Zaniedbane growe skarby Sony, Nintendo i Microsoftu które czekają na powrót

Zaniedbane growe skarby Sony, Nintendo i Microsoftu które czekają na powrót

Age of Empires

Microsoft w kontekście gier video obecnie najbardziej kojarzony jest z Xboksem. Trudno jednak zapomnieć o pecetowym rodowodzie tej firmy. Wszak wiele lat temu, jeszcze w latach 90. Microsoft Game Studios było synonimem jakości gier na PC, a wszystko za sprawą niezwykłego przywiązywania wagi do jakości wypuszczanych przez nich produktów. Właśnie taką reputację amerykański wydawca ugruntował sobie między innymi serią historycznych gier strategicznych, znajdującą się w panteonie najlepszych gier wszech czasów, czyli Age of Empires. AoE to gra o klasycznym pecetowym rodowodzie - wręcz kwintesencja komputerowej rozgrywki.

W przeciągu klasycznej trylogii przyszło nam tworzyć cywilizacje i mocarstwa w epoce kamienia łupanego, brązu i żelaza, by później uczestniczyć w wydarzeniach ze średniowiecza a na realiach kolonialnych skończywszy. Ta niezwykle popularna seria doczekała się jeszcze niesamowicie dużej ilości dodatków i rozszerzeń, a także pobocznych serii w rodzaju Age of Mythology, traktującej o fikcyjnych, mitycznych czasach pełnych bogów i magii. Cała seria sprzedała się w 15 milionach egzemplarzy a z perspektywy czasu traktuje się ją jako istotny kamień milowy w rozwoju strategii czasu rzeczywistego.

Age of Empires II - najwyżej oceniana gra w serii - 92% na Gamerankings i 92/100 na Metacritic.

Age of Empires utorowało sobie niszę jako strategia na dużą skalę o zmiennych epokach symbolizujących technologiczny postęp. W odróżnieniu jednak od sławetnej Cywilizacji Sida Meyera, gra Ensemble Studios oferuje rozgrywkę w czasie rzeczywistym, bardziej uwydatniającą aspekt taktyczny i wojenny przy nieco mniejszej skali i zawężonych, ściślej ustalonych epokach. Gra nadal posiadała dość dużą głębię i oferowała wyraźnie inne doznania od niezwykle popularnych wtedy strategii science fiction czy fantasy pokroju Command & Conquer czy Warcraft, a jednocześnie z racji rozgrywki w czasie rzeczywistym nie konkurowała bezpośrednio z legendarną serią Sida Meyera. 

Age of Empires w wyborny sposób balansuje aspekt ekonomiczny, bitewny i taktyczny. Ekonomia stanowi podwaliny sukcesu i zapewnia stabilność oraz gwarantuje technologiczny rozwój, natomiast urozmaicony teren pozwala na wykorzystywanie go na swoją korzyść w potyczkach. Nie ma jednej sprawdzonej metody, który za każdym razem w niezawodny sposób wiedzie do sukcesu. Wrogie cywilizacje możemy zdominować stawiając na szybki technologiczny rozwój, z drugiej strony równie dobrze można uderzyć w ich własną gospodarkę i zahamować postęp, czy też wreszcie po prostu zmasakrować ich militarnie i przechytrzyć taktycznie.

Age of Empires III (2005)

O ile powstało później wiele gier inspirowanych serią RTSów Microsoftu, które być może udoskonaliły i wyrafinowały elementy rozgrywki, to Age of Empires zachowało unikatowe miejsce w historii gatunku, a wielu graczy z rozmarzeniem wypowiada się o możliwości kontynuacji serii. A czy ta jest możliwa? Jak najbardziej! W styczniu 2015 Microsoft założył studio Decisive Games, aby pracowało nad "ukochaną grą strategiczną" na Xbox One i PC. Oczywiście amerykańska korporacja ma jeszcze kilka innych gier strategicznych w zanadrzu,  ale żadna z nich nie jest tak silną marką jak Age of Empires, więc raczej nie ma mowy o innym tytule. Półtora roku to wystarczająco dużo czasy by stworzyć funkcjonalny prototyp, a więc w teorii pokazanie pierwszych materiałów na E3 w środku czerwca jest możliwe. Tym samym Microsoft mógłby umocnić dawno utracone więzy z pecetową sceną gier komputerowych i pokazać, że ta platforma nie jest tylko miejscem na typowo konsolowe porty z nienajlepszą optymalizacją. Posiadanie dwóch platform - Xboksa i Windows 10 - jest zarówno błogosławieństwem jak i zarazem przekleństwem, ale jeśli gigant z Redmond pragnie zbudować na nowo oddane grono zwolenników, nie może zaniedbywać żadnego z elementów swojego ekosystemu i udowodnić, że PC liczy się równie mocno co konsole stacjonarne. Kontynuacja Age of Empires o wysokich walorach technicznych stanowiłaby poważny krok w wypracowaniu sobie szanowanej pozycji na rynku PC.


Halo Wars to ostatnia gra od studia Ensemble - twórców Age of Empires - które zamknięto w 2009 roku. Bungie - ojcowie Halo wybrali Ensemble do stworzenia Halo Wars dlatego, że byli fanami AoE, a Halo w swojej początkowej formie miało być kiedyś RTSem na komputery Apple.
Jakub Krawczyński
Jakub Krawczyński Redaktor

Z wykształcenia anglista i pedagog - lubuje się w rąbniętej muzyce i alienujących filmach. Podobno zna się na grach i dlatego bezwstydnie przyznaje się do tego w notce o sobie, bo i tak ich nikt nie czyta.

Zgłoś autorowi błąd na stronie

Komentarze


Ładuję...