Czy AMD i NVIDIA robią GPU dla graczy czy górników? Porównanie wzrostów wydajności w grach i miningu

Czy AMD i NVIDIA robią GPU dla graczy czy górników? Porównanie wzrostów wydajności w grach i miningu

Porównanie generacji GPU w grach oraz wydobyciu kryptowalut

Obecna poprawa sytuacji na rynku kart graficznych niewątpliwie jest powiązana z krachem cyfrowego górnictwa. Spadek wartości kryptowalut, a po części też rosnące ceny energii, sprawiły że tzw. mining po prostu przestał się opłacać. W efekcie, górnicy przestali masowo kupować sprzęt, a akceleratory, które w przeciwnym razie trafiłyby do kopalni, zaczęły docierać do sklepów, poprawiając dostępność i tym samym powodując spadek cen. Aktualnie nie ma już problemu, by nabyć GeForce'a RTX 3060 Ti czy Radeona RX 6700 XT za ok. 2500 zł, a niektóre modele są wręcz sprzedawane poniżej MSRP i przykładowo RX 6900 XT znajdziemy za ok. 4000 zł, choć według oficjalnej wyceny trzeba by zapłacić ok. 5800 zł. Nie da się jednak zaprzeczyć, że mining przez długie miesiące uprzykrzał życie graczom, będąc jednym z powodów absurdalnej wyceny w zasadzie wszystkich kart, łącznie z budżetowymi antykami pokroju GTX 1050 Ti. W dzisiejszym artykule będziemy się przyglądać tej sprawie od strony przyrostów wydajności między generacjami GPU od AMD oraz NVIDII, z podziałem na gry oraz wydobycie kryptowalut. Cel to oczywiście udzielenie odpowiedzi na pytanie postawione w tytule i na początek zobaczmy, jakie dokładnie układy graficzne zostały wytypowane do porównania oraz jak zostały sprawdzone ich osiągi.

W dzisiejszym tekście sprawdzimy, dla kogo AMD i NVIDIA tworzą GPU - dla graczy, czy może dla górników. W tym celu porównamy wzrosty osiągów w grach i miningu.

Czy AMD i NVIDIA robią GPU dla graczy czy górników? Porównanie wzrostów wydajności w grach i miningu

 Omówienie zmian w testach GPU. Nowe gry, aktualizacje sterowników

Komentarz odnośnie kart graficznych biorących udział w porównaniu

Na potrzeby niniejszego tekstu wykorzystaliśmy GPU reprezentujące ostatnią i przedostatnią generację w obozie czerwonym oraz zielonym, tj. odpowiednio RDNA i RDNA 2 oraz Turing i Ampere. Będąc zaś bardziej konkretnym, w porównaniu wzięły udział: Radeon RX 5600 XT, RX 6600 XT, RX 5700 XT i RX 6800 XT oraz GeForce RTX 2060, RTX 3060, RTX 2080 SUPER i RTX 3080. Jako, że blokady zielonych wymierzone w górników nie są przedmiotem dzisiejszych rozważań, testy hashrate ETH (z użyciem NBMiner) zostały wykonane z wyłączonym ogranicznikiem LHR, co wśród wymienionych układów dotyczy RTX 3060. Notabene warto dodać, że owe próby wyciągnięcia ręki do graczy przez zielonych, połączone z wprowadzeniem linii CMP przeznaczonej stricte do wydobycia kryptowalut, spaliły na panewce dwa razy. Pierwszy raz stało się tak, gdy NVIDIA sama strzeliła sobie w kolano, wypuszczając sterowniki w wersji 470.05, zdejmujące blokadę, a gwoździem do trumny LHR okazał się program NBMiner, który początkowo odblokował ok. 70% mocy (test), a ostatecznie całkowicie zniósł ogranicznik. Jeżeli zaś chodzi o część rozrywkową, osiągi GPU w grach zostały porównane na podstawie odświeżonej procedury testowej, obejmującej 15 tytułów. O tym, co dokładnie się zmieniło w ostatnim czasie, przeczytacie w zalinkowanym powyżej artykule, do czego zachęcam, jeśli tego jeszcze nie zrobiliście.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Czy AMD i NVIDIA robią GPU dla graczy czy górników? Porównanie wzrostów wydajności w grach i miningu

 0