Co zmieniło się w testach GPU w 2025 roku? Nowe gry oraz aktualizacje sterowników

Co zmieniło się w testach GPU w 2025 roku? Nowe gry oraz aktualizacje sterowników

W tym roku swoją premierę miały GPU nowej generacji od AMD oraz NVIDII, a jeszcze pod koniec zeszłego roku na rynku ukazała się rodzina Battlemage firmy Intel. Co więcej, to nie wszystko, bo kolejne debiuty od zielonych i czerwonych dopiero przed nami. W związku z tym należało odświeżyć procedurę testową kart graficznych, czego rezultatem jest pojawienie się w recenzjach aż siedmiu nowych gier, tzn. Black Myth: Wukong, CoD: Black Ops 6, Dragon Age: Straż Zasłony, Ghost of Tsushima, Indiana Jones i Wielki Krąg, Kingdom Come: Deliverance 2 oraz Star Wars: Outlaws. Zastępują one kolejno następujące produkcje - Dead Island 2, CoD: Modern Warfare 3, Dead Space, Spider-Man Remastered, Metro Exodus EE, Red Dead Redemption 2, a także Far Cry 6. Poza tym, zgodnie z tradycją, miała miejsce weryfikacja działania GPU pod kontrolą nowych sterowników, za sprawą czego niektóre wyniki zostały odświeżone z uwagi na wzrosty wydajności. Część z tych rzeczy mogliście już zobaczyć w ostatnich recenzjach w dziale testów kart graficznych, ale i tak warto przyjrzeć się im bliżej. Zobaczmy więc po kolei, co w trawie piszczy.

W 2025 w testach GPU pojawiło się sporo nowych gier, a dodatkowo zaktualizowano wyniki, aby uwzględniały poprawki osiągów w sterownikach.

Co zmieniło się w testach GPU w 2025 roku - nowe gry oraz aktualizacje sterowników

Co zmieniło się w testach GPU w 2025 roku - nowe gry oraz aktualizacje sterowników

 Test NVIDIA GeForce RTX 5060 Ti 16 GB. Uda się dogonić RTX 4070?

Black Myth: Wukong i CoD: Black Ops 6 - omówienie testów

Zaczynając od Black Myth: Wukong, to jeden z trzech przedstawicieli silnika Unreal Engine - w tym przypadku w wersji 5. Tytuł ten jest niezwykle wymagający dla kart graficznych, stąd nie było kłopotu ze znalezieniem trudnej dla GPU lokalizacji, ale i tak udało się jeszcze trochę uszczuplić FPS względem początkowego obszaru kampanii. Z kolei gra CoD: Black Ops 6 okazała się dużo większym wyzwaniem, gdyż odszukanie lokalizacji wymagającej dla karty graficznej w całym przekroju rozdzielczości i z wystarczająco wysokim punktem ograniczenia przez CPU było bardzo trudne, ostatecznie wymagając przejścia kampanii aż trzy razy (!), dla różnych konfiguracji sprzętowych. Miejsce, które wybrałem, spełnia te warunki idealnie, tak więc wysiłek opłacił się :)

Co zmieniło się w testach GPU w 2025 roku - nowe gry oraz aktualizacje sterowników

Co zmieniło się w testach GPU w 2025 roku - nowe gry oraz aktualizacje sterowników

 Test FSR 4 w porównaniu m.in. do DLSS 3 i DLSS 4. AMD odrobiło pracę domową

Dragon Age: Straż Zasłony i Ghost of Tsushima - omówienie testów

Dragon Age: Straż Zasłony zastąpiła Dead Space Remake jako przedstawicielka silnika Frostbite. Produkcja ta ma w mojej ocenie zaskakująco wysokie wymagania sprzętowe, gdyż niektóre obszary są naprawdę trudne dla GPU. Do testów wybrałem miejsce niedaleko obozu Skaczących za Zasłonę, które możecie zobaczyć na zrzucie ekranu. Idąc dalej, Ghost of Tsushima to kolejny pecetowy port od Sony gry pierwotnie przeznaczonej dla użytkowników konsol tej firmy. Generalnie lokalizacji odpowiednich do porównywania kart graficznych nie brakuje, a ostatecznie postawiłem na okolicę gospody w Hiyoshi, w odpowiednich warunkach pogodowych, które podnoszą wymagania.

