ASUS ROG Swift OLED PG27AQDM - test najjaśniejszego monitora OLED dla graczy

ASUS ROG Swift OLED PG27AQDM - test najjaśniejszego monitora OLED dla graczy

ASUS ROG Swift OLED PG27AQDM - gaming (240 Hz, czas reakcji, Adaptive Sync, input lag, konsole)

ASUS ROG Swift OLED PG27AQDM to monitor skierowany w pierwszej kolejności do graczy (choć właściwości zastosowanej matrycy predysponują go też do bardziej profesjonalnego zastosowania). Niemniej jednak OLED-y, ze względu na swoją specyfikę, charakteryzują się superszybkim czasem reakcji (ASUS podaje, że wynosi on 0,03 ms w standardzie GTG, co jest obecnie najlepszym wynikiem, jaki znajdziemy na rynku), a jeśli dołożymy do tego odświeżanie na poziomie 240 Hz, to otrzymujemy niezwykle klarowny obraz w ruchu, praktycznie pozbawiony smużenia. PG27AQDM wypada tu praktycznie na tym samym poziomie, co ostatnio testowany Corsair XENEON 27QHD240. Mówimy więc o absolutnym topie i możecie praktycznie zapomnieć o smużeniu czy ghostingu nawet w najbardziej dynamicznych tytułach, jak choćby sieciowe strzelanki. Wciąż nie doczekaliśmy się jednak monitora z technologią Black Frame Insertion (BFI), czyli swoistej wariancji na temat strobingu w monitorach LCD, co mogłoby pomóc jeszcze bardziej zredukować i tak minimalny blur. Jeśli jednak poważnie podchodzicie do e-sportowych zmagań, to zdecydowanie warto zainteresować się monitorami OLED. 

ASUS ROG Swift OLED PG27AQDM -

Synchronizacja adaptacyjna

Monitor jest jednak kompatybilny z techniką Adaptive-sync VRR, która obejmuje w tym przypadku obsługę zarówno G-sync Compatible, jak i FreeSync Premium (zakres to 30-240 Hz), dlatego synchronizacja odświeżania z liczbą klatek generowanych przez GPU działa zarówno na kartach NVIDII, jak i AMD. W obu przypadkach zgodnie z założeniami, przeciwdziałając rozrywaniu obrazu (screen tearing) oraz przycinaniu (stuttering). 

Input lag

Do pomiaru parametru input lag wykorzystujemy proste urządzenie LDAT od NVIDII, które świetnie sprawdza się w tej roli, gdyż służy właśnie do pomiaru opóźnienia między wydaniem przez nas polecenia a reakcją widoczną na ekranie monitora. Co jednak istotne w tym przypadku, LDAT nie mierzy opóźnienia samego wyświetlacza, ale całego systemu, biorąc pod uwagę nasz hardware, co sprawia, że wyniki są wyższe, ale też bardziej odpowiadają rzeczywistości. Początkowy wynik uzyskany przez ASUS ROG Swift OLED PG27AQDM wynosił aż 15 ms, co jest bardzo słabym rezultatem, ale na szczęście nowy firmware okazał się wybawieniem i ostatecznie uzyskaliśmy 6,4 ms.

Wsparcie dla konsol

Nieco gorzej wypada za to obsługa najnowszych konsol od Sony i Microsoftu, a to za sprawą braku HDMI 2.1 (co wydaje się niezrozumiałe), które pozwala na obsługę 4K w 120 Hz. Co prawda, HDMI 2.0 wystarcza na 1440p w 120 Hz, ale Xbox nie obsługuje HDR poza rozdzielczością 4K (PS5 nie ma z tym problemów), więc w tym przypadku skazani jesteśmy na tryb 4K 60 Hz (nie żeby konsola Xbox oferowała wiele tytułów w 4K i 120 Hz). Na szczęście VRR jest wspierane na obu konsolach, podobnie jak ALL, ale zabrakło obsługi Dolby Vision. 

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: ASUS ROG Swift OLED PG27AQDM - test najjaśniejszego monitora OLED dla graczy

 0
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł