ASUS TUF GAMING Radeon RX 6800 XT OC - test na platformie Intela z SAM

ASUS TUF GAMING Radeon RX 6800 XT OC - test na platformie Intela z SAM

Test AMD Radeon RX 6800 XT: konkluzje

Przystępując do analizy wyników wydajnościowych, już na samym początku polecam zwrócić uwagę na tendencję Radeona RX 6800 XT do obniżania lotów ze wzrostem rozdzielczości. Niechybnie pewne znaczenie ma tu ledwie 256-bitowa szyna danych, ale raczej nie jest to jedyny czynnik, gdyż podobnie zachowywały się wcześniejsze GPU z linii Navi, które nie miały w tym aspekcie deficytu wobec Turingów. Choć rzecz jasna nie jest to żelazna reguła i zdarzają się także gry, gdzie jest wręcz odwrotnie - patrz Death Stranding oraz Dying Light*, w których im więcej pikseli, tym lepiej i w 4K osiągi są świetne. Niemniej gdy się sprawdza, czasem zdarza się tak, że Big Navi zacznie walkę w Full HD całkiem dobrze, a skończy mocno przeciętnie i dobre przykłady w owej grupie to Battlefield 1, Far Cry Primal i Wiedźmin 3. Natomiast jeżeli pułap startowy jest wręcz znakomity, co też się zdarza, wciąż nie jest to gwarancja prowadzenia w 4K i w tym miejscu odsyłam do wykresów z Battlefield V, Metro Exodus na mapie Morze Kaspijskie oraz Watch Dogs 2. Jeszcze inne grono produkcji to takie, w których Navi 21 nie zachwyca bez względu na wybraną rozdzielczość, co też stało się w Control (tu kuleją w zasadzie wszystkie architektury poza Turingiem i Ampere, starsze od zielonych również), tytułach na Unreal Engine 4, czyli Ghostrunner i Observer: System Redux, oraz Sniper Ghost Warrior Contacts**, do którego wrócimy za chwilę (bo trzeba!).

* oraz Call of Duty: Black Ops Cold War; ** oraz Cyberpunk 2077 (patrz testy bonusowe).

AMD Radeon RX 6800 XT oferuje naprawdę wysoką wydajność w rasteryzacji, ale z większą skłonnością do huśtawki osiągów niż konkurent.

 Test karty graficznej ASUS TUF GAMING GeForce RTX 3070 OC

Wydajność RT, problemy ze sterownikami i pozostałe aspekty

Innymi słowy, huśtawka wydajnościowa jest w zasadzie klasyczna dla AMD, ale ogólne osiągi i tak robią wrażenie, bo po wykluczeniu Sniper Ghost Warrior Contracts w 1080p i 1440p dzisiejszy bohater idzie łeb w łeb z GeForcem RTX 3080 (różnica ok. 2%) i dopiero w 4K zielona drużyna odskakuje na ~8%. Powodów do dumy nie dostarczają jednak testy z aktywnym ray-tracingiem, gdzie Big Navi dostaje łupnia od RTX 3060 Ti i to bez wsparcia DLSS (co się dzieje po jego aktywacji, każdy widzi), i rozmaite problemy ze sterownikami od strony CPU. I tak np. w Watch Dogs 2 czysta moc GPU jest bardzo solidna, ale przez brak działającego MT przez sporą część rozgrywki będziemy obserwować duże spadki, zaś w jedynej grze na CryEngine mamy istną katastrofę. Jak pisałem we wcześniejszych artykułach, jedyne dostępne rozwiązanie to granie pod Windows 7, gdzie liczba klatek jest taka, jak być powinna, a do tego nie ma dziwnych różnic między architekturami, ale jak na 2021 rok jest to rozwiązanie mało optymalne. Na plus zapisał się zaś pobór prądu niższy niż dla rywala (różnica nie jest piorunująca, ale jednak) i przynajmniej w teorii 16 GB VRAM. Reasumując, jeśli liczą się dla Was głównie osiągi w samej rasteryzacji i możecie przymknąć oko na gorszą realizację RT, brak DLSS czy opisane anomalie, a ponadto wymienione zalety do Was przemawiają, to w istocie Big Navi może być opcją godną rozważania, choć łączny rachunek zysków i strat przemawia raczej na korzyść konkurenta.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: ASUS TUF GAMING Radeon RX 6800 XT OC - test na platformie Intela z SAM

 0