Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2. Czy RTX 4070 Ti SUPER podoła wyzwaniu?

Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2. Czy RTX 4070 Ti SUPER podoła wyzwaniu?

W dzisiejszym materiale na tapet trafia najnowsza gra od Capcom, czyli Dragon's Dogma 2. Tytuł ten oficjalnie zadebiutuje lada moment, jako że stanie się to 22 marca, ale jeszcze przed premierą możemy Wam pokazać, jak wypadają aspekty techniczne tej produkcji. W ramach niniejszego testu sprawdzimy, jak prezentuje się wydajność na przykładzie karty graficznej klasy GeForce RTX 4070 Ti SUPER, jaki wpływ na liczbę FPS oraz jakość grafiki ma włączenie śledzenia promieni (ang. ray tracing), a także, jak sprawuje się DLSS od strony szczegółowości oprawy i osiągów. Ale zanim przejdziemy do konkretów, najpierw kilka słów o samej grze oraz technikaliach.

Spis treści:

Analogicznie jak pierwsza część, Dragon's Dogma 2 przenosi nas do fantastycznego uniwersum pełnego potworów zagrażających ludziom. Nasz bohater to wojownik nazywany Arisen, który został pozbawiony serca przez smoka, ale jako wybraniec nie umarł, lecz otrzymał szansę powrotu i ponownego zmierzenia się z bestią. W zależności od tego, jaką klasę postaci wybierzemy, będziemy polegać na starciach w zwarciu z użyciem broni białej, albo walce dystansowej z wykorzystaniem łuku, albo eliminować potwory dzięki magii. Dragon's Dogma 2 to gra dla jednego gracza, ale przez całą kampanię towarzyszy nam pomocnik, należący do klanu tzw. Pionków, czyli istot z innego świata. Innymi słowy, trudno mówić o jakiejś innowacji w fabule czy mechanice, jednak fanów tego typu rozrywki nowy tytuł Capcom z pewnością zainteresuje.

Dragon's Dogma 2 została wyposażona w implementację śledzenia promieni i DLSS. Zobaczmy, jaki wpływ na rozgrywkę mają te techniki.

Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2. Czy RTX 4070 Ti SUPER podoła wyzwaniu?

 Test nowego patcha w Alan Wake 2. Karty graficzne bez mesh shaders wreszcie odżyją?

Omówienie aspektów technicznych testowanej gry

Co do sfery technicznej, Dragon's Dogma 2 korzysta z silnika RE Engine, napędzającego m.in. serię Resident Evil. Jedyne dostępne API to DirectX 12, a poza tym, jak wspomniałem wcześniej, twórcy zaimplementowali śledzenie promieni, które używane jest na potrzeby globalnego oświetlenia (ang. Global Illumination) oraz okluzji otoczenia (ang. Ambient Occlusion). W temacie skalowania obrazu, w przeciwieństwie m.in. do Resident Evil 4 Remake, tym razem otrzymaliśmy techniki obu wiodących producentów GPU, czyli nie zabrakło DLSS 3. Przy czym, co ciekawe, wersja gry, którą dysponowałem przed premierą, nie uwzględniała generatora klatek Frame Generation, więc nie jest to pełny pakiet DLSS 3. Ma się to zmienić w którejś z przyszłych aktualizacji, najpewniej dopiero po oficjalnej premierze tytułu, a poza tym twórcy zapowiadają optymalizacje jakości obrazu dla DLSS.

Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2. Czy RTX 4070 Ti SUPER podoła wyzwaniu?

