MSI GeForce RTX 2070 ARMOR 8G - test karty graficznej z GPU Turing

MSI GeForce RTX 2070 ARMOR 8G - test karty graficznej z GPU Turing

NVIDIA GeForce RTX 2070 - test najtańszego Turinga

Tematem dzisiejszego testu będzie karta graficzna NVIDIA GeForce RTX 2070, czyli najsłabszy przedstawiciel nowej rodziny Turing. Mówiąc konkretniej, prezentowany model to MSI GeForce RTX 2070 ARMOR 8G. Jest to jedna z najtańszych kart bazujących na GPU TU106, zatem ma ona szansę stać się interesującą alternatywą dla starszych GeForce GTX 1080, dostarczając porównywalną wydajność oraz wsparcie nowych technologii. Bezpośrednim protoplastą testowanego sprzętu był jednak GeForce GTX 1070, który zadebiutował jeszcze w czerwcu 2016 roku, zatem na następcę przyszło nam czekać ponad dwa lata. Z jednej strony to długi okres czasu, z drugiej natomiast trudno się dziwić NVIDII, skoro po stronie konkurencji działo się teoretycznie sporo, ale praktyczny wpływ nowych konstrukcji na rynek był niewielki. Mowa oczywiście o kartach graficznych AMD Radeon RX Vega, które zapowiadane były jako prawdziwe bestie i pogromcy Volty (słynne hasło "Poor Volta"). Po ich debiucie mieliśmy okazję zweryfikować buńczuczne zapowiedzi i niestety, ale weryfikacja ta była dla czerwonej ekipy brutalna. Chociaż obie Vegi, słabsza Vega 56 oraz mocniejsza Vega 64, zadebiutowały ponad rok po GeForce GTX 1070 oraz 1080, wszak mówimy o sierpniu 2017 roku, ich supremacja wcale nie była taka oczywista. Do tego NVIDIA kilka miesięcy wcześniej wydała GTX 1080 Ti (marzec 2017), która - w obliczu wysokiej ceny sklepowej Vegi 64 - niemal całkowicie przekreśliła jej szanse na rynkowy sukces. Koniec końców, wyglądało to tak, że zieloni ścigali się sami z sobą, toteż firmie Jen-Hsuna Huanga raczej niespecjalnie spieszyło się z wydaniem kolejnej generacji.

NVIDIA GeForce RTX 2070 to najtańsza karta graficzna generacji Turing. Przekonajmy się, czy mamy do czynienia z godnym następcą GeForce GTX 1080.

MSI GeForce RTX 2070 ARMOR 8G - test karty graficznej z GPU Turing

NVIDIA Turing: zmiany i nowości

W tym momencie wypadałoby wyjaśnić, dlaczego GeForce RTX 2070 może być traktowany jako następca zarówno GTX 1070, jak i GTX 1080. Biorąc pod uwagę same oznaczenia, dość oczywistym jest, że powinniśmy zestawiać nowość ze słabszym z wymienionych Pascali. Tyle, że NVIDIA dość mocno podniosła półki cenowe. I tak GeForce RTX 2070 kosztuje tyle co GTX 1080, natomiast RTX 2080 jest w tym aspekcie na poziomie GTX 1080 Ti. Z kolei najpotężniejszy Turing, GeForce RTX 2080 Ti, stworzył odrębną klasę, mając cenę sugerowaną na poziomie znacznie wyższym niż w przypadku Pascali. Zatem, realnie rzecz biorąc, testowana karta powinna być porównywana z GeForce GTX 1080 i tak też się stanie w niniejszym materiale. Przechodząc do nowości oferowanych przez Turinga, warto zwrócić uwagę na pamięci GDDR6, które - przy takim samym taktowaniu rzeczywistym i szerokości szyny - zapewniają dwukrotnie wyższą przepustowość od GDDR5. Są więc w tym aspekcie tożsame z GDDR5X, jednak - w odróżnieniu od nich - pozwalają na uzyskanie zdecydowanie wyższych zegarów. Zamiast kości 10-11 Gb/s, mamy aż 14 Gb/s. Ponadto NVIDIA chwali się sprzętowym wspomaganiem śledzenia promieni (ang. ray-tracing), dzięki dedykowanym jednostkom RT, a także nową techniką wygładzania krawędzi DLSS (ang. Deep Learning Super-Sampling), realizowaną za pomocą rdzeni Tensor. Niestety, oba rozwiązania (śledzenie promieni oraz DLSS) są na chwilę obecną bezużyteczne, gdyż nie ma jeszcze gier ich wspierających. Na tę chwilę możemy zobaczyć je w akcji wyłącznie w specjalnie przygotowanych demonstracjach, takich jak Star Wars: Reflections.

