AOC G2868PQU - Kolory i kontrast
Próby z kolorymetrem zaczynamy od weryfikacji pokrycia poszczególnych gamutów barw. Przypominamy, że urządzenie wedle obietnic producenta zapewnia 102% pokrycia przestrzeni sRGB oraz 82 procent AdobeRGB. Tymczasem z naszych testów wynika, że bryła pokrywa 95,9% przestrzeni sRGB przy całkowitej objętości na poziomie 105,5% sRGB, natomiast dla AdobeRGB uzyskaliśmy odpowiednio 70,9% oraz 72,7%. W pierwszym standardzie nieco zabrakło do deklarowanych wartości, choć otrzymany rezultat i tak jest bardzo dobry, szczególnie jak dla panelu TN, ale w przypadku drugiego producent mocno się już rozminął, co powoduje, że do deklaracji AOC, w tym dołączonego raportu, podchodziliśmy od tej pory z dużą rezerwą. Sama bryła sugeruje zaś wyraźne przesycenie zieleni i niebieskiego, co jak mieliśmy się wkrótce przekonać, rodzi pewne problemy w ramach kalibracji.
Ustawienia domyślne
W przypadku ustawień domyślnych raczeni jesteśmy jasnością wyświetlacza ustawioną na 80%. Przy tej wartości daje to biel ustaloną na jedynie 216,6 cd/m2 (warto pamiętać o relatywnie niskiej jasności szczytowej zastosowanego panelu, która według deklaracji producenta wynosi 300 cd/m2, ale w rzeczywistości bliżej jej do 250 cd/m2), czerń osiąga zaś wartość 0,2503 cd/m2, co zapewnia bardzo przeciętny, nawet jak na matrycę TN, kontrast wynoszący 865,5:1 (zamiast deklarowanych 1000: 1). Co ciekawe, AOC po raz kolejny postawiło na fabrycznie dość wysoką temperaturę barwową 6813K, która sprawia, że biel wpada w lekko błękitny odcień. Średni błąd Delta E w trakcie testów na ustawieniach domyślnych (tryb kolorów: Ciepłe 1) wynosi zaledwie 2,2, co jest dobrym wynikiem jak na typowo konsumencki monitor dla graczy, gdzie za dobre przyjmuje się rezultaty poniżej wartości 3,00. Co prawda z perspektywy gracza nie jest to może najważniejszy aspekt monitora, ale chyba lepiej cieszyć się trafną reprodukcją barw (średnio wypada tylko czysty niebieski), tym bardziej, że ich profil w przypadku G2868PQU jest dość naturalny i przyjemny dla oka. Pod tym względem nawet najwięksi malkontenci i puryści nie powinni kręcić nosem, a AOC należą się wyrazy szacunku. Zastrzeżenia mamy jednak co do przebiegu gammy lokalnej, a przynajmniej na domyślnych ustawieniach (Gamma 1), gdzie udało się zachować prawidłową jasność jedynie w początkowej fazie zakresu gradientu, co objawia się nienaturalnym rozjaśnieniem cieni. Pozostałe dwa tryby niestety nie poprawiają sytuacji, a nawet ją pogarszają.
- Punkt bieli: 6813K
- Jasność bieli: 183.3 cd/m²
- Jasność czerni: 0,2503 cd/m2
- Kontrast rzeczywisty: 865,5:1
sRGB
Monitor posiada wbudowany tryb sRGB, który miał być fabrycznie kalibrowany przez producenta. Wbudowany tryb sRGB jest nieco ukryty, bo występuje jako ustawienie temperatury barwowej, a nie tryb pracy, niemniej jego działanie jest bardzo dobre. Po aktywacji presetu, temperatura barwowa spada do 6229K, przez co zamiast cieszyć się naturalną bielą, dostajemy ją mocno ocieploną i wpadającą w żółtawe odcienie. Bardziej interesował nas jednak średni błąd Delta E, który według AOC wynosić powinien tylko 1,04, tymczasem zmierzyliśmy 1,2. Wciąż jest to jednak świetny wynik a poprawie ulega także gamma, szkoda jednak, że nie mamy opcji korekt, gdyż większość opcji zostaje zablokowana.
- Punkt bieli: 6229K
- Jasność bieli: 183.3 cd/m²
- Jasność czerni: 0.2496 cd/m²
- Kontrast rzeczywisty: 734.2:1
Kalibracja i profilowanie
Kalibracja
- Jasność: 41
- Kontrast: 50
- RGB: 51, 34, 38
- Gamma: Gamma 1
- HDR
Monitor jest oporny na kalibrację, gdyż już na wstępie, czyli regulacji RGB, raczeni jesteśmy problemami z ustawieniem zielonego i niebieskiego koloru, które zdają się toczyć walkę o dominację. Kiedy jednak uda nam się już wygrać to starcie (nasze ustawienia poniżej) i obniżyć jasność do 120 nitów, raczeni jesteśmy niemal perfekcyjnymi parametrami, ze średnim błędem Delta E wynoszącym tylko 0,23, i niemal idealnym przebiegiem gammy. Bez profesjonalnego sprzętu jednak się nie obejdzie, więc trudno polecić ten sprzęt dla graczy, którzy chcą również amatorsko pobawić się na nim w obróbkę grafiki.
- Punkt bieli: 6521K
- Jasność bieli: 112.1 cd/m²
- Jasność czerni: 0.1539 cd/m²
- Kontrast rzeczywisty: 728.6:1
HDR
Obsługa szerokiego zakresu tonalnego, czyli technologii HDR, to coś, co najlepiej byłoby tu przemilczeć. Co prawda monitor rzeczywiście jest w stanie odczytać stosowne metadane, ale co z tego, jeśli efekt tego jest po produkt mierny. Trudno się temu dziwić, jeśli maksymalna jasność oscyluje tu w okolicach 250 nitów, tymczasem 400 nitów to absolutnym minimum, by HDR miał w ogóle jakiś sens. Skutkuje to więc mocno wypranymi kolorami i po prostu kiepskiej jakości obrazem (np. w Assassin’s Creed Odyssey, dlatego odradzamy korzystanie z HDR w tym monitorze).
Pokaż / Dodaj komentarze do: AOC G2868PQU - test taniego monitora 4K dla graczy. Czy to ma sens?