Testujemy Cyberpunk 2077 na PC. Path Tracing to nowy wymiar grafiki

Testujemy Cyberpunk 2077 na PC. Path Tracing to nowy wymiar grafiki

Test RT overdrive w Cyberpunk 2077: konkluzje

Myślę, że na podstawie przeprowadzonych testów można wysnuć dwa interesujące wnioski. Po pierwsze, tryb RT overdrive jest kosmicznie wymagający dla karty graficznej. Skupiając się na rozdzielczości 1080p, już włączenie klasycznego śledzenia promieni z profilem psycho wiąże się z ok. 2,5-krotnym spadkiem FPS, za to po aktywacji overdrive wydajność jest przeszło 4,5 raza (!) niższa w porównaniu do braku RT. Co więcej, przy większej liczbie pikseli te różnice ulegają dalszemu pogłębieniu i notabene w 4K tryb RT overdrive to ponad 5,5-krotna redukcja liczby kl./s. Druga obserwacja powiązana jest z DLSS, a mianowicie z tym, że technika ta jest wyraźnie bardziej przydatna przy włączonym śledzeniu promieni. Przykładowo dla 1440p bez RT, aktywując DLSS z profilem jakość możemy liczyć na ok. 23% przyspieszenie, podczas gdy z wybranym RT psycho wzrost wynosi ok. 77%, zaś z RT overdrive 95%. Podobna zależność dotyczy generatora klatek, będącego składową DLSS 3, choć w tym przypadku korzyści z FG są całkiem spore nawet bez RT. A co to wszystko oznacza w praktyce? Mniej więcej tyle, że mając w komputerze GeForce'a RTX 4080, możemy liczyć na płynną rozgrywkę z włączonym RT overdrive, jeśli dodatkowo aktywujemy DLSS z profilem jakościowym, a w 1440p będzie to możliwe po połączeniu tego ostatniego z Frame Generation. Z kolei bez DLSS nie ma o czym dyskutować - nawet w 1080p licznik FPS wskazywał poniżej 40 kl./s.

RT overdrive przynosi wyraźną poprawę grafiki w Cyberpunk 2077, ale wiąże się to z kosmicznym spadkiem wydajności, w obliczu którego użycie DLSS to konieczność.

Testujemy Cyberpunk 2077 na PC. Path Tracing to nowy wymiar grafiki

 Atomic Heart - test kart graficznych w dobrze zoptymalizowanej grze

Wpływ RT overdrive na jakość obrazu i sensowność nowego opcji

Tyle o wydajności, a teraz pora przejść do jakości grafiki. Gwoli przypomnienia, klasyczne śledzenie promieni jest w Cyberpunk 2077 używane na potrzeby odbić, cieni, AO i GI. Trudno zaprzeczyć, że aktywując tylko ten pakiet, otrzymujemy wyraźną poprawę realizmu oprawy, a RT overdrive (śledzenie ścieżek) przenosi jakość wskazanych efektów na jeszcze wyższy poziom. Niemniej, jak to dokładnie wpływa na odbiór grafiki, zależy od lokalizacji, bo w niektórych miejscach różnica między RT psycho a RT overdrive bywa subtelna, zaś w innych wręcz drastyczna. Nie zmienia to jednak faktu, że w ogólności śledzenie ścieżek przynosi konkretną poprawę w stosunku do samego śledzenia promieni, że o tradycyjnej rasteryzacji nie wspominając. W efekcie, Cyberpunk 2077 z aktualizacją 1.62 wizualnie robi naprawdę duże wrażenie, prezentując oprawę w pełni godną 2023 roku. Ale czy warto włączyć tryb RT overdrive, nie jest wcale taką oczywistą sprawą, mając na względzie omówiony wyżej aspekt wydajnościowy, czyli drastyczny spadek liczby FPS. Na to pytanie musicie odpowiedzieć sobie sami, przy czym osobiście uważam, że mając w komputerze GeForce'a RTX 40, warto przynajmniej wypróbować nową opcję graficzną polskiego hitu. A Wy jak uważacie? Koniecznie dajcie znać w komentarzach.

 

Kartę graficzną do testów dostarczył:

Testujemy Cyberpunk 2077 na PC. Path Tracing to nowy wymiar grafiki

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Testujemy Cyberpunk 2077 na PC. Path Tracing to nowy wymiar grafiki

 0