Test kart graficznych w viewportach - część druga, AMD Radeon

Test kart graficznych w viewportach - część druga, AMD Radeon

Po krótkiej przerwie powracam do testów kart graficznych w viewportach. Tym razem na tapetę trafiają GPU z czerwonego obozu, czyli od firmy AMD. Na sam początek krótkie przypomnienie rezultatów uzyskanych w ramach poprzedniego materiału oraz towarzyszących im wniosków. Przede wszystkim okazało się, że w viewportach kluczową rolę sprawuje jednak procesor, który musi być dostatecznie szybki, aby móc "nakarmić" kartę graficzną. Wystarczy popatrzeć na wyniki zestawów Ryzen Threadripeper 1950X + GeForce GTX 1080 Ti oraz Core i7-8700K + GeForce GTX 1060 - okazuje się, że połączenie możliwie wydajnego CPU z najsłabszym testowanym GPU w każdym przypadku okazało się lepsze od najwolniejszej jednostki centralnej wspartej możliwie szybkim akceleratorem. W porządku, ale czy to oznacza, że rola karty graficznej jest nieistotna? Nie do końca, gdyż optymalnym wyborem okazał się GeForce GTX 1070, który w tych bardziej praktycznych testach już w niczym nie odstawał od najpotężniejszych na rynku GPU, podczas gdy wspomniany wcześniej GTX 1060 jednak potrafił tracić dystans - szczególnie przy szybszych procesorach. W ramach ciekawostki pojawił się także GeForce GTX 580, czyli flagowiec sprzed wielu lat, bazujący na architekturze Fermi. Naturalnie nie był on w stanie dotrzymać kroku współczesnym kartom graficznym, ale i tak był to ciekawy eksperyment. To tyle na temat GPU z rodziny GeForce, czas przejść do dania głównego, czyli Radeonów. Jak sprawdzą się na tle zielonych konkurentów? Tego dowiecie się już wkrótce.

Niniejszy test to drugie i zarazem końcowe podejście do testów kart graficznych w viewportach. Czas zweryfikować, czy Radeony od AMD będą solidną konkurencją dla produktów NVIDII.

Specyfikacja procesorów wykorzystanych do testów:

Producent AMD Intel Intel
Model Ryzen Threadripper 1950X Core i7-8700K Core i9-7900X
Generacja Threadripper Coffee Lake Skylake-X
Architektura Ryzen Skylake Skylake-X
Liczba rdzeni 16 + SMT 6 + HT 10 + HT
Taktowanie 3,9 GHz 5,0 GHz 4,5 GHz
Cache L2 16x 512 KB 6x 256 KB 10x 1024 KB
Cache L3 4x 8 MB 12 MB 13,75 MB
Kontroler RAM DDR4-2666 DDR4-2666 DDR4-2666
Mnożnik odblokowany odblokowany odblokowany
Współczynnik TDP 180 W 95 W 140 W

Sama baza wszelkich pomiarów oczywiście się nie zmieniła i dalej mamy trójkę procesorów, na których będę przeprowadzał testy. Wykorzystane CPU reprezentują różne platformy oraz półki cenowe. I tak mamy sześciordzeniowego Core i7-8700K, dziesięciordzeniowego Core i9-7900X oraz szesnastordzeniowego Ryzena Threadrippera 1950X. Ale jak już wiecie, w przypadku viewportów liczba wątków nie ma praktycznie żadnego znaczenia, bowiem tutaj liczy się po prostu moc pojedynczego rdzenia, która znacząco dywersyfikuje wspomniane trio. W przypadku Intela mamy więc przedstawicieli rodzin Coffee Lake oraz Skylake-X, gdzie ta druga bazuje na zmodyfikowanej architekturze Skylake-X, co przekłada się na lepsze lub gorsze osiągi na takt zegara w stosunku do klasycznej Skylake, na której opiera się Core i7-8700K. Dokładne proporcje zależą oczywiście od konkretnej aplikacji i może się też zdarzyć tak, że Skylake oraz Skylake-X będą na równi. Do tego oba procesory dość znacząco różnią się w zakresie możliwych do uzyskania taktowań, tak więc naturalnym krokiem było włączenie obu modeli do testu. W przypadku AMD takich rozbieżności już nie ma, bowiem seria Ryzen Threadripper to po prostu klasyczne Ryzeny, ale podwojone poprzez umieszczenie dwój jąder Zeppelin na pojedynczym PCB - wydajność pojedynczego rdzenia i potencjał OC są niemal identyczne. Przypominam, że zegary podane w tabeli wyżej nie dotyczą fabrycznych parametrów, ale wartości, z którymi procesory pracowały podczas przeprowadzania pomiarów.

Specyfikacja porównywanych kart graficznych:

  AMD Radeon RX 580 AMD Radeon RX Vega 56
Proces technologiczny 14 nm FinFET 14 nm FinFET
Architektura GCN 1.3 GCN 1.4
Rozmiar rdzenia 232 mm2 486 mm2
GPU Polaris 20 Vega 10
Liczba tranzystorów 5,7 mld 12,5 mld
SM/CU 36 56
SPU 2304 3584
TMU 144 224
ROP 32 64
Typ i ilość VRAM 8 GB GDDR5 8 GB HBM2
Zegar Boost 1380 MHz 1573 MHz
Rzeczywisty zegar pamięci 2000 MHz 800 MHz
Magistrala danych 256-bit 2048-bit
Przepustowość pamięci 256 GB/s 409,6 GB/s
TDP 185 W 210 W

Tym razem do rywalizacji przystąpią dwie karty graficzne: Radeon RX 580 oraz Vega 56. Tego pierwszego produktu chyba nie trzeba nikomu przedstawiać, bowiem mamy do czynienia z dobrze znanym Polarisem w odświeżonej wersji - to po prostu RX 480 z podniesionymi zegarami. Natomiast Vega 56 to już kolejna generacja GCN i niewątpliwie najgorętsza tegoroczna premiera działu kart graficznych firmy AMD. Oba GPU dzieli naprawdę wiele i to zarówno w kwestii czystej specyfikacji technicznej, jak i samej architektury. W stosunku do Radeona RX 580, Vega 56 oferuje drugie tyle ROP-ów oraz przeszło 55% więcej TMU/SPU. Do tego ta druga karta wykorzystuje pamięć HBM drugiej generacji, która zapewnia bardzo wysoką przepustowość oraz większą pojemność w stosunku do poprzedników z rodziny Fury. Ponadto Vega to liczne udoskonalenia i nowości w obrębie architektury, które jednak nie przełożyły się na znaczące przyrosty osiągów w grach wydajnych przed jej premierą. Jednakże niektóre z ostatnio ukazujących się produkcji pokazują, że w najnowszej generacji GPU od AMD drzemie całkiem spory potencjał - chociażby Wolfenstein II: The New Colossus. W tym przypadku nie będziemy jednak analizować osiągów Vegi w grach, ale oczywiście w bardziej profesjonalnych zastosowaniach, czyli podczas pracy w viewportach. Nie da się ukryć, że oczekiwania wobec tej rodziny kart są spore - szczególnie w obliczu naprawdę nikłej dostępności, skutkującej dość wygórowanymi cenami. Tyle tytułem wstępu, czas przejść do najważniejszego, a więc testów.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Test kart graficznych w viewportach - część druga, AMD Radeon

 0