Co zmieniło się w testach GPU w 2025 roku - nowe gry oraz aktualizacje sterowników

Co zmieniło się w testach GPU w 2025 roku - nowe gry oraz aktualizacje sterowników

Co zmieniło się w testach GPU w 2025 roku - nowe gry oraz aktualizacje sterowników

 Test AMD Radeon RX 9070 XT. Czerwoni naprawdę to zrobili, mamy walkę cenową!

Indiana Jones, Kingdom Come: Deliverance 2 i SW: Outlaws - omówienie testów

Indiana Jones i Wielki Krąg to tytuł, który tak jak Metro Exodus Enhanced Edition, potrzebuje GPU ze sprzętowym wsparciem śledzenia promieni, bez którego się po prostu nie włączy. Od strony wymagań to ciekawy przypadek, gdyż mamy tu dwie wymagające mapy, gdzie od pierwszej  z nich rozgrywka się zaczyna (Peru), za to na drugiej niemalże kończy (Sukhothai). Wszystko pomiędzy nimi to lokalizacje bardzo łagodne dla karty graficznej, z liczbą FPS nawet około dwukrotnie wyższą od dwóch wymienionych przed chwilą. Dlatego wybór ograniczał się tylko do nich i koniec końców postawiłem na peruwiańską dżunglę. A wracając jeszcze do RT, mamy tu wymuszone RTGI.

Kingdom Come: Deliverance 2 to kolejna po CoD: Black Ops 6 produkcja, w której uniknięcie wąskiego gardła ze strony CPU nie było takie proste. Co zaskakujące, okazało się, że odpowiednie miejsce było tuż pod nosem, gdyż mowa niemalże o początku kampanii, kiedy chowamy się z Janem Ptaszkiem w trawie. Jest wysoce wymagające dla kart graficznych, a Core i9-13900K z platformy testowej nie spłaszcza wyników nawet w połączeniu z GeForce RTX 5090, łącznie z 1080p z aktywnym skalowaniem obrazu. Kończąc na Star Wars: Outlaws, to następna z wielu produkcji Ubisoftu, która wyróżnia się jednak tym, że choć ma na stałe zaimplementowane RT, którego nie da się wyłączyć, to działa również na GPU bez sprzętowego RT, przez co trafiła do podstawowych testów, a nie do sekcji poświęconej stricte RT. Dzieło Francuzów, zgodnie z oczekiwaniami, nie jest lekkie dla sprzętu, a testy na planecie Mirogana, przy takim ustawienia kamery, by podbić wymagania, dokładają swą cegiełkę do istnej masakracji kart.

 Test GIGABYTE GeForce RTX 5090 GAMING OC. Ogromne chłodzenie i 600 W mocy

Optymalizacje w sterownikach kart graficznych i słowo końcowe

Do omówienia pozostała jeszcze kwestia sterowników. Zacznę od Intela, gdzie niedawno wydane oprogramowanie podbiło osiągi Arc B580 w CoD: Black Ops 6 oraz w Indiana Jones (w tym drugim wypadku przyspieszyły również starsze GPU generacji Arc Alchemist). Różnice na plus nie są porywające, sięgając ok. 5-6%, ale zawsze lepsze to niż nic. Lepiej poszło firmie AMD, która kolejny raz poprawiła funkcjonowanie RT, co przyniosło korzyści układom z rodziny Radeon RX 7000 na architekturze RDNA 3, widoczne w Cyberpunk 2077, Dying Light 2 i Indiana Jones. Co więcej, zyskała także generacja RDNA 2, ale mniej oraz wyłącznie w Dying Light 2. Miejscami przyspieszenie jest całkiem sensowne, sięgając nawet okolic 10%, co chwali się czerwonym. Na marginesie nadmienię jeszcze, że jak mogliście zauważyć, część z tych ponownych testów dotyczy świeżutko dodanych do procedury gier, ale cóż, choć z mojej perspektywy to niefortunne, to jednak bywa i tak.

Na tym kończą się ostatnie zmiany w procedurze testowej karty graficznych, choć możecie być pewni, że nie były to końcowe modyfikacje w tym roku. Na pewno coś jeszcze się wydarzy, przede wszystkim w temacie następnego odświeżenia listy gier, a kto wie, czy sterowniki znów nie zostaną poprawione. W tym miejscu żegnam się z Wami, jednak jeśli macie jakieś uwagi bądź sugestie do naszych recenzji GPU, to zapraszam do sekcji komentarzy, gdzie możecie się nimi podzielić, a ja postaram się podziałać tak, abyście byli zadowoleni.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Co zmieniło się w testach GPU w 2025 roku? Nowe gry oraz aktualizacje sterowników

 0
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł