AGESA 1.0.0.6 - nowe rozdanie dla procesorów AMD Ryzen?

AGESA 1.0.0.6 - nowe rozdanie dla procesorów AMD Ryzen?

Drugim testem było sprawdzenie czy nowy BIOS pozwala podkręcić pamięci - chociaż określenie takie może nie do końca tutaj pasuje. W końcu mówimy o modułach DDR4-3000 - a zostały zakwalifikowane przez ASUSa do pracy maksymalnie w trybie DDR4-2133. Mimo że są to moduły dwustronne powinny działać w trybie DDR4-2400. Tyle gwarantuje AMD. Niestety korzystając z BIOS w wersji 0604 z kwietnia br. było to niemożliwe, szanse na zmiany miał dać dopiero nowy moduł AGESA o numerze 1.0.0.5 lub (jak się potem okazało) 1.0.0.6 i związany z nim BIOS. Takowy ostatecznie pojawił się na początku czerwca, i różnice widać już na pierwszy rzut oka. W pierwszych wersjach można było dobierać tylko pięć podstawowych timingów pamięci, resztę procesor dobierał sobie sam. Dobierał w taki sposób że w naprawdę szybkich trybach pracować mogły tylko wybrane moduły pamięci z konkretnymi chipami Samsunga (B-Die). W najnowszej wersji BIOS można zmieniać trzy ekrany timingów. Co więcej płyta może sobie je dobierać z SPD modułów, a także z profili XMP (choć akurat ta funkcja nie zadziałała, ponieważ profil XMP jest dla trybu DDR4-3000. Procesory Ryzen w ogóle nie mają takiego mnożnika pamięci, a na dodatek w przypadku dwóch modułów dwustronnych AMD gwarantuje tylko DDR4-2400 - więc nawet tryb 2933 znacząco przekracza specyfikację).

Zrzuty ekranu z UEFI płyty przedstawiające nowe możliwości w zakresie ustawiania timingów.

Podkręcanie pamięci z nowym BIOSem zawierającym moduł AGESA 1.0.0.6

Platforma testowa miała dwa moduły po 8 GB każdy. W sumie 16 GB. To dość spora ilość, i trzeba przyznać że sporo czasu zajęło ustalenie czy pamięć pracuje stabilnie. W tym celu posiłkowałem się uruchamianym z pendrive MemTest86 w wersji 7.3. Jeśli cały test przeszedł bez błędów trzykrotnie uznawałem że pamięć jest stabilna. Ku mojemu zaskoczeniu pamięć bez problemu zaczęła działać w trybie DDR4-2666 (ze starszym biosem nic ponad DDR4-2133 nie chciało się uruchomić), po cichu liczyłem że w jakiś sposób uda się uruchomić tryb 2800 lub 2933. Niestety, okazało się to niemożliwe - ale podbicie taktowania o dwa szczeble to i tak spory sukces. Uzyskany bez ręcznego ustawiania dodatkowych timingów. Kolejnym krokiem było zacieśnianie timingów - w końcu timingi na poziomie 15-15-15-36 nie są szczytem możliwości tych modułów. Po kilku godzinach udało się ustalić maksymalny stabilny zestaw timingów. Wynosił 13-13-13-32 dodatkowo z Command Rate na poziomie 1T.

Wzrosty wydajności w grach wydawały się oczywiste, ale dla formalności przeprowadziliśmy jeszcze serię testów.

Interpretacja wyników

Tam gdzie było to możliwe (czyli tam gdzie wydajność karty graficznej GeForce GTX 1060 nie była ograniczeniem) niejako zgodnie z przewidywaniami udało się uzyskać kolejne wzrosty wydajności. Konkretnie:

  • AOTS:Escalation (Wbudowany benchmark CPU Focused, DirectX 12) - 8 % szybciej
  • Battlefield 1 - 3 % szybciej
  • CS:GO - 10 % szybciej
  • Doom - 8 % szybciej
  • Rise of the Tomb Raider (Wbudowany benchmark, DirectX 12) - 3 % szybciej
  • Total War: Attila - 7 % szybciej
  • Total War: Warhammer (DirectX 12) - 11 % szybciej

Podobnie jak w przypadku testu w ustawieniach domyślnych, tak i tutaj wzrosty bywają spore (choć nie są już tak imponujące jak na ustawieniach fabrycznych). Gdyby jednak podsumować co potrafi ten sam sprzęt dziś, a co potrafił pod koniec kwietnia to sumaryczne wzrosty będą już bardzo pokaźne. Na pewno nie można wobec nich przejść obojętnie. I to że wzrosty nie występują na wszystkich wykresach wcale nie oznacza że ich w tych grach nie ma. Przypominam że w części gier ograniczeniem stała się wydajność karty graficznej, ale różnice z pewnością wystąpiły by w innym miejscu testowym (bardziej zależnym od możliwości procesora) lub z wydajniejszą kartą graficzną nawet w tym samym.

  • AOTS:Escalation (Wbudowany benchmark CPU Focused, DirectX 12) - 8 % szybciej
  • Battlefield 1 - 3 % szybciej
  • CS:GO - 14 % szybciej
  • Doom - 21 % szybciej
  • Rise of the Tomb Raider (Wbudowany benchmark, DirectX 12) - 18 % szybciej
  • Total War: Attila - 18 % szybciej
  • Total War: Warhammer (DirectX 11) - 11% szybciej
  • Total War: Warhammer (DirectX 12) - 21% szybciej

 

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: AGESA 1.0.0.6 - nowe rozdanie dla procesorów AMD Ryzen?

 0