 

NVIDIA
GeForce GTX 1070
Founders Edition

NVIDIA
GeForce GTX 1080

Founders Edition

MSI
GeForce RTX 2070
ARMOR 8G

Proces technologiczny 16 nm FinFET 16 nm FinFET 12 nm FinFET
Architektura Pascal Pascal Turing
Rozmiar rdzenia 314 mm2 314 mm2 445 mm2
GPU GP104 GP104 TU106
Liczba tranzystorów 7,2 mld 7,2 mld 10,8 mld
SM/CU 15 20 36
SPU 1920 2560 2304
TMU 120 160 144
ROP 64 64 64
Typ i ilość VRAM 8 GB GDDR5 8 GB GDDR5X 8 GB GDDR6
Zegar bazowy 1506 MHz 1607 MHz 1410 MHz
Zegar Boost 1683 MHz 1733 MHz 1620 MHz
Rzeczywisty zegar pamięci 2002 MHz 1251 MHz 1750 MHz
Magistrala danych 256-bit 256-bit 256-bit
Przepustowość pamięci 256 GB/s 320 GB/s 448 GB/s
TDP 150 W 180 W 175 W

Komentarz odnośnie specyfikacji testowanej MSI GeForce RTX 2070 ARMOR 8G

Zgodnie z danymi z powyższej tabeli, układ TU106 jest produkowany w procesie technologicznym 12 nm FinFET, będącym tak naprawdę ulepszoną wersją poprzednika, zatem trafniejszym określeniem wydaje się być 16 nm FinFET++. Tym, na co warto zwrócić szczególną uwagę, jest duży rozmiar jądra krzemowego, wynoszący aż 445 mm2 - to wartość o ~42% wyższa niż w przypadku GP104. Oznacza to, że - w porównaniu do GeForce GTX 1080 - NVIDIA zmuszona jest sprzedawać w podobnej cenie rdzeń, którego wyprodukowanie kosztuje znacząco więcej. Oczywiście dodatkowa powierzchnia nie została spożytkowana na potrzeby powiększenia arsenału jednostek cieniujących oraz teksturujących, których mamy odpowiednio 2304 i 144, a więc o 10% mniej niż w pełnym GP104. TU106 posiada za to 36 rdzeni RT (po jednym na SM) oraz 288 sztuk Tensorów (po osiem na SM). Związane jest to z opisanymi wcześniej nowościami i warto tutaj dodać, że niższe modele nowej generacji (2060 i kolejne) wsparcia śledzenia promieni już się nie doczekają, zapewne z powodu niewystarczającej mocy. Z kolei pojemność pamięci graficznej pozostała bez zmian i w dalszym ciągu mamy jej 8 GB. Szyna danych ma szerokość 256 bitów, jednak - z uwagi na wykorzystanie kości GDDR6 - przepustowość VRAM podniosła się znacząco, do poziomu 448 GB/s. Co istotne, jest to wartość bardzo podobna do tej, którą uzyskuje AMD w kartach Radeon RX Vega, ale z wykorzystaniem drogiej pamięci HBM2. Współczynnik TDP testowanego modelu został określony na 175 W, ale w przypadku mocno podkręconych wersji (ARMOR do nich nie należy) oczywiście będziemy mieć do czynienia z wyższymi wartościami.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: MSI GeForce RTX 2070 ARMOR 8G - test karty graficznej z GPU Turing

 0