Cyberpunk 2077 – co sprawdzić przed zagraniem? Filmy, książki, gry

Cyberpunk 2077 – co sprawdzić przed zagraniem? Filmy, książki, gry

Cyberpunk 2077 – co sprawdzić przed zagraniem? Filmy, książki, gry

Czasami pojawiają się na rynku gry tak duże, że nie da się przejść obok nich obojętnie. Tak duże, że wręcz wypada się do nich przygotować. I nie piszę tu tylko o wzięciu urlopu, zamówieniu pizzy i zrobieniu ulubionego soczku. Zdarza się, że dla lepszego wchłonięcia cyfrowego świata warto obejrzeć filmy o podobnej tematyce, przypomnieć sobie inne gry, przeczytać kilka książek. CD Projekt RED dało nam na to masę czasu. Pierwsza prezentacja Cyberpunk 2077 odbyła się w styczniu 2013, więc wielu graczy pamiętających ją zyskało okazję, by na przykład... skończyć 18 lat i móc w nią zagrać (bo będzie to gra dla pełnoletnich). Przez te siedem lat można było poznać stylistykę Cyberpunku, najważniejsze dzieła tego nurtu, zasady, jakie nim rządzą itd. A jeżeli się tego nie zrobiło i chce sprawnie nadrobić temat, to spieszymy z pomocą.

Pierwsza prezentacja Cyberpunk 2077 odbyła się w styczniu 2013, więc wielu graczy pamiętających ją zyskało okazję, by na przykład... skończyć 18 lat.

Czym jest Cyberpunk?

Cyberpunk jako nurt w kulturze i sztuce zaczął się kształtować w latach 60. i 70. XX wieku. Naturalnie wyewoluował z science fiction, które z kosmicznych baśni zaczęło skręcać w coraz mroczniejsze i mniej optymistyczne rejony. Nie zabrakło przy tym klasycznych pytań o to co, czyni nas ludźmi i czym właściwie jest dusza. Za pierwsze prawdziwie cyberpunkowe dzieło uznaje się "Neurmancera" Williama Gibsona z 1984 roku. To u niego naprawdę można było poczuć chwytliwy wątek megakorporacji rządzących światem, tego jak ważna jest cyberprzestrzeń (termin ten pierwszy raz przeczytaliśmy właśnie u Gibsona) i jak mocno namieszać mogą w niej hakerzy.

Dziś cyberpunk najłatwiej przedstawić jako mieszankę chromu i neonów, zwykle obserwowaną w gigantycznych miastach, ze społeczeństwem podzielonym na kasty. Ci, których stać na najlepsze wszczepy, żyją w górnych partiach w luksusie, biedota siedzi na dnie, korzystając z bardziej topornych technologii, modyfikowanych przez domorosłych inżynierów. Zwykle dookoła pojawiają się też neonarkotyki, odcinanie się od świata poprzez podpinanie się do cyberprzestrzeni (vide Matrix braci Wachowskich) i brutalna policja, która i tak reaguje na morderstwa na ulicach tylko wtedy, kiedy musi. Kolejnym filarem jest sztuczna inteligencja, której nie da się odróżnić od człowieka i cyborgi, które są w nią wyposażone. Istotnym pytaniem w cyberpunku jest także to, czy tak zaawansowany cyborg może nabyć samoświadomość i z tego, co było „zwykłym” kodem, przekształcić się w odrębny byt. Ogólnie, cyberpunk to gatunek zadający pytania i pokazujący świat, który w zachwycie nad nową technologią wcale nie zmienił swojego porządku, jeszcze mocniej oddzielając bogatych i biednych. To dzieła pełne komputerów, sieci, nowinek i maszyn, w których zwykle szuka się humanizmu.

 

Gdy wstęp i zarys podstawowych idei mamy już za sobą, możemy przejść do sedna. Przed zagraniem w Cyberpunk 2077 można (a wręcz wypada) przyjąć skondensowaną dawkę wybitnych dzieł poprzedzających grę CDPRED (i systemu, na podstawie którego powstała). Poznajmy więc te książki, filmy i gry.

 

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Cyberpunk 2077 – co sprawdzić przed zagraniem? Filmy, książki, gry

 0