Stacje ładowania EV co 60 km, wodorowe co 100 km. Komisja transportu UE z projektem rozporządzenia

Stacje ładowania EV co 60 km, wodorowe co 100 km. Komisja transportu UE z projektem rozporządzenia

Promowanie samochodów elektrycznych i wodorowych wymusza przystosowanie infrastruktury różnych krajów do ich "tankowania". Opinia, że "elektryki" to tylko do miasta, ma odejść w przeszłość do 2028 roku.

Komisja transportu Parlamentu UE przedstawiła swoje propozycje dotyczące przyspieszenia rozbudowy infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych. Projekt rozporządzenia będzie teraz omawiany na sesji plenarnej Parlamentu UE, a jeśli zostanie zaakceptowany, nastąpią rozmowy z rządami w Radzie UE, po czym propozycje zostaną włączone do odpowiednich przepisów. Komisja transportu domaga się, aby do 2026 roku co 60 kilometrów wzdłuż głównych tras w UE była dostępna stacja ładowania samochodów elektrycznych. Mają to być ładowarki wielostanowiskowe. W przypadku komercyjnego transportu takiego jak elektryczne ciężarówki i autobusy określony dystans między stacjami ładowania również wynosi 60 km, jednak początkowo ma być ograniczony do dziesięciu głównych arterii komunikacyjnych Transeuropejskiej Sieci Transportowej. Od 2028 r. na parkingach mają znajdować się dwie ładowarki dla ciężkiego transportu, czyli o 3 lata wcześniej, niż proponowała Komisja Europejska.

Komisja transportu Parlamentu UE chce przyspieszenia planów KE i domaga się wprowadzenia stacji ładowania EV co 60 km i stacji z wodorem co 100 km już w 2028 roku.

Stacje elektryczne to jednak nie wszystko, bo komisja zajęła się również wodorem. Stacje tankowania mają być dostępne co 100 km i to już w 2028 roku. Zgodnie z wnioskiem zarówno punkty ładowania, jak i stacje tankowania powinny być łatwe w obsłudze i przyjazne dla użytkownika. Ponadto ceny za kWh lub kilogram mają być prezentowane w sposób przejrzysty. Kraje członkowskie Unii Europejskiej mają oczywiście możliwość zgłaszania sprzeciwu i podejmowania własnych działań. Do 2024 roku rządy poszczególnych krajów będą miały czas na zgłaszanie własnych planów i sposobów osiągnięcia krajowego minimum.

"Zrównoważone paliwa alternatywne i rozmieszczenie ich infrastruktury odgrywają kluczową rolę w przejściu do udanej dekarbonizacji sektora transportu" - mówi sprawozdawca Parlamentu Europejskiego ds. infrastruktury paliw alternatywnych, Ismail Ertug. "Poprzez szybszą rozbudowę infrastruktury ładowania ułatwiamy ludziom i branży przejście na mobilność przyjazną dla klimatu".

 

 

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Stacje ładowania EV co 60 km, wodorowe co 100 km. Komisja transportu UE z projektem rozporządzenia

 0