Kilka słów odnośnie wykorzystanej karty graficznej

Do przeprowadzenia testów posłużyła karta graficzna ASUS ROG STRIX GeForce RTX 4070 Ti SUPER OC. Jak wskazuje nazwa, to konstrukcja fabrycznie podkręcona i podobnie jak inni przedstawiciele tej serii, wyposażona w bardzo rozbudowane chłodzenie. Cooler sprawia, że karta zajmuje w obudowie trzy sloty, pomimo dwuslotowego śledzia, i do wspomagania chłodzenia wykorzystuje sześć ciepłowodów oraz trzy wentylatory. Ponadto firma ASUS zadbała o podświetlenie LED z RGB, gdyż iluminacja obejmuje napis będący rozwinięciem skrótu ROG i plastikowy element po prawej stronie karty. Rzecz jasna mamy tryb półpasywny, dzięki czemu w spoczynku wentylatory nie obracają się wcale.

Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2: omówienie DLSS 3

Odnośnie DLSS 3, warto przypomnieć, iż w odróżnieniu od wcześniejszych wersji, nie jest to pojedyncza technika, lecz zbiór różnych rozwiązań. W skład DLSS 3 wchodzą: skalowanie obrazu (tzw. Super Resolution), generowanie klatek (tzw. Frame Generation) oraz obniżanie opóźnienia, czyli Reflex. Co ważne, każdy z tych składników można aktywować osobno. Idąc po kolei, SR to nic innego jak DLSS 2, a więc technika pozwalająca wykonać rendering w niższej rozdzielczości i ją podnieść przed wyświetleniem klatki. Od strony technikaliów wykorzystuje zunifikowaną sieć neuronową, zatem nie ma wymogu jej trenowania pod konkretną grę, a sięgnięcie po dodatkowy komponent czasowy, czyli informacje z poprzednich klatek, pozwoliło wyraźnie poprawić jakość obrazu względem pierwotnego wydania DLSS. Poza tym użytkownik ma do dyspozycji profile regulujące rozdzielczość renderingu: jakość (67% docelowej), równowaga (58%), wydajność (50%) oraz maksymalna wydajność (33%). Zasada jest prosta, tj. im niższy preset wybierzemy, tym większe przyspieszenie, ale odbywa się to kosztem szczegółowości oprawy.

Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2. Czy RTX 4070 Ti SUPER podoła wyzwaniu?

FG to kolejne rozwiązanie, którego założeniem jest podniesienie liczby FPS, jednak odbywa się to inną metodą w porównaniu do SR. Tym razem celem jest utworzenie klatki pośredniej pomiędzy najnowszą a poprzednią, tak aby wyświetlić ją przed najświeższą i potencjalnie poprawić osiągi nawet dwukrotnie. Każda z tych ramek generowana jest z wykorzystaniem jednostki o nazwie Optical Flow Accelerator, która znajduje się w architekturach Turing oraz nowszych, ale NVIDIA uznała, że dopiero OFA generacji Ada Lovelace jest wystarczająca do tego zadania, więc FG jest kompatybilne tylko z rodziną RTX 40. Jednocześnie, z uwagi na fakt, że tworzenie klatek pośrednich wymaga wstrzymania najnowszej ramki do momentu zakończenia tego procesu oraz pokazania wygenerowanej z użyciem OFA, efektem ubocznym jest wzrost opóźnienia. Dlatego zieloni postanowili, że Reflex musi być integralną częścią FG i nie ma możliwości włączenia Frame Generation bez Reflex. Poza tym jest to jedyne ograniczenie w zakresie dostępnych kombinacji komponentów DLSS 3, które zasadniczo Dragon's Dogma 2 nie dotyczy, przynajmniej na chwilę obecną, z uwagi na brak FG w tej grze.

Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2. Czy RTX 4070 Ti SUPER podoła wyzwaniu?

