Czy 8 GB VRAM wystarczy? Test GeForce RTX 5060 Ti 8 GB

Czy 8 GB VRAM wystarczy? Test GeForce RTX 5060 Ti 8 GB

Jak napisałem w premierowej recenzji GeForce'a RTX 5060 Ti, wspomniane GPU firmy NVIDIA występuje w dwóch wersjach, które różnią się pojemnością pamięci. Wariantowi z 16 GB VRAM się już przyglądałem, a dzisiaj pora na test układu GeForce RTX 5060 Ti 8 GB, który wezmę pod lupę na podstawie karty graficznej ZOTAC GAMING GeForce RTX 5060 Ti 8 GB AMP. To konstrukcja z chłodzeniem z dwoma wentylatorami oraz czterema rurkami heatpipe i fabrycznie przyspieszona, na co wskazuje ostatni człon nazwy. W tym przypadku producent zdecydował się na podniesienie zegara Boost, bez podbijania limitu mocy. Poza tym nie zabrakło iluminacji LED, która jednak jest skromna, gdyż barwy białej oraz obejmująca małe logo na osłonie coolera.

Spis treści:

Jeśli chodzi o cenę sugerowaną, zieloni wycenili układ GeForce RTX 5060 Ti 8 GB na 379 dolarów amerykańskich, tj. o 50 dolarów wyżej niż wersję z 16 GB pamięci. W polskich warunkach oznacza to koszt przynajmniej ok. 1685 zł za wariant z 8 GB VRAM i ok. 2000 zł za wyższy model. Różnica nie jest więc astronomiczna, choć zauważalna, co może skłaniać potencjalnych nabywców, aby wybrać tańszą kartę. Tyle, że istotnym pytaniem jest tutaj, czy ta oszczędność w wysokości ok. 300 zł rzeczywiście jest sensowną decyzją. Mając na uwadze wnioski z niedawnego artykułu na temat pamięci VRAM w grach, de facto z góry można odpowiedzieć, że nie - jest to zły wybór. Jednak wstrzymajmy się na chwilę z ostatecznym werdyktem i najpierw zobaczmy, jakie są wyniki testów.

GeForce RTX 5060 Ti 8 GB to kontrowersyjny układ graficzny, z uwagi na relatywnie skromną pojemność pamięci VRAM. Zobaczmy, jakie są tego konsekwencje.

Test NVIDIA GeForce RTX 5060 Ti 8 GB

 Test NVIDIA GeForce RTX 5060. Mocny kandydat na wtopę roku

 

PowerColor
Radeon RX 9060 XT
Hellhound

MSI
GeForce RTX 5060 Ti
GAMING TRIO OC

ZOTAC GAMING
GeForce RTX 5060 Ti
AMP

Proces technologiczny 5 nm (TSMC N4P) 5 nm (TSMC 4N) 5 nm (TSMC 4N)
Architektura RDNA 4 Blackwell Blackwell
Rozmiar rdzenia 199 mm2 181 mm2 181 mm2
GPU Navi 44 GB206 GB206
Liczba tranzystorów 29,7 mld 21,9 mld 21,9 mld
SM/CU 32 36 36
Cache L2 4 MB 32 MB 32 MB
Infinity Cache 32 MB n.d. n.d.
SPU 2048 4608 4608
TMU 128 144 144
ROP 64 48 48
Typ i ilość VRAM 16 GB GDDR6 16 GB GDDR7 8 GB GDDR7
Zegar Boost 3311 MHz 2647 MHz 2632 MHz
Rzeczywisty zegar pamięci 2518 MHz 1750 MHz 1750 MHz
Magistrala danych 128-bit 128-bit 128-bit
Przepustowość pamięci 322 GB/s 448 GB/s 448 GB/s
Interfejs PCIe 5.0 x16 5.0 x8 5.0 x8
TDP 175 W 180 W 180 W
Chłodzenie (wentylatory/HP) 3x 90 mm
4x HP
3x 90 mm
3x HP
2x 90 mm
4x HP
Złącza zasilania 8-pin 16-pin 8-pin

