ASUS TUF GAMING Radeon RX 6800 XT OC - test
Nie da się ukryć, że minione lata nie były zbyt łaskawe dla AMD, jeżeli chodzi o rynek kart graficznych. Mianowicie od wydania GeForce'a GTX 780 Ti, a było to przeszło siedem lat temu, czerwoni nie mogli nawiązać równorzędnej rywalizacji z topowymi GPU zielonych i choć spore nadzieje wiązano np. z rodzinami Fury czy Vega, rzeczywistość brutalnie je zweryfikowała. Nic więc dziwnego, że po tak długim okresie posuchy oczekiwania wobec najnowszych układów na architekturze RDNA 2, typowo nazywanych Big Navi, były bardzo wysokie. Tym razem finał był jednak inny, tj. w dużej mierze udało się im sprostać i do rąk dostaliśmy akceleratory wydajne oraz energooszczędne, co na pewno jest powodem do zadowolenia dla fanów AMD i nie tylko. W niniejszym teście będę się bliżej przyglądać karcie graficznej ASUS TUF GAMING Radeon RX 6800 XT OC - fabrycznie podkręconej autorskiej konstrukcji z rozbudowanym systemem chłodzenia z trzema wentylatorami. Jednocześnie, jako że jest to pierwszy materiał na łamach ITHardware na temat Big Navi, postanowiłem sprawdzić omawiane GPU w boju możliwie gruntownie, czyli w pełnej procedurze, a także dodatkowo zbadać funkcjonowanie AMD Smart Access Memory na platformie Intela, tradycyjnie wykorzystywanej w artykułach z tej kategorii. Sprawdźmy, jak wypadnie obecnie drugi najmocniejszy układ czerwonych.
ASUS TUF GAMING Radeon RX 6800 XT OC to fabrycznie przyspieszony akcelerator z układem chłodzenia z trzema wentylatorami. Zobaczmy, jak wypadnie w testach.
Test karty graficznej ASUS TUF GAMING GeForce RTX 3080 OC
GIGABYTE |
ASUS TUF |
ASUS TUF |
|
---|---|---|---|
Proces technologiczny | 7 nm FinFET | 8 nm | 7 nm FinFET |
Architektura | RDNA | Ampere | RDNA 2 |
Rozmiar rdzenia | 251 mm2 | 628 mm2 | 520 mm2 |
GPU | Navi 10 | GA102 | Navi 21 |
Liczba tranzystorów | 10,3 mld | 28,3 mld | 26,8 mld |
SM/CU | 40 | 68 | 72 |
SPU | 2560 | 8704 | 4608 |
TMU | 160 | 272 | 288 |
ROP | 64 | 96 | 128 |
Typ i ilość VRAM | 8 GB GDDR6 | 10 GB GDDR6X | 16 GB GDDR6 |
Zegar Boost | 2029 MHz | 1785 MHz | 2310 MHz |
Rzeczywisty zegar pamięci | 1750 MHz | 1188 MHz | 2000 MHz |
Magistrala danych | 256-bit | 320-bit | 256-bit |
Przepustowość pamięci | 448 GB/s | 760 GB/s | 512 GB/s |
TBP | 260 W | 340 W | 320 W |
Komentarz odnośnie specyfikacji i nowości w architekturze
Jądro krzemowe Navi 21, wykorzystywane w chwili pisania tekstu przez wszystkie karty graficzne na architekturze RDNA 2, wytwarzane jest przez tajwańskie przedsiębiorstwo TSMC w ulepszonym procesie technologicznym 7 nm FinFET, za sprawą którego 26,8 mld tranzystorów zajmuje powierzchnię około 520 mm2 (dla odniesienia, GA102 o podobnej złożoności to aż ~628 mm2). Fizycznie Navi 21 składa się z 80 bloków CU, tzn. jest ich dwa razy więcej niż w wypadku Navi 10 napędzającego Radeony RX 5600/5700, aczkolwiek dla recenzowanego wariantu czerwoni zablokowali osiem z nich, ergo ostatecznie mamy 4608 jednostek cieniujących oraz 288 teksturujących. Poza tym poczyniono zmiany w architekturze, mające na celu przystosowanie jej do wymogów DirectX 12 Ultimate, w tym zapewnienie wsparcia śledzenia promieni (ang. ray-tracing) i Variable Rate Shading. Realizację pierwszej z owych technik wspomagają sprzętowe jednostki określane przez AMD jako Ray Accelerator, będące odpowiednikiem tzw. RT Cores znanych z architektur Turing oraz Ampere i występujące po sztuce na blok CU. Odnośnie pamięci VRAM, czerwoni w trochę niepodobny do siebie sposób zdecydowali się oszczędzić na szynie, starając się skompensować tylko 256 bitów dużą, 128 MB pamięcią cache L3 marketingowo nazwaną Infinity Cache. Na ile to pomoże, pokażą testy, a tymczasem przejdźmy do opisu akceleratora.

Pokaż / Dodaj komentarze do: ASUS TUF GAMING Radeon RX 6800 XT OC - test na platformie Intela z SAM