Te akumulatory się nie zapalą. Szwedzi zaczynają produkcję bezpiecznych ogniw Na-Ion

Te akumulatory się nie zapalą. Szwedzi zaczynają produkcję bezpiecznych ogniw Na-Ion

Szwedzka firma Altris wkracza na rynek akumulatorów sodowych, które mają konkurować z popularnymi ogniwami litowymi, takimi jak LFP, a także rozwiązywać problemy związane z materiałami takimi jak kobalt czy nikiel.

Nowe technologie akumulatorów przyszłości nie tylko rozwijane są w Chinach, ale także w Europie. Altris, firma powstała w wyniku projektu szwedzkiego Uniwersytetu w Uppsali, dołącza do grona europejskich przedsiębiorstw dążących do opracowania tych nowych rozwiązań. Kilka dni temu firma zaprezentowała swoje baterie sodowe (Na-Ion), które mają rozwiązywać wiele problemów związanych z materiałami stosowanymi w ogniwach litowych. Dzięki temu eliminuje się kontrowersyjne związki chemiczne, takie jak kobalt czy nikiel, które często są przedmiotem sporów związanych z wykorzystywaniem niewolniczej pracy dzieci w Afryce. Akumulatory Altris oparte są na jonach sodu, co pozwala również wyeliminować lit z ich składu, co jest kolejnym problemem napotykanym w bateriach Li-Ion LFP.

Szwedzi planują fabrykę akumulatorów Na-Ion, które są niepalne - czyli dużo bezpieczniejsze niż obecnie stosowane Li-Ion. Wykorzystują katodę opartą na bieli pruskiej, a wszystkie potrzebne materiały są łatwo dostępne w Europie, co eliminuje zależność od Chin.

Bateria Altris wykorzystuje katodę opartą na bieli pruskiej, która jest pochodną tradycyjnego pigmentu, jakim jest błękit pruski. Ważnym aspektem jest również to, że bateria opiera się na sodzie. Materiał ten nosi nazwę Fennac, a jego chemiczny wzór to NaxFe [Fe(CN)6], gdzie x>1,9. Co istotne, wszystkie niezbędne materiały do produkcji baterii Altris, takie jak sól, drewno, żelazo i tlen, są łatwo dostępne w Europie. Dzięki temu firma unika zależności od materiałów dostarczanych z Chin i kontrolowanych przez ten kraj.

Prezentowane akumulatory mają pojemność 160 mAh/g. Ogniwa o znormalizowanych kształtach i rozmiarach mają gęstość energii 150 Wh/kg. Mimo że nie jest to zbyt imponujące i nieco poniżej poziomu ogniw Li-Ion LFP, sprawia to, że są one bardzo przydatne do przechowywania energii, zwłaszcza w odnawialnych źródłach energii oraz różnych usługach bilansowania szczytowego. W praktyce mogą znaleźć zastosowanie nawet w niektórych podstawowych samochodach elektrycznych o niskim zasięgu. W Chinach ogniwa Na-Ion od lokalnych producentów już są stosowane w skuterach elektrycznych oraz niektórych tańszych samochodach elektrycznych.

Björn Mårlid, dyrektor generalny firmy Altris, sugeruje, że firma wkrótce osiągnie kolejny wzrost gęstości energii, wynoszący około 160 Wh/kg, co jest zbliżone do poziomu LFP. Akumulatory sodowe mają również wiele innych zalet, takich jak dłuższa żywotność, szerszy zakres temperatur pracy i większe bezpieczeństwo. Zastosowany elektrolit NaBOB jest niepalny, co przyczynia się do większego bezpieczeństwa użytkowania.

Planowana fabryka w Sandviken będzie miała zdolność produkcji 2000 ton materiału na katody rocznie, co powinno zapewnić produkcję baterii o pojemności do 3 GWh rocznie. Oznacza to, że fabryka będzie w stanie wyprodukować około 50 000 akumulatorów o pojemności 60 kWh.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Te akumulatory się nie zapalą. Szwedzi zaczynają produkcję bezpiecznych ogniw Na-Ion

 0