Po krótkiej przerwie powracam do testów kart graficznych w viewportach. Tym razem na tapetę trafiają GPU z czerwonego obozu, czyli od firmy AMD. Na sam początek krótkie przypomnienie rezultatów uzyskanych w ramach poprzedniego materiału oraz towarzyszących im wniosków. Przede wszystkim okazało się, że w viewportach kluczową rolę sprawuje jednak procesor, który musi być dostatecznie szybki, aby móc "nakarmić" kartę graficzną. Wystarczy popatrzeć na wyniki zestawów Ryzen Threadripeper 1950X + GeForce GTX 1080 Ti oraz Core i7-8700K + GeForce GTX 1060 - okazuje się, że połączenie możliwie wydajnego CPU z najsłabszym testowanym GPU w każdym przypadku okazało się lepsze od najwolniejszej jednostki centralnej wspartej możliwie szybkim akceleratorem. W porządku, ale czy to oznacza, że rola karty graficznej jest nieistotna? Nie do końca, gdyż optymalnym wyborem okazał się GeForce GTX 1070, który w tych bardziej praktycznych testach już w niczym nie odstawał od najpotężniejszych na rynku GPU, podczas gdy wspomniany wcześniej GTX 1060 jednak potrafił tracić dystans - szczególnie przy szybszych procesorach. W ramach ciekawostki pojawił się także GeForce GTX 580, czyli flagowiec sprzed wielu lat, bazujący na architekturze Fermi. Naturalnie nie był on w stanie dotrzymać kroku współczesnym kartom graficznym, ale i tak był to ciekawy eksperyment. To tyle na temat GPU z rodziny GeForce, czas przejść do dania głównego, czyli Radeonów. Jak sprawdzą się na tle zielonych konkurentów? Tego dowiecie się już wkrótce.
Niniejszy test to drugie i zarazem końcowe podejście do testów kart graficznych w viewportach. Czas zweryfikować, czy Radeony od AMD będą solidną konkurencją dla produktów NVIDII.
Specyfikacja procesorów wykorzystanych do testów:
Producent | AMD | Intel | Intel |
Model | Ryzen Threadripper 1950X | Core i7-8700K | Core i9-7900X |
Generacja | Threadripper | Coffee Lake | Skylake-X |
Architektura | Ryzen | Skylake | Skylake-X |
Liczba rdzeni | 16 + SMT | 6 + HT | 10 + HT |
Taktowanie | 3,9 GHz | 5,0 GHz | 4,5 GHz |
Cache L2 | 16x 512 KB | 6x 256 KB | 10x 1024 KB |
Cache L3 | 4x 8 MB | 12 MB | 13,75 MB |
Kontroler RAM | DDR4-2666 | DDR4-2666 | DDR4-2666 |
Mnożnik | odblokowany | odblokowany | odblokowany |
Współczynnik TDP | 180 W | 95 W | 140 W |
Sama baza wszelkich pomiarów oczywiście się nie zmieniła i dalej mamy trójkę procesorów, na których będę przeprowadzał testy. Wykorzystane CPU reprezentują różne platformy oraz półki cenowe. I tak mamy sześciordzeniowego Core i7-8700K, dziesięciordzeniowego Core i9-7900X oraz szesnastordzeniowego Ryzena Threadrippera 1950X. Ale jak już wiecie, w przypadku viewportów liczba wątków nie ma praktycznie żadnego znaczenia, bowiem tutaj liczy się po prostu moc pojedynczego rdzenia, która znacząco dywersyfikuje wspomniane trio. W przypadku Intela mamy więc przedstawicieli rodzin Coffee Lake oraz Skylake-X, gdzie ta druga bazuje na zmodyfikowanej architekturze Skylake-X, co przekłada się na lepsze lub gorsze osiągi na takt zegara w stosunku do klasycznej Skylake, na której opiera się Core i7-8700K. Dokładne proporcje zależą oczywiście od konkretnej aplikacji i może się też zdarzyć tak, że Skylake oraz Skylake-X będą na równi. Do tego oba procesory dość znacząco różnią się w zakresie możliwych do uzyskania taktowań, tak więc naturalnym krokiem było włączenie obu modeli do testu. W przypadku AMD takich rozbieżności już nie ma, bowiem seria Ryzen Threadripper to po prostu klasyczne Ryzeny, ale podwojone poprzez umieszczenie dwój jąder Zeppelin na pojedynczym PCB - wydajność pojedynczego rdzenia i potencjał OC są niemal identyczne. Przypominam, że zegary podane w tabeli wyżej nie dotyczą fabrycznych parametrów, ale wartości, z którymi procesory pracowały podczas przeprowadzania pomiarów.
Specyfikacja porównywanych kart graficznych:
AMD Radeon RX 580 | AMD Radeon RX Vega 56 | |
---|---|---|
Proces technologiczny | 14 nm FinFET | 14 nm FinFET |
Architektura | GCN 1.3 | GCN 1.4 |
Rozmiar rdzenia | 232 mm2 | 486 mm2 |
GPU | Polaris 20 | Vega 10 |
Liczba tranzystorów | 5,7 mld | 12,5 mld |
SM/CU | 36 | 56 |
SPU | 2304 | 3584 |
TMU | 144 | 224 |
ROP | 32 | 64 |
Typ i ilość VRAM | 8 GB GDDR5 | 8 GB HBM2 |
Zegar Boost | 1380 MHz | 1573 MHz |
Rzeczywisty zegar pamięci | 2000 MHz | 800 MHz |
Magistrala danych | 256-bit | 2048-bit |
Przepustowość pamięci | 256 GB/s | 409,6 GB/s |
TDP | 185 W | 210 W |
Tym razem do rywalizacji przystąpią dwie karty graficzne: Radeon RX 580 oraz Vega 56. Tego pierwszego produktu chyba nie trzeba nikomu przedstawiać, bowiem mamy do czynienia z dobrze znanym Polarisem w odświeżonej wersji - to po prostu RX 480 z podniesionymi zegarami. Natomiast Vega 56 to już kolejna generacja GCN i niewątpliwie najgorętsza tegoroczna premiera działu kart graficznych firmy AMD. Oba GPU dzieli naprawdę wiele i to zarówno w kwestii czystej specyfikacji technicznej, jak i samej architektury. W stosunku do Radeona RX 580, Vega 56 oferuje drugie tyle ROP-ów oraz przeszło 55% więcej TMU/SPU. Do tego ta druga karta wykorzystuje pamięć HBM drugiej generacji, która zapewnia bardzo wysoką przepustowość oraz większą pojemność w stosunku do poprzedników z rodziny Fury. Ponadto Vega to liczne udoskonalenia i nowości w obrębie architektury, które jednak nie przełożyły się na znaczące przyrosty osiągów w grach wydajnych przed jej premierą. Jednakże niektóre z ostatnio ukazujących się produkcji pokazują, że w najnowszej generacji GPU od AMD drzemie całkiem spory potencjał - chociażby Wolfenstein II: The New Colossus. W tym przypadku nie będziemy jednak analizować osiągów Vegi w grach, ale oczywiście w bardziej profesjonalnych zastosowaniach, czyli podczas pracy w viewportach. Nie da się ukryć, że oczekiwania wobec tej rodziny kart są spore - szczególnie w obliczu naprawdę nikłej dostępności, skutkującej dość wygórowanymi cenami. Tyle tytułem wstępu, czas przejść do najważniejszego, a więc testów.
Pokaż / Dodaj komentarze do: Test kart graficznych w viewportach - część druga, AMD Radeon