Komentarz odnośnie specyfikacji testowanej karty graficznej

GeForce RTX 5060 Ti bazuje na układzie GB206, póki co najmniejszym w ramach serii Blackwell. Jądro krzemowe produkowane jest w wariancie 4N litografii 5 nm, w fabrykach tajwańskiego przedsiębiorstwa TSMC, z kolei liczba tranzystorów to 21,9 mld, które zajmują powierzchnię 181 mm2. Rdzeń jest zatem trochę mniejszy od starszego AD106 i dość skromna jest również liczba bloków SM, ledwie o dwie sztuki większa od GeForce'a RTX 4060 Ti oraz notabene o dziesięć mniejsza od RTX-a 4070. Spora jest za to przepustowość pamięci, za sprawą kości GDDR7 o taktowaniu 1750 MHz, co w połączeniu ze 128-bitową szyną daje 448 GB/s. Ze względu na taką szerokość szyny, mamy dwa warianty pojemności VRAM - 8 GB oraz 16 GB. Referencyjny zegar Boost został przez NVIDIĘ ustalony na 2572 MHz, a limit mocy na 180 W, ale firma ZOTAC podbiła pierwszy z tych parametrów, do 2632 MHz.

Test NVIDIA GeForce RTX 5060 Ti 8 GB

Pojedynczy SM niezmiennie ma 128 jednostek cieniujących, ale teraz każdy z procesorów strumieniowych może wykonywać obliczenia FP32 albo INT32, podczas gdy poprzednio tylko połowa z nich mogła pracować na liczbach całkowitych, a pozostałe jedynie na zmiennoprzecinkowych. Poza tym mamy piątą generację Tensorów z obsługą formatu danych FP4, z cztery razy wyższą wydajnością względem FP16 (naturalnie w tych zastosowaniach, gdzie niższa precyzja jest wystarczająca), a także czwartą generację rdzeni RT ze wsparciem techniki Mega Geometry, której celem jest uzyskanie wyższej złożoności geometrii ze śledzeniem promieni w przyszłych grach. Dla graczy tu i teraz istotną informacją jest natomiast kolejna wersja DLSS, nazwana DLSS 4, która wprowadza generowanie do trzech klatek na każdą wyrenderowaną zamiast jednej (dla rodziny RTX 50) oraz nowy model Transformer dla skalowania obrazu i rekonstrukcji promieni, który podnosi jakość obrazu i (co ważne) jest dostępny dla wszystkich GeForce'ów RTX. Usprawnienia nie ominęły także podsystemu wideo, który teraz wspiera kodowanie/dekodowanie H.264 oraz HEVC w formacie 4:2:2. Poza tym NVIDIA chwali się, że nowe kodery NVENC poprawiają jakość przy kodowaniu AV1 oraz HEVC.

ZOTAC GAMING GeForce RTX 5060 Ti 8 GB AMP: pudełko

Pudełko modelu ZOTAC GAMING GeForce RTX 5060 Ti 8 GB AMP to średnich rozmiarów karton, którego front informuje o zastosowanym GPU oraz linii, do której należy karta. Ponadto mamy logo producenta i barwę zieloną, tradycyjnie łączoną z firmą NVIDIA, zaś na odwrocie zdjęcie, przegląd najważniejszych, według ZOTAC, rozwiązań odnośnie chłodzenia oraz wybrane cechy architektury Blackwell. W środku znajdziemy (oprócz sprzętu) instrukcję obsługi i naklejkę.

Test NVIDIA GeForce RTX 5060 Ti 8 GB

ZOTAC GAMING GeForce RTX 5060 Ti 8 GB AMP: system chłodzenia

ZOTAC GAMING GeForce RTX 5060 Ti 8 GB AMP to bardzo krótka karta, tj. cała konstrukcja liczy sobie ~22,5 cm. Śledź jest tu dwuslotowy oraz dokładnie tyle slotów akcelerator zajmuje w obudowie. Radiator chłodzi rdzeń, sekcję zasilania oraz pamięć VRAM, a do wspomagania transportu ciepła używa czterech rurek heatpipe. Przepływ powietrza zapewniają dwa wentylatory średnicy 90 mm, z łopatkami łączonymi dodatkową ramką. Chłodzenie jest półpasywne, a więc w spoczynku hałas jest zerowy.

Test NVIDIA GeForce RTX 5060 Ti 8 GB

ZOTAC GAMING GeForce RTX 5060 Ti 8 GB AMP: zasilanie, iluminacja

Rewers karty to ciemnoszara płytka usztywniająca z aluminium, na której producent zdecydował się umieścić logo rodziny GeForce RTX, swoje oraz proste wzory. Zasilanie realizowane jest za pomocą jednej wtyczki 8-pin, a więc z zapasem przy limicie mocy wynoszącym maksymalnie 200 W. Firma ZOTAC nie zapomniała również o iluminacji, gdyż diody umieszczono z boku osłony chłodzenia, a rozświetlają one logo producenta - wyłącznie na biało.

