Test AMD Ryzen 5 5600: metodologia
Wszystkie testy zostały wykonane z użyciem systemów operacyjnych Windows 10 64-bit 21H1 (wyłącznie starsze procesory) i Windows 11 64-bit (tylko jednostki 12. generacji) oraz sterowników GeForce Game Ready 496.13, podczas rzeczywistej rozgrywki. Ze względu na fakt, iż starszy OS nie potrafi optymalnie wykorzystać hybrydowej architektury serii Alder Lake, jak i to, że najnowsze dzieło Microsoftu, pomimo wydania przez twórców stosownych poprawek, wciąż ma problemy z obsługą wcześniejszych CPU (głównie Ryzenów), takie podejście uznałem za na chwilę obecną najlepsze. Do zmierzenia liczby klatek użyłem programu Fraps w wersji 3.5.99 - także dla DirectX 12 (jedyna niedogodność pod tym API to brak OSD). Wyniki zamieszczone na wykresach są średnią arytmetyczną rezultatów z trzech odrębnych przebiegów, a rozdzielczość zegara czasu rzeczywistego była ustawiona na sztywną wartość 0,5 ms. Zainteresowanych odsyłam do obszernego felietonu poświęconego testowaniu CPU w grach.
Nastawy pamięci prezentują się następująco:
- DDR4-3200 MHz CL 12-12-12-28 2T,
- DDR5-4800 MHz CL 32-34-34-66 2T (tylko Core i5-12600K, Core i7-12700K i Core i9-12900K).
Limity mocy były ustawione na następujących poziomach:
- AMD Ryzen 5 3600X: PPT 128 W,
- AMD Ryzen 5 5600/5600X: PPT 76 W,
- AMD Ryzen 7 1700X: PPT 128 W,
- AMD Ryzen 7 5800X: PPT 142 W,
- AMD Ryzen 9 5900X/5950X: PPT 142 W,
- Intel Core i3-10100F: PL1 65 W, PL2 90 W,
- Intel Core i3-12100F: PL1 58 W, PL2 89 W,
- Intel Core i5-10400F: PL1 65 W, PL2 134 W,
- Intel Core i5-11400F: PL1 65 W, PL2 154 W,
- Intel Core i5-11600K: PL1 125 W, PL2 224 W,
- Intel Core i5-12400F: PL1 65 W, PL2 117 W,
- Intel Core i5-12600K: PL1 125 W, PL2 150 W,
- Intel Core i7-8700K: PL1 95 W, PL2 119 W,
- Intel Core i7-10700KF: PL1 125 W, PL2 229 W,
- Intel Core i7-12700K: PL1 125 W, PL2 190 W,
- Intel Core i9-10900K: PL1 125 W, PL2 250 W,
- Intel Core i9-11900K: PL1 125 W, PL2 250 W,
- Intel Core i9-12900K: PL1 125 W, PL2 241 W.
Uwagi dodatkowe do testów:
- we wszystkich przypadkach zoptymalizowałem timingi dalszych rzędów, a użyta pamięć jest typu Dual Rank,
- dla Rocket Lake tryb pracy kontrolera to Gear 1, a dla Alder Lake Gear 1 dla DDR4 i Gear 2 dla DDR5,
- procesory AMD miały ustawione taktowanie Infinity Fabric i kontrolera synchronicznie z RAM,
- z uwagi na błąd w najnowszych sterownikach chipsetu AMD, skutkujący nieprawidłowym działaniem CPPC v2 (wybór preferowanych rdzeni) dla Windowsa 10, została użyta starsza wersja 3.09.01.140,
- w grze Cyberpunk 2077 zaaplikowałem modyfikację Cyber Engine Tweaks, która pozwoliła skorzystać z SMT na procesorze AMD Ryzen 7 5800X (ok. 10% zysk wydajności).
Platforma testowa
ASUS PRIME X470-PRO | |
Patriot Viper RGB 2x16 GB DDR4-3600 CL17 | |
KFA2 GeForce RTX 3080 Ti SG (1-Click OC) | |
Patriot Viper VPR100 512 GB | |
SilentiumPC Supremo M1 Platinum 700 W | |
Antec Twelve Hundred V3 | |
MSI MEG CORELIQUID S360 |
Pokaż / Dodaj komentarze do: Test AMD Ryzen 5 5600 - naprawdę dobry procesor, ale o stówkę za drogi