Omówienie ostatnich zmian w testach kart graficznych - aktualizacje gier, sterowników (i nie tylko)

Omówienie ostatnich zmian w testach kart graficznych - aktualizacje gier, sterowników (i nie tylko)

Ostatnie zmiany w testach GPU - podsumowanie

Co pewien czas w testach kart graficznych na ITHardware mają miejsce zmiany, związane z wymianą gier, które wchodzą w skład procedury, czy aktualizacjami sterowników GPU. W ostatnim czasie, tzn. od premiery GeForce'a RTX 3080 Ti, takowych było dość dużo, toteż postanowiłem przygotować materiał podsumowujący, który właśnie czytacie. Pierwszym z bohaterów niniejszego wpisu jest Watch Dogs: Legion, tj. najnowszy tytuł z hakerskiej serii od Ubisoftu, który swoją premierę miał w październiku ubiegłego roku. Patrząc na niego od strony osiągów, karty graficzne firmy NVIDIA niewątpliwie miały poważny problem, gdyż w niektórych lokalizacjach, głównie tych z dużą liczbą drzew, ich wydajność znacząco odstawała od czerwonych rywali. A że miejsce testowe, którego używam, to właśnie park, z oczywistych względów wyniki zielonych były dalekie od oczekiwanych. Gwoli ścisłości, lokalizacja ta oczywiście nie została wybrana, żeby pognębić produkty NVIDII, ale dlatego, że w ogólności jest wymagająca, solidnie dając w kość także kartom AMD. Sytuacja zmieniła się diametralnie wraz z wprowadzaniem sterowników o numerze 466.54, które rozwiązały ten problem, mocno podnosząc FPS. Przechodząc do konkretów, architektura Ampere zyskała do 22% dodatkowej mocy, Turing do 20%, z kolei Pascal do 15% - to bardzo konkretne wzrosty! Swoją drogą, fakt ten nieco kłóci się z wciąż żywym mitem, jakoby zieloni optymalizowali swoje sterowniki tylko pod najnowszą generację, czyż nie?

Zmiany w testach kart graficznych to w obliczu premier nowych gier czy aktualizacji sterowników naturalna kolej rzeczy. Zobaczmy więc, co dokładnie się zmieniło.

Omówienie ostatnich zmian w testach kart graficznych - aktualizacje gier, sterowników (i nie tylko)

 Mining na GeForce RTX LHR - test trybu odblokowującego w NBMiner

Radeony też trochę przyspieszyły, nowe gry w procedurze

Spoglądając jeszcze na Radeony, one także dostały poprawki pod kątem Watch Dogs: Legion, choć w ich wypadku różnice są symboliczne - np. RX 6800 XT przyspieszył do 5%, a słabsze GPU jeszcze mniej. Odnośnie GeForce'ów, co ciekawe, optymalizacje sterowników przyniosły korzyści i w starszej części Watch Dogs 2, niemniej aktualizacja bazy wyników w tej już leciwej produkcji nie miała najmniejszego sensu, stąd decyzja o jej zastąpieniu przez The Medium, tj. najnowsze dzieło polskiego Bloober Team. To jednocześnie trzeci tytuł w procedurze na silniku Unreal Engine, ale osobiście nie widzę nic złego w tak licznej jego reprezentacji - wszak to najpopularniejsze rozwiązanie w branży gier. Poszukiwanie odpowiedniego miejsca testowego w The Medium było dość trudne i ostatecznie nie zdecydowałem się na wybór któregoś z segmentów tzw. dualnej rzeczywistości, zamiast tego stawiając na widok tradycyjny, bez podzielonego ekranu. Dlaczego? Dlatego, że po pierwsze wybrana lokalizacja i tak jest niezwykle wymagająca, a po drugie sekwencje podwójnej rzeczywistości istotnie potrafią przynieść potężne spadki FPS, ale wynika to z przeciętnej optymalizacji oraz gorszego wykorzystania w nich potencjału GPU (szczególnie w niższych rozdzielczościach), co objawia się mniejszym poborem prądu przez kartę. W efekcie, porównując kandydatów dla tradycyjnego widoku i dzielonego, ten drugi co prawda notował mniej kl./s w 1080p i 1440p, za to w 4K było już odwrotnie i fakt ten ostatecznie przeważył na korzyść pierwszej opcji.

Omówienie ostatnich zmian w testach kart graficznych - aktualizacje gier, sterowników (i nie tylko)

 FSR vs DLSS - test wydajności i jakości obrazu na przykładzie Chernobylite

Najnowszy patch do Cyberpunk 2077 pełny niespodzianek

Ponadto Sniper Ghost Warrior Contracts 2 zastąpił poprzednią część, jako reprezentant silnika CryEngine. Tak jak Crysis Remastered, tytuł ten niezmiennie bazuje na API DirectX 11, od strony graficznej oferując solidną oprawę z naprawdę ładnymi widokami, chociaż naturalnie nie jest to jedna z najlepiej wyglądających gier na platformę PC. Natomiast jeśli chodzi o wydajność, warto podkreślić doskonałą formę Radeonów w tej produkcji, którym starsze API w niczym nie przeszkadza. Rezultaty zarówno w The Medium, jak i kolejnej odsłonie snajperskiej strzelanki od CI Games odnajdziecie m.in. tutaj. Zachęcam również, o ile tego jeszcze nie zrobiliście, do przejrzenia materiału poświęconego stricte Sniper Ghost Warrior Contracts 2, gdzie poruszone zostały też tematy takie jak skalowanie osiągów z detalami, towarzyszące temu różnice w grafice i rozgrywka na bardzo słabych GPU pokroju Radeona RX 550. Idąc dalej, polski superhit Cyberpunk 2077 dostał aktualizację do wersji 1.3, która nieco zmienia w kwestii liczby FPS. Wszystkie szczegóły znajdziecie tutaj, zaś streszczając wnioski nowa łatka (niestety) nie przynosi zbyt wiele dobrego, przynajmniej w moim miejscu testowym będąc przyczyną niemal samych spadków - nie ucierpiały tylko Radeony w rozdzielczości Full HD. Można by się więc zastanawiać - po co w takim razie aktualizować wyniki? Mimo wszystko wydaje mi się to sensowne, gdyż akurat Cyberpunk 2077 jest taką grą, gdzie gracze natychmiast instalują każdego kolejnego patcha, w nadziei na eliminację błędów...

Omówienie ostatnich zmian w testach kart graficznych - aktualizacje gier, sterowników (i nie tylko)

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Omówienie ostatnich zmian w testach kart graficznych - aktualizacje gier, sterowników (i nie tylko)

 0