Test NVIDIA GeForce RTX 5060 Ti 8 GB

ZOTAC GAMING GeForce RTX 5060 Ti 8 GB AMP: złącza wideo

Jeśli chodzi o wyjścia wideo, do dyspozycji mamy pojedyncze HDMI 2.1b i trzy sztuki DisplayPort 2.1b. To zestaw odświeżony względem Ada Lovelace, gdzie DisplayPort są w standardzie 1.4a. Nowe złącza DP pozwalają przesłać obraz o rozdzielczości 8K przy częstotliwości odświeżania aż 165 Hz, tudzież 4K @ 480 Hz. Innymi słowy, NVIDIA wreszcie dogoniła w tym aspekcie AMD, a na papierze nawet przegoniła, jako że czerwoni oferują DisplayPort 2.1, ale trzeba uczciwie dodać, że zmiany w wersjach 2.1a oraz 2.1b ograniczają się do certyfikacji kabli.

Test NVIDIA GeForce RTX 5060 Ti 8 GB

Test NVIDIA GeForce RTX 5060 Ti 8 GB: metodologia

Testy modelu ZOTAC GAMING GeForce RTX 5060 Ti 8 GB AMP wykonałem pod kontrolą systemu Windows 11 64-bit 23H2 i sterowników GeForce Game Ready Driver 575.94, w trakcie rzeczywistej rozgrywki. Do pomiaru liczby klatek wykorzystałem program Fraps w wersji 3.5.99 - także w przypadku DirectX 12 (jedyna niedogodność pod tym API to brak OSD). Rozdzielczość zegara czasu rzeczywistego była ustawiona na sztywną wartość 0,5 ms, a przedstawione rezultaty są średnią arytmetyczną wyników uzyskanych w trzech przebiegach. Każdy wykres jest odpowiednio opisany, jeżeli chodzi o rozdzielczość renderowania oraz informacje o szczegółowości grafiki.

Zgodnie z informacjami ze wspomnianego wcześniej artykułu o VRAM, podstawowe testy zostały wykonane przy ustawieniach tekstur dostosowanych do pojemności pamięci graficznej. To konieczne dla zapewnienia rzetelności wyników, ze względu na bardzo duże błędy pomiarowe przy przepełnionej VRAM. Jednak dla kompletności w tych przypadkach, gdzie tekstury trzeba było przyciąć (paradoksalnie nie było ich dużo), na wykresach jest też drugi, poglądowy wynik przy maksymalnej jakości tekstur. Innymi słowy, podejście jest takie, aby wilk był syty, a owca cała, czyli każdy znajdzie interesujące go wartości liczbowe.

Ustawienia platformy były następujące:

  • taktowanie rdzeni Raptor Cove: 5,4 GHz,
  • taktowanie rdzeni Gracemont: 4,4 GHz,
  • taktowanie uncore: 4,8 GHz,
  • nastawy pamięci: DDR5-7000 MHz CL 40-42-42-82 2T.

Ważne: ITHardware testuje karty graficzne przy ustawieniach fabrycznych, jak również po O/C do maksymalnych stabilnych zegarów GPU/VRAM. Pisząc o ustawieniach fabrycznych mam na myśli wartości, z jakimi karta opuściła fabrykę, a nie zegary modelu referencyjnego ustawione na autorskiej konstrukcji!

Platforma testowa

Test NVIDIA GeForce RTX 5060 Ti 8 GB Intel Core i9-13900K
Test NVIDIA GeForce RTX 5060 Ti 8 GB ASUS ROG MAXIMUS Z790 HERO
Test NVIDIA GeForce RTX 5060 Ti 8 GB Patriot Viper Venom RGB 2x16 GB DDR5-6200 CL40
Test NVIDIA GeForce RTX 5060 Ti 8 GB Lexar NM790 4 TB
Test NVIDIA GeForce RTX 5060 Ti 8 GB GIGABYTE UD1000GM PG5
Test NVIDIA GeForce RTX 5060 Ti 8 GB CORSAIR iCUE 4000D RGB AIRFLOW
Test NVIDIA GeForce RTX 5060 Ti 8 GB CORSAIR iCUE H150i ELITE CAPELLIX

