Test ZOTAC GAMING GeForce RTX 2080 AMP. Średni Turing w najlepszym wydaniu

Test ZOTAC GAMING GeForce RTX 2080 AMP. Średni Turing w najlepszym wydaniu

ZOTAC GAMING GeForce RTX 2080 AMP - test

Kolejną kartą graficzną bazującą na układzie NVIDIA GeForce RTX 2080 z rodziny Turing, przetestowaną na łamach ITHardware, będzie model firmy ZOTAC - GAMING GeForce RTX 2080 AMP. Produkt ten charakteryzuje się fabrycznie podkręconymi parametrami, dzięki czemu częstotliwość rdzenia jest wyższa niż w wariancie referencyjnym, a - co ciekawe - także od wcześniej recenzowanej alternatywy produkcji GIGABYTE. Szykuje się więc ciekawe starcie dwóch konstrukcji o dużym potencjale. Jeżeli chodzi o GeForce RTX 2080, to omawiany procesor graficzny, mając na uwadze numer nadany przez NVIDIĘ, można traktować jako następcę GTX 1080. W praktyce jednak, po uwzględnieniu różnicy w cenie, nietrudno dojść do wniosku, że tak naprawdę mamy do czynienia z nowszym konkurentem dla GeForce GTX 1080 Ti. Jak wykazał poprzedni materiał poświęcony GeForce RTX 2080, wydajnościowo są to bardzo porównywalne karty graficzne. W zależności od konkretnej gry, raz szybszy okazuje się starszy Pascal, raz z pojedynku zwycięsko wychodzi Turing. Z tym, że od momentu debiutu tej ostatniej generacji upłynęło już trochę czasu i NVIDIA zdążyła wydać kilka nowych wersji sterowników GeForce Game Ready. Jak wygląda ich wpływ na kondycję rodziny Pascal, mieliście się już okazję przekonać w niedawno opublikowanym teście. Natomiast dzisiaj sprawdzę także, jak sprawa wygląda w przypadku Turinga.

ZOTAC GAMING GeForce RTX 2080 AMP to fabrycznie podkręcona karta graficzna z rodziny Turing. Przekonajmy się, jak wypadnie w testach.

Test ZOTAC GAMING GeForce RTX 2080 AMP. Średni Turing w najlepszym wydaniu

NVIDIA Turing: zmiany i nowości

Generacja Turing wprowadza zarówno ulepszenia pod kątem wydajnościowym, jak i nowe technologie, w założeniach mające podnieść jakość oprawy wizualnej w grach. Jedną z istotnych zmian jest wykorzystanie pamięci GDDR6, które są znaczącym ulepszeniem, w porównaniu do poprzednio stosowanych GDDR5X. Te ostatnie występowały w postaci kości 10-11 Gb/s, natomiast teraz producenci kart mają do dyspozycji znacząco szybsze 14 Gb/s. W efekcie, podczas gdy rzeczywiste taktowanie VRAM w kartach graficznych Pascal wynosiło 1250-1375 MHz, teraz żaden model nie schodzi poniżej 1750 MHz, co przynosi duży wzrost przepustowości pamięci, przekładając się na wyższą liczbę klatek na sekundę. Ponadto mamy ulepszenia w obrębie jednostek SM (ang. streaming multiprocessor), mające zapewnić bardziej efektywne spożytkowanie dostępnych zasobów, a także usprawnioną kompresję koloru, co dodatkowo podnosi wydajność podsystemu pamięci. Z kolei wspomniane nowe technologie to chociażby śledzenie promieni (ang. ray-tracing) oraz wygładzanie krawędzi DLSS (ang. Deep Learning Super-Sampling), wykorzystujące techniki głębokiego uczenia. Za ich realizację odpowiadają nowe jednostki sprzętowe - rdzenie RT oraz Tensor. W ramach ciekawostki warto dodać, że gra Battlefield V, która oficjalnie zadebiutuje już jutro, wspiera ray-tracing, zatem wreszcie nadeszła możliwość praktycznej weryfikacji wydajności oraz jakości owego rozwiązania.

 

NVIDIA
GeForce GTX 1080 Ti

Founders Edition

GIGABYTE
GeForce RTX 2080
GAMING OC 8G

ZOTAC GAMING
GeForce RTX 2080
AMP

Proces technologiczny 16 nm FinFET 12 nm FinFET 12 nm FinFET
Architektura Pascal Turing Turing
Rozmiar rdzenia 471 mm2 545 mm2 545 mm2
GPU GP102 TU104 TU104
Liczba tranzystorów 12 mld 13,6 mld 13,6 mld
SM/CU 28 46 46
SPU 3584 2944 2944
TMU 224 184 184
ROP 88 64 64
Typ i ilość VRAM 11 GB GDDR5X 8 GB GDDR6 8 GB GDDR6
Zegar bazowy 1480 MHz 1515 MHz 1515 MHz
Zegar Boost 1582 MHz 1815 MHz 1830 MHz
Rzeczywisty zegar pamięci 1376 MHz 1750 MHz 1750 MHz
Magistrala danych 352-bit 256-bit 256-bit
Przepustowość pamięci 484 GB/s 448 GB/s 448 GB/s
TDP 250 W 225 W 225 W

Komentarz odnośnie specyfikacji testowanej ZOTAC GAMING GeForce RTX 2080 AMP

Jak wynika z powyższej tabeli, układ TU104 produkowany jest w procesie technologicznym 12 nm FinFET, który w praktyce jest usprawnieniem poprzednio stosowanego rozwiązania, stąd też można go scharakteryzować jako 16 nm FinFET++. Ulepszeń w zakresie upakowania tranzystorów próżno tutaj szukać, dlatego powierzchnia jądra, składającego się z 13,6 mld tranzystorów, wynosi aż 545 mm2. To naprawdę dużo i nie ma się co oszukiwać - właśnie ten czynnik odpowiada za przesunięcie półek cenowych, przez co GeForce RTX 2080 stał się rzeczywistym następcą topowego modelu poprzedniej generacji - GTX 1080 Ti. Na pokładzie znalazło się 46 jednostek SM, co przekłada się na 2944 jednostki cieniujące oraz 184 teksturujące. Ponadto, w skład pojedynczego SM wchodzi także rdzeń RT oraz osiem jednostek Tensor, zatem łącznie mamy ich odpowiednio 46 oraz 368. Liczba ROP-ów jest identyczna jak w przypadku GeForce GTX 1080, czyli układ zawiera 64 sztuki. Na pokładzie znalazło się także 8 GB pamięci GDDR6, taktowanej 1750 MHz, co - przy szynie szerokości 256 bitów - zapewnia przepustowość na poziomie 448 GB/s. Zegar bazowy standardowo wynosi 1515 MHz, z kolei taktowanie Boost firma Zotac ustaliła w tym konkretnym modelu na 1830 MHz. Współczynnik TDP wynosi 225 W. Na praktyczną weryfikację danych technicznych, czyli m.in. sprawdzenie wydajności oraz poboru prądu, czas przyjdzie już wkrótce.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Test ZOTAC GAMING GeForce RTX 2080 AMP. Średni Turing w najlepszym wydaniu

 0