Nagminne awarie RTX 3080 z powodu złego projektu. Producenci wiedzieli o problemie przed premierą

Nagminne awarie RTX 3080 z powodu złego projektu. Producenci wiedzieli o problemie przed premierą

Nvidia niedawno wprowadziła na rynek swój nowy flagowy procesor graficzny RTX 3080 z rodziny Ampere. Niestety premiera nie przebiegła gładko i pojawiło się sporo problemów, poczynając od niemal natychmiastowego wyprzedania całego początkowego nakładu. Część sklepów nie przygotowało się na tak duże zainteresowanie i nastąpiło przeciążenie serwerów. Choć niektórym udało się kupić nowego RTX 3080, to niestety sporą część wykupiły boty górników i nieuczciwych handlarzy. Ci więcej, w ciągu ostatnich kilku dni pojawiły się doniesienia o awariach i problemach z czarnym ekranem podczas grania, z fabrycznie podkręconymi niereferencyjnymi kartami graficznymi NVIDIA GeForce RTX 3080. Problemy zostały zgłoszone na kilku forach technicznych, a także na platformach mediów społecznościowych. Użytkownicy doświadczali poważnych awarii głównie podczas sesji gier.

Użytkownicy zgłaszają częste awarie kart RTX 3080, z czego najczęstsze jest wyrzucanie do pulpitu, albo czarny ekran. Podobno przyczyną są niewłaściwe rodzaje kondensatorów. Producenci znają problem, ale zasłaniają się małą ilością czasu na testy przed premierą.

Rodzaje kondensatorów w kartach
Producent Produkt RTX 3080 RTX 3090
NVIDIA Founders Edition Mieszane Mieszane
Asus TUF MLCC MLCC
Asus Strix MLCC MLCC
EVGA XC3 Mieszane  Mieszane
EVGA FTW3 Mieszane  Mieszane
Galax Black Mieszane Nieznane
Gainward Phoenix Mieszane Nieznane
Gigabyte Eagle POSCAP Nieznane
Gigabyte Gaming POSCAP POSCAP
Inno3D iChill X3 Mieszane Nieznane
Inno3D iChill X4 Mieszane Nieznane
MSI Gaming X Trio Mieszane Mieszane
MSI Ventus Mieszane Mieszane
Palit Gaming Pro Mieszane Mieszane
Zotac Trinity POSCAP POSCAP
Zotac X-Gaming Nieznane POSCAP

Według postów opublikowanych na różnych forach, użytkownik wyrzucany jest z gry do pulpitu, co jest powszechnie określane jako CTD (crash to the desktop). Niektórzy użytkownicy zgłaszali również problemy z czarnym ekranem, związanym z awarią sterownika GPU. Wielu użytkowników twierdził, że awaria występuje, gdy GPU próbuje przekroczyć wartość boost wynoszącą 2,0 GHz. Problem jest powszechny i dotknął również niektórych recenzentów.  Igor's Lab dokonało analizy problemu i sugeruje, że kondensatory stosowane na PCB są głównym winowajcą. Kondensatory można zobaczyć z tyłu GPU, ponieważ większość tych kart nie ma backplate. Projekt płyty referencyjnej PG132 został wykorzystany jako projekt bazowy przez partnerów AIB do zaprojektowania ich niestandardowych kart. Problem polega na tym, że najwyraźniej  NVIDIA pozostawiła otwarty wybór w zakresie rodzaju zamontowanych kondensatorów. Konstrukcja  zawiera sześć obowiązkowych kondensatorów do filtrowania wysokich częstotliwości na szynach napięciowych GPU, NVVDD i MSVDD. 

Istnieje wiele możliwości zainstalowania kondensatorów o różnych parametrach w tym miejscu. Im lepsze filtrowanie, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że wystąpi awaria lub problemy ze stabilnością przy wysokich częstotliwościach zegara, w tym po fabrycznym przetaktowaniu. W tym przypadku POSCAP (Conductive Polymer Tantal Solid Capacitors) są generalnie gorsze niż SP-CAP (Conductive Polymer-Aluminium-Electrolytic-Capacitors), które są następnie poniżej MLCC (multilayer ceramic capacitor). Partnerzy AIB muszą przestrzegać pewnych wytycznych nakreślonych przez NVIDIę, aby albo używać kondensatorów POSCAP (Conductive Polymer Tantalum Solid Capacitors), które są zaznaczone na czerwono na obrazku, albo MLCC (Multilayer Ceramic Chip Capacitor), które są oznaczone na zielono. Można również użyć kombinacji obu typów , jednak podobno wytyczne Nvidii nie były zbyt jasne i trudno było przeprowadzić odpowiednie testy przed datą premiery GPU.  Producenci, którzy wybrali więcej MLCC zamiast POSCAP, oferują lepszą stabilność i mniej jest raportów o awariach.

Colorful:

Producent jako pierwszy nieoficjalnie zgłosił problem prasie. Próbki testowe, które zostały już wysłane do recenzentów, zostały później zastąpione nowymi.

EVGA:

Podczas naszych testów kontroli jakości w produkcji masowej odkryliśmy, że pełne 6 rozwiązań POSCAP nie może przejść testów. Prawie tydzień prac badawczo-rozwojowych zajęło znalezienie przyczyny i zmniejszenie liczby punktów POSCAP do 4 oraz dodanie 20 MLCC przed wysyłką, dlatego seria EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 została opóźniona w momencie premiery. Nie wysyłano kart EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 z 6 kondensatorami POSCAP. Jednak z powodu kryzysu czasowego, niektórym recenzentom wysłano wersję przedprodukcyjną z 6 POSCAPami, pracujemy z nimi bezpośrednio, aby zastąpić ich karty wersjami produkcyjnymi.

Seria EVGA GeForce RTX 3080 XC3 z 5 rozwiązaniami POSCAP + 10 MLCC jest dopasowana do specyfikacji XC3 i nie ma żadnych problemów. 

ASUS:

ASUS zmienił projekt w fazie przedprodukcyjnej. Nie złożono żadnego oficjalnego oświadczenia.

MSI:

MSI przyznało się do tego problemu podczas transmisji MSI Insider Livestream, sugerując, że może to być problem ze sterownikiem.

ZOTAC:

Igor's LAB donosi, że PC Partner, firma-matka Zotac, zdaje się dostrzegać problem i oczywiście zmienia swoje karty.

GIGABYTE, GALAX i inne marki:

Brak oficjalnego oświadczenia.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Nagminne awarie RTX 3080 z powodu złego projektu. Producenci wiedzieli o problemie przed premierą

 0