Intel XeSS wypada świetnie w pierwszych niezależnych testach. Porównywalnie z DLSS 2.3 i FSR 2.0

Intel XeSS wypada świetnie w pierwszych niezależnych testach. Porównywalnie z DLSS 2.3 i FSR 2.0

Digital Foundry to ekipa, która specjalizuje się w precyzyjnych pomiarach wydajności i jakości gier oraz obsługujących ich platform. Właśnie otrzymała ona możliwość przetestowania technologii XeSS od Intela i wyniki nastrajają bardzo pozytywnie. 

Zdaniem Digital Foundry XeSS jest techniką drugiej generacji, na równi z DLSS 2.0, AMD FSR 2.0 lub innymi temporalnego skalowania. Wersja testowana przez DF to XeSS 1.187 i sprawdzono, jak radzi sobie ona w grze Shadow of the Tomb Raider. W tym celu bezpośrednio porównano wyniki karty Intel Arc A770 z GeForcem RTX 3070.

Zdaniem Digital Foundry XeSS jest techniką drugiej generacji, na równi z DLSS 2.0, AMD FSR 2.0 lub innymi temporalnego skalowania.

XeSS to algorytm uczenia maszynowego, który jest akcelerowany przez rdzenie XMX w GPU Arc. Firma pracuje również nad wersją DP4a, która obsługuje procesory graficzne innych producentów i będzie działać z tym samym SDK (narzędzia deweloperskie), co model XMX. Docelowo więc każdy gracz będzie mógł się cieszyć obsługą XeSS, niezależne od tego, grafikę jakiego producenta posiada, o ile oczywiście dany tytuł wspiera tę technikę.

DF doszło do wniosku, że skalowanie XeSS 720p do 1440p zwiększa czas wyświetlania klatek o 2 milisekundy, co może nie jest pożądane, ale biorąc pod uwagę znacznie lepszą jakość obrazu, jest to nadal świetny wynik. Przy skalowaniu 1080p do 4K w trybie XeSS Performance czas wyświetlania klatek wzrósł z 8,8 ms do 12,2 ms (czyli wzrost o 3,4 ms). Na karcie graficznej GeForce RTX 3070 wzrost czasu wyświetlania klatek wyniósł 3,8 ms, czyli nieco więcej niż w przypadku DLSS 2.0 działającego w tej samej grze.

Według Digital Foundry, XeSS będzie miał tryb Ultra-Quality, którego nie ma w FSR 2.0 ani DLSS 2.0. Wykorzystuje wyższą rozdzielczość niż tryb jakości i może zapewnić od 16% do 23% wzrostu wydajności w SoTR w rozdzielczościach 4K i 1440p. Inne tryby będą zależeć od rozdzielczości wyjściowej i intensywności grafiki w bieżącej scenie. W trybie Performance gracze mogą spodziewać się od 52% do 88% poprawy płynności w SoTR i do 177% w teście 3DMark XeSS z ray tracingiem.

Jakość XeSS została bardzo obszernie przeanalizowana przez DF w 28-minutowym materiale wideo, więc zainteresowanych odsyłamy do tej recenzji. Ponieważ technologia nie jest jeszcze oficjalnie dostępna, istnieje szansa, że ​​część z jej obecnych problemów zostanie wyeliminowana przed udostępnieniem XeSS. Jednak już w obecnej formie zapewnia świetne rezultaty, co jest o tyle imponujące, że konkurencja wypadała znacznie gorzej w przypadku pierwszej generacji swojego skalowania temporalnego niż to, co oferuje Intel, który już na starcie może rywalizować z konkurentami jak równy z równym (przynajmniej w tym aspekcie).

Zobacz także:

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Intel XeSS wypada świetnie w pierwszych niezależnych testach. Porównywalnie z DLSS 2.3 i FSR 2.0

 0