Na deser pozostała jeszcze technika Reflex, jak już wspomniałem, służąca redukcji opóźnienia, a więc czasu, jaki upływa od ruchu myszą albo naciśnięcia jej przycisku bądź klawisza klawiatury do wizualnego efektu tej czynności na ekranie. Naturalnie Reflex nie jest w stanie zmniejszyć latencji wymienionych przed momentem peryferiów czy obniżyć parametru input lag monitora, skupiając się na samym pececie. Reflex to rozwinięcie starszych rozwiązań jak NULL, które eliminują prerendering klatek, jednak to nie wszystko, jako że zieloni skupili się na dodatkowych optymalizacjach pracy procesora w grze, co pozwala jeszcze bardziej zredukować opóźnienie. Ponieważ technika Reflex jest implementowana na poziomie danej produkcji, nie powoduje ona żadnych problemów z mechanizmami tytułów sieciowych przeciw oszustom i choć Dragon's Dogma 2 ten fakt znów nie dotyczy, warto o tym pamiętać i nie mieć oporów przed aktywacją Reflex np. w Counter-Strike 2.

Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2: metodologia

Wszelkie pomiary wykonałem we współpracy z Windowsem 11 64-bit 23H2, sterownikami GeForce Game Ready 551.76, podczas rzeczywistej rozgrywki. Do zmierzenia liczby FPS posłużył FrameView w wersji 1.4, a dodatkowo rozdzielczość zegara czasu rzeczywistego została ustawiona na sztywną wartość 0,5 ms. Przedstawione wyniki są średnią rezultatów z trzech przebiegów, a każdy z wykresów jest odpowiednio opisany, jeśli chodzi o rozdzielczość i informacje o szczegółowości grafiki.

Ustawienia platformy były następujące:

  • taktowanie rdzeni Raptor Cove: 5,4 GHz,
  • taktowanie rdzeni Gracemont: 4,4 GHz,
  • taktowanie uncore: 4,8 GHz,
  • nastawy pamięci: DDR5-7000 MHz CL 40-42-42-82 2T.

Platforma testowa

Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2. Czy RTX 4070 Ti SUPER podoła wyzwaniu? Intel Core i9-13900K
Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2. Czy RTX 4070 Ti SUPER podoła wyzwaniu? ASUS ROG MAXIMUS Z790 HERO
Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2. Czy RTX 4070 Ti SUPER podoła wyzwaniu? Patriot Viper Venom RGB 2x16 GB DDR5-6200 CL40
Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2. Czy RTX 4070 Ti SUPER podoła wyzwaniu? PNY XLR8 CS3140 2 TB
Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2. Czy RTX 4070 Ti SUPER podoła wyzwaniu? GIGABYTE UD1000GM PG5
Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2. Czy RTX 4070 Ti SUPER podoła wyzwaniu? CORSAIR iCUE 4000D RGB AIRFLOW
Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2. Czy RTX 4070 Ti SUPER podoła wyzwaniu? CORSAIR iCUE H150i ELITE CAPELLIX

Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2: wydajność

Do testów wydajności w Dragon's Dogma 2 wybrałem początkowy etap kampanii, gdy jesteśmy w więzieniu. Jest to zaskakująco wymagające miejsce i uzyskanie w nim sensownej liczby FPS gwarantuje komfort rozgrywki przez całą kampanię fabularną, bez spadków poniżej granicy płynności, np. w trakcie walk z bossami. Testy wykonałem w rozdzielczościach 1080p, 1440p i 2160p, a także przy różnych ustawieniach śledzenia promieni oraz DLSS.

Miejsce testowe

Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2. Czy RTX 4070 Ti SUPER podoła wyzwaniu?

Więzienie

 

Wyniki wydajności

Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2: jakość RT

Poniżej odnajdziecie zrzuty ekranu, prezentujące różnice w jakości oprawy graficznej, w zależności od wybranych ustawień śledzenia promieni, zgodnie z tym, w jakich warunkach przeprowadzone zostały testy znajdujące się we wcześniejszej części tekstu. Screeny wykonano w różnych lokalizacjach - na zewnątrz i w budynkach, by pokazać jak najwięcej niuansów związanych z RT.

Uwaga: Kliknięcie w grafikę spowoduje otwarcie pełnowymiarowej wersji.

