Test Resizable BAR w wydaniu NVIDII - porównujemy wydajność i poszerzamy listę wspieranych gier

Test Resizable BAR w wydaniu NVIDII - porównujemy wydajność i poszerzamy listę wspieranych gier

NVIDIA GeForce RTX 3060 - test Resizable BAR

Producenci kart graficznych nieustannie dokładają wszelkich starań, by ich produkty generowały jak najwięcej FPS w grach. Oczywiście podstawą są niezmiennie innowacje w sprzęcie, umożliwiające produkcję coraz mocniejszych akceleratorów, ale poza tym mamy także optymalizacje sterowników i inne techniki pozwalające podbić wskazania licznika kl./s. Wśród tych ostatnich całkiem popularnym obecnie tematem jest skalowanie obrazu - czy to bardziej klasycznymi sposobami ze wsparciem algorytmów wyostrzających (patrz AMD FidelityFX CAS), czy z użyciem sieci neuronowych, gdzie przykład to NVIDIA DLLS 2.0. Ale nie o tym będzie dzisiejszy artykuł, gdyż w ostatnim czasie wypłynęło jeszcze inne zagadnienie - Resizable BAR, które jako pierwsi wprowadzili czerwoni pod nazwą Smart Access Memory, a niedawno, tzn. przy premierze GeForce'a RTX 3060, swoje wsparcie dodała również NVIDIA. Przy czym, co ciekawe, owa funkcja jest od lat częścią standardu PCIe i aż dziw, że dopiero teraz producenci GPU się nią zainteresowali. Jeśli chodzi o technikalia, Resizable BAR pozwala na poszerzenie rejestru adresu bazowego, dzięki czemu CPU ma dostęp do pamięci karty jako dużej, jednolitej przestrzeni, zamiast w mniejszych blokach po 256 MB (typowo), co pozwala wyeliminować wynikający z tego narzut przy przesyłaniu danych z/do akceleratora. Posiadając akcelerator GeForce (RTX 3060 lub w przyszłości inny Ampere, gdy ukażą się aktualizacje VBIOS), lista zgodności obejmuje platormy AM4 (procesory Ryzen 5000) i LGA 1200 (10. i 11. generacja Core). Sprawdźmy, na jakie korzyści mogą z tego tytułu liczyć użytkownicy takich zestawów.

Resizable BAR to funkcja, która w założeniach ma zwiększać osiągi karty graficznej. Zobaczmy, na jakie zyski mogą liczyć posiadacze GeForce'ów RTX 3060.

Test Resizable BAR w wydaniu NVIDII - porównujemy wydajność i poszerzamy listę wspieranych gier

 KFA2 GeForce RTX 3080 SG - test karty graficznej + NVIDIA PCAT

Różnice między Resizable BAR w wydaniu AMD oraz NVIDII

Zanim przejdziemy do wyników, jeszcze kilka słów na temat różnic w podejściach producentów. Funkcjonalnie oba rozwiązania są identyczne, gdyż po prostu, i trochę na przekór marketingowej nazwie AMD, realizują specyfikację PCIe. Ale nieco inaczej firmy zapatrują się na listę obsługiwanych gier, gdzie czerwoni po włączeniu Resizable BAR używają tej funkcji we wszystkich tytułach, ale zieloni tylko w wybranych, których lista znajduje się w sterowniku. Dlaczego? Dlatego, że zyski osiągów to nie jedyne, co może się przydarzyć, gdyż możliwa jest też ich degradacja lub nawet problemy ze stabilnością. Z drugiej zaś strony, na weryfikację działania Resizable BAR w interesujących nas produkcjach możemy poczekać długo lub się jej nigdy nie doczekać, także warto wiedzieć, że poprzez edycję profilów można dodać wsparcie we własnym zakresie, co na potrzeby pomiarów oczywiście uczyniliśmy, aby objąć wszystkie produkcje z procedury testowej. Z kolei co do sprzętu, wykorzystana karta graficzna to KFA2 GeForce RTX 3060 EX. Jej recenzja ukaże się niebawem, ale już teraz możemy zdradzić, że będzie to kolejny interesujący model w portfolio tego producenta, który może się pochwalić chłodzeniem o dobrej kulturze pracy oraz ciekawymi dodatkami, m.in. opcją synchronizacji podświetlenia RGB z płytą główną oraz aplikacją Xtreme Tuner w wariancie mobilnym, dzięki której możemy regulować parametry z telefonu/tabletu. Tyle tytułem wstępu, czas na konkrety.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Test Resizable BAR w wydaniu NVIDII - porównujemy wydajność i poszerzamy listę wspieranych gier

 0