu.

JAC Motors, wspierany przez Volkswagena chiński producent samochodów, w styczniu wprowadzi  pierwszy masowo produkowany pojazd elektryczny z akumulatorem sodowo-jonowym. 

Yiwei to nowa marka utworzona w 2023 roku dla JAC. Volkswagen posiada 75 procent udziałów w JAC (i kontrolę nad nim) oraz jest właścicielem 50 procent spółki-matki JAC, Anhui Jianghuai Automobile Group Holdings (JAG). Druga połowa JAG jest własnością chińskiego rządu, co jest jednym z dziwniejszych połączeń w branży motoryzacyjnej.

Yiwei EV wydaje się rebrandowaną wersją hatchbacka Sehol E10X (powyżej), ogłoszonego na początku tego roku. CarNewsChina opisuje model Sehol jako mający zasięg 252 km (157 mil), pojemność 25 kWh, gęstość energii 120 Wh/kg, ładowanie od 3C do 4C i ogniwo HiNa NaCR32140. Kiedy w maju firma JAC ujawniła markę Yiwei, oznajmiła, że ​​porzuci branding Sehol i zmieni nazwę wszystkich swoich pojazdów na JAC lub Yiwei, co doprowadziło do zaprezentowania nowych pojazdów elektrycznych w tym tygodniu. JAC nie powiedział jeszcze, czy model marki Yiwei zachowa oznaczenie E10X.

W kwietniu JAC zaprezentował na targach w Szanghaju inny pojazd elektryczny o nazwie Yiwei 3. Model ten wprowadzono na rynek w czerwcu z baterią litową LFP, obiecując jednocześnie, że wariant sodowo-jonowy zostanie wprowadzony na rynek później.

Według doniesień nowy Yiwei EV wykorzystuje cylindryczne ogniwa sodowo-jonowe firmy HiNA Battery. JAC montuje akumulatory w modułowej strukturze plastra miodu UE (Unitized Encapsulation), podobnej do CTP (cell-to-pack) firmy CATL i Blade od BYD. Układ może zapewnić większą stabilność i wydajność.

Akumulatory sodowo-jonowe mogą okazać się kluczem do tańszych, masowych elektryków, a chińska firma zdaje się przecierać tu szlaki. 

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Pierwszy samochód elektryczny z niezawierającym litu akumulatorem sodowym trafi na drogi w styczniu

 0