Miejsce A

Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2. Czy RTX 4070 Ti SUPER podoła wyzwaniu?

Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2. Czy RTX 4070 Ti SUPER podoła wyzwaniu?

Miejsce B

Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2. Czy RTX 4070 Ti SUPER podoła wyzwaniu?

Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2. Czy RTX 4070 Ti SUPER podoła wyzwaniu?

Miejsce C

Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2. Czy RTX 4070 Ti SUPER podoła wyzwaniu?

Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2. Czy RTX 4070 Ti SUPER podoła wyzwaniu?

Miejsce D

Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2. Czy RTX 4070 Ti SUPER podoła wyzwaniu?

Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2. Czy RTX 4070 Ti SUPER podoła wyzwaniu?

Miejsce E

Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2. Czy RTX 4070 Ti SUPER podoła wyzwaniu?

Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2. Czy RTX 4070 Ti SUPER podoła wyzwaniu?

Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2: jakość DLSS

Poniżej odnajdziecie zrzuty ekranu, prezentujące różnice w jakości oprawy graficznej, w zależności od wybranych ustawień DLSS, zgodnie z tym, w jakich warunkach wykonane były testy wydajności, które widzieliście wcześniej. Screeny wykonano w różnych lokalizacjach - na zewnątrz, jak i w budynkach, by pokazać jak najwięcej niuansów związanych z DLSS. We wszystkich przypadkach RT było włączone.

Uwaga: Kliknięcie w grafikę spowoduje otwarcie pełnowymiarowej wersji.

Miejsce A

Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2. Czy RTX 4070 Ti SUPER podoła wyzwaniu?

Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2. Czy RTX 4070 Ti SUPER podoła wyzwaniu?

Miejsce B

Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2. Czy RTX 4070 Ti SUPER podoła wyzwaniu?

Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2. Czy RTX 4070 Ti SUPER podoła wyzwaniu?

Miejsce C

Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2. Czy RTX 4070 Ti SUPER podoła wyzwaniu?

Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2. Czy RTX 4070 Ti SUPER podoła wyzwaniu?

Miejsce D

Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2. Czy RTX 4070 Ti SUPER podoła wyzwaniu?

Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2. Czy RTX 4070 Ti SUPER podoła wyzwaniu?

Miejsce E

Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2. Czy RTX 4070 Ti SUPER podoła wyzwaniu?

Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2. Czy RTX 4070 Ti SUPER podoła wyzwaniu?

Miejsce F

Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2. Czy RTX 4070 Ti SUPER podoła wyzwaniu?

Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2. Czy RTX 4070 Ti SUPER podoła wyzwaniu?

Miejsce G

Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2. Czy RTX 4070 Ti SUPER podoła wyzwaniu?

Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2. Czy RTX 4070 Ti SUPER podoła wyzwaniu?

Miejsce H

Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2. Czy RTX 4070 Ti SUPER podoła wyzwaniu?

Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2. Czy RTX 4070 Ti SUPER podoła wyzwaniu?

Miejsce I

Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2. Czy RTX 4070 Ti SUPER podoła wyzwaniu?

Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2. Czy RTX 4070 Ti SUPER podoła wyzwaniu?

Miejsce J

Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2. Czy RTX 4070 Ti SUPER podoła wyzwaniu?

Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2. Czy RTX 4070 Ti SUPER podoła wyzwaniu?

Miejsce K

Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2. Czy RTX 4070 Ti SUPER podoła wyzwaniu?

Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2. Czy RTX 4070 Ti SUPER podoła wyzwaniu?

Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2: konkluzje

Wykonane testy nie pozostawiają złudzeń, że Dragon's Dogma 2 jest grą o wysokich wymaganiach sprzętowych, dużo wyższych np. od Resident Evil 4 Remake na tym samym silniku graficznym. To sprawia, że DLSS jest bardzo przydatną techniką w kontekście tego tytułu, pozwalając przy profilu jakość na w pełni komfortową rozgrywkę w 1440p z RT, ew. na wystarczająco komfortową w 4K ze śledzeniem promieni. Bez DLSS na podobną płynność co w 4K możemy liczyć zaledwie przy rozdzielczości 1080p. Odnośnie jakości obrazu z aktywnym skalowaniem obrazu, oceniam ją jako w zupełności przyzwoitą. Wzgl. renderingu natywnego, trochę spada ostrość obrazu, choć można temu zaradzić, zwiększając moc wyostrzenia. Poza tym pogorszeniu ulega jakość odbić SSR (patrz porównanie C) i gdzieniegdzie pojawiają się drobne artefakty (świece w miejscu F czy woda w lokalizacji I), ale mając na uwadze znaczny wzrost FPS, np. ~69% w 1440p z RT, są to w mojej ocenie kompromisy do zaakceptowania.

Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2. Czy RTX 4070 Ti SUPER podoła wyzwaniu?

Co do różnicy, którą zapewnia śledzenie promieni, z uwagi na fakt, że mamy tu do czynienia z GI i AO liczonymi w ten sposób, poprawa jest widoczna głównie w budynkach, gdzie mamy sporo oświetlenia odbitego. Ale zanim ktoś zasugeruje, że do uzyskania takiego samego efektu wystarczy przyciemnić obraz bez RT, polecam własnoręczne wykonanie takiego eksperymentu oraz sprawdzenie, czy rzeczywiście jest to to samo (podpowiem - nie jest). Na otwartych przestrzeniach wpływ śledzenia promieni jest dużo bardziej subtelny, chociaż w dalszym ciągu widoczny i biorąc pod uwagę, że spadek wydajności jest umiarkowany, jak najbardziej warto aktywować RT.

Dragon's Dogma 2 ma spore wymagania, jednak biorąc pod uwagę pewne anomalie podczas testów, możliwe że przyszłe łatki rozwiążą ten problem.

Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2. Czy RTX 4070 Ti SUPER podoła wyzwaniu?

 Test NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti SUPER. Czy ma szansę dogonić RTX 4080?

Kilka słów na temat optymalizacji najnowszej gry od Capcom

Na zakończenie chcę jeszcze wrócić do optymalizacji gry Dragon's Dogma 2, która dla wersji, którą miałem okazję testować, jest co najmniej wątpliwa. Przykładowo, gdy nasza postać jest w bezruchu, liczba FPS jest dużo wyższa niż nawet podczas powolnego podążania naprzód. Co więcej, w niektórych scenkach fabularnych, renderowanych na żywo, wydajność jest znacznie lepsza niż podczas rozgrywki w tej samej lokalizacji. Zaś wisienką na torcie jest fakt, że 4K z DLSS z profilem jakość daje więcej FPS niż 1440p bez DLSS, choć dla obu tych ustawień rzeczywista rozdzielczość renderingu jest dokładnie taka sama - 1440p. Innymi słowy, optymalizacyjnie coś jest mocno nie w porządku z wersją przedpremierową i dlatego jeszcze nie zabierałem się za szersze testy GPU, jako że byłyby one stratą czasu. Próbowałem za to starszego Windowsa 10 i bardziej leciwych wydań Windows 11, w obu wypadkach bez jakiejkolwiek zmiany, podobnie jak dla wcześniejszych wydań sterowników NVIDII. Bardzo możliwe jest więc, że te bardzo wysokie wymagania sprzętowe się wyraźnie zmniejszą dzięki popremierowym łatkom. Na dzisiaj to wszystko i tradycyjnie zapraszam Was do sekcji komentarzy, gdzie możecie podzielić się swoimi przemyśleniami.

 

Kartę graficzną do testów dostarczył:

Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2. Czy RTX 4070 Ti SUPER podoła wyzwaniu?

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Test RT i DLSS w Dragon's Dogma 2. Czy RTX 4070 Ti SUPER podoła wyzwaniu?

 0