Porównanie generacji GPU w grach oraz miningu: konkluzje
Zestawienie ze sobą osiągów porównywanych GPU w grach i wydobyciu ETH pokazało istotne różnice zależnie od tego, jakie zadanie wykonuje karta graficzna. Patrząc na konkurencyjne obozy AMD i NVIDII, widać kontrast, bo najświeższe układy czerwonych na architekturze RDNA 2 w porównaniu do poprzedników w miningu radzą sobie gorzej, podczas gdy Ampere to w temacie cyfrowego górnictwa spory krok naprzód wzgl. Turinga. Idąc po kolei, Radeon RX 6600 XT wyprzedza RX 5600 XT w grach o około 17-23% (zależnie od rozdzielczości), za to hashrate Ethereum jest niższy o ~24%. Z kolei RX 6800 XT w rozrywce miażdży flagowy model pierwszej generacji RDNA, będąc GPU szybszym o ok. 71-85%, ale w miningu jego przewaga to zaledwie ok. 18%. Co do zielonych, GeForce RTX 3060 w swoim naturalnym środowisku zapewnia FPS wyższy od RTX 2060 o ~16-21%, tj. mowa o poziomie zbliżonym do RTX 2060 SUPER. Z tym, że wystarczy uruchomić NBMiner, aby różnica na korzyść Ampere wzrosła aż do ok. 51%. Tak samo jest dla RTX 3080 i RTX 2080 SUPER, tzn. supremacja nowszego modelu w grach to ok. 42-56%, a w wydobyciu ETH bagatela ~135% (!).
Wyniki pokazują, że AMD udało się stworzyć GPU bardziej atrakcyjne dla graczy niż dla górników, natomiast zielonym odwrotnie. Ale trudno doszukiwać się tu jakiegoś spisku - to efekt uboczny odmiennego podejścia do zwiększania osiągów w grach.
Recenzja AMD Radeon RX 6750 XT w wersji ASRock Phantom Gaming
Kilka słów na temat przyczyn odmiennego zachowania GPU w grach i miningu
W obliczu takich wyników wypadałoby się zatem zastanowić, skąd biorą się tak duże dysproporcje w zachowaniu GPU AMD i NVIDII. Źródło tej rozbieżności to najpewniej odmienna strategia obu producentów przy projektowaniu najnowszych generacji, gdzie czerwoni podeszli do sprawy w sposób sprytniejszy niż rywale, stawiając na Infinity Cache – cache L3 o pojemności 16-128 MB (zależnie od modelu), dzięki czemu mogli zmniejszyć szerokość szyny danych VRAM. Wystarczy popatrzeć na Radeona RX 6600 XT i RX 5600 XT, gdzie ten pierwszy ma szynę zaledwie 128-bitową, podczas gdy protoplasta 192-bitową, a RX 6800 XT, choć jest dużo szybszy w grach od RX 5700 XT, podobnie jak starszy układ ma szynę 256-bitową. Za to flagową zmianą NVIDII było podwojenie liczby jednostek FP32 w bloku SM i użycie kości GDDR6X, które podnoszą przepustowość. Przy czym warto dodać, że tańsze GPU, wykorzystujące GDDR6, również nie cierpią na brak pasma, gdyż przykładowo GeForce RTX 3060 ma szynę 192-bitową i chipy 15 Gb/s (taktowanie 1875 MHz), co daje 360 GB/s. Innymi słowy, zieloni postawili na staroszkolną metodę "po prostu dodajmy wszystkiego więcej". A że mining czerpie pełnymi garściami z dodatkowych jednostek obliczeniowych i przede wszystkim z przepustowości, efekt wydajnościowy jest taki, że w wydobyciu kryptowalut Ampere czuje się jak ryba w wodzie, a RDNA 2 radzi sobie niespecjalnie.
FSR 2.0 vs DLSS 2.0 w God of War. Test nowej techniki skalowania obrazu
Dla kogo AMD i NVIDIA stworzyli lepsze karty graficzne najnowszych generacji
Odpowiadając zaś na pytanie postawione w tytule, patrząc na obecne generacje GPU można powiedzieć, że AMD udało się stworzyć produkty bardziej atrakcyjne dla graczy aniżeli dla górników, podczas gdy zielonym odwrotnie (naturalnie do momentu, gdy proceder ten przestał być opłacalny). Przy czym trudno doszukiwać się tu jakiegoś spisku, jako że to po prostu efekt uboczny odmiennego podejścia producentów do zwiększania osiągów w grach. Choć oczywiście zdaję sobie sprawę, że niektórzy się ze mną w tym miejscu nie zgodzą, niemniej oznaczałoby to, że Jen-Hsun Huang potrafi przewidywać przyszłość i/lub ma moc sprawczą wywoływania kryptowalutowej hossy. A na przyszłość nie pozostaje mi nic innego, jak życzyć Wam, aby taki nieszczęśliwy zbieg okoliczności, tzn. duży wzrost cen kryptowalut wydobywanych na kartach graficznych i pojawienie się układów idealnie nadających się do tego zadania, nie powtórzył się jak najdłużej, a najlepiej wcale. Na zakończenie zapraszam Was jeszcze do sekcji komentarzy, gdzie możecie podzielić się swoją opinią na omawiany temat.
Sprzęt do testów dostarczyli:
Pokaż / Dodaj komentarze do: Czy AMD i NVIDIA robią GPU dla graczy czy górników? Porównanie wzrostów wydajności w grach i miningu