Test ASRock Radeon RX 5600 Challenger D: metodologia
Testy karty ASRock Radeon RX 5600 Challenger D wykonałem we współpracy z aktualnym Windows 10 64-bit 21H1 i sterownikami AMD Software: Adrenalin Edition 22.11.2, w trakcie rzeczywistej rozgrywki. Do pomiaru liczby klatek wykorzystałem program Fraps w wersji 3.5.99 - także w przypadku DirectX 12 (jedyna niedogodność pod tym API to brak OSD). Rozdzielczość zegara czasu rzeczywistego została ustawiona na sztywną wartość 0,5 ms, a przedstawione rezultaty są średnią arytmetyczną wyników uzyskanych w trzech przebiegach. Każdy wykres jest odpowiednio opisany, jeżeli chodzi o rozdzielczość renderowania oraz informacje o szczegółowości grafiki.
Poza tym, z uwagi na ograniczoną pojemność pamięci graficznej części modeli, byłem zmuszony w ich przypadku dokonać redukcji szczegółowości tekstur, według następujących zasad:
- 4 GB VRAM: Battlefield V @ wysokie, Call of Duty: Black Ops Cold War @ średnie, God of War @ niskie, Red Dead Redemption 2 @ wysokie, Spider-Man Remastered @ średnie i Watch Dogs: Legion @ najniższe;
- 6 GB VRAM (GeForce GTX 1660 oraz GTX 1660 Ti): Battlefield V @ wysokie, God of War @ wysokie, Marvel's Spider-Man Remastered @ średnie i Watch Dogs: Legion @ średnie;
- 6 GB VRAM (inne GPU): Battlefield V @ wysokie, Call of Duty: Black Ops Cold War @ wysokie, God of War @ średnie, Marvel's Spider-Man Remastered @ średnie i Watch Dogs: Legion @ średnie;
- 8 GB VRAM: Marvel's Spider-Man Remastered @ średnie i Watch Dogs: Legion @ wysokie.
Przypominam, że jest to czynność konieczna, przynajmniej z dwóch powodów. Po pierwsze, nikt nie będzie grał w niekomfortowych warunkach (przycięcia animacji, spadki FPS), przy jakości tekstur zbyt wysokiej w stosunku do pojemności VRAM. Po drugie, takie ustawienia są nieprzewidywalne i często skutkują dużą losowością pomiarów, co zwyczajnie dyskwalifikuje podejście opierające się na celowym "zapchaniu" pamięci graficznej, niestety bardzo często praktykowane w branżowych testach.
Ustawienia platformy były następujące:
- taktowanie rdzeni/cache: 5,1/4,8 GHz
- nastawy pamięci: DDR4-4000 MHz CL 15-15-15-35 2T (tRFC @ 300)
Ważne: ITHardware testuje karty graficzne przy ustawieniach fabrycznych, jak również po O/C do maksymalnych stabilnych zegarów GPU/VRAM. Pisząc o ustawieniach fabrycznych mam na myśli wartości, z jakimi karta opuściła fabrykę, a nie zegary modelu referencyjnego ustawione na autorskiej konstrukcji!
Platforma testowa
Intel Core i9-10900K | |
ASRock Z490 Phantom Gaming-ITX/TB3 | |
Team Group NIGHT HAWK RGB 2x8 GB DDR4-3600 CL18 | |
Patriot Viper VPR100 512 GB | |
Enermax Platimax 1350 W | |
Antec Twelve Hundred V3 | |
Noctua NH-D14 |
Pokaż / Dodaj komentarze do: Test ASRock Radeon RX 5600 Challenger D. Karta graficzna za 800 zł