Test NVIDIA GeForce RTX 5060 Ti 8 GB: wydajność

A Plague Tale: Requiem to przygodowa gra akcji autorstwa francuskiego Asobo Studio, która zadebiutowała pod koniec 2022 roku i jest bezpośrednią kontynuacją pierwowzoru z 2019 roku. Tytuł ten bazuje na autorskim silniku o nazwie Zouna, który zapewnia wysokiej jakości oprawę wizualną, wobec której niemałe wymagania sprzętowe wydają się uzasadnione. Za to Atomic Heart to produkcja rosyjskiego studia Mundfish, prezentująca alternatywną wersję historii, w której Związek Radziecki jest imperium w dziedzinie robotyki i sztucznej inteligencji. Jeśli chodzi o technikalia, to jedna z wielu gier opartych na silniku Unreal Engine 4, ale co warto podkreślić, w przeciwieństwie do większości niedawnych premier z niego korzystających, to produkcja dobrze zoptymalizowana, również jeżeli chodzi o wymagania w stosunku do pamięci graficznej, które są umiarkowane. Na deser został zaś The Last of Us Part I, tytuł od Naughty Dog, który pierwotnie ukazał się - uwaga - 12 lat temu na PlayStation 3. Po ok. 10 latach Sony postanowiło łaskawie wydać wersję pecetową, de facto przy okazji odświeżonego wydania dla PS5. Portem zajęło się Iron Galaxy Studios i wyszło to temu podmiotowi - co tu dużo mówić - kiepsko, bo w chwili debiutu była to gra z istotnymi kłopotami technicznymi oraz słabo zoptymalizowana. Obecnie, za sprawą licznych łatek, jest już przyzwoicie, tak więc postanowiłem dodać ją do procedury.

A Plague Tale: Requiem

Atomic Heart

The Last of Us Part I

Black Myth: Wukong, Call of Duty: Black Ops 6

Serii Call of Duty raczej nikomu przedstawiać nie trzeba. Black Ops 6, czyli najnowsza jej część, jest kontynuacją podcyklu o przygodach Franka Woodsa, która ze wzlotami i upadkami towarzyszy nam od 2010. W tym przypadku trzeba jednak dodać, że kampania jest naprawdę świetna, w pełni sprostając oczekiwaniom. Używany silnik to IW 9.0, tzn. najnowsza wersja autorskiego rozwiązania Infinity Ward. Graficznie nie jest to jakiś istotny krok naprzód względem Modern Warfare z 2019 roku na IW 8.0, ale na szczęście wymagania sprzętowe nie są zabójcze, choć niskimi bym ich nie nazwał. Druga gra z tej strony, czyli Black Myth: Wukong, to chyba największy hit 2024 roku, którego w dodatku nikt się nie spodziewał. Ponad 800 000 recenzji na Steamie, z czego aż 96% pozytywnych - to mówi samo za siebie. Od strony technicznej jest to jedna z wielu produkcji na Unreal Engine 5, jednak tym razem wysokie wymagania mają uzasadnienie, gdyż oprawa graficzna jest bardzo wysokiej jakości.

Black Myth: Wukong

Call of Duty: Black Ops 6

Cyberpunk 2077, God of War

Cyberpunk 2077 niewątpliwie była jedną z najbardziej wyczekiwanych gier w historii tej branży. Najnowsze dzieło polskiego studia CD Projekt RED zostało zapowiedziane jeszcze w 2012 roku, zaś faktyczne prace rozpoczęły się cztery lata później. Przedpremierowo superhit znad Wisły jawił się jako gra o niezwykłym wręcz rozmachu, a jego twórcy umiejętnie podgrzewali atmosferę, co jakiś czas wypuszczając kolejny zwiastun czy jakąś inną informację. Finał tej sagi miał z kolei miejsce pod koniec 2020 roku, kiedy po dwóch przesunięciach Cyberpunk 2077 wreszcie ujrzał światło dzienne. Ów finał nie był może katastrofą, ale jednak nie wszystko poszło po myśli CD Projekt RED, gdyż produkcja naznaczona była licznymi błędami oraz problemami wydajnościowymi, głównie na konsolach, ale i edycja pecetowa była daleka od ideału. Aktualnie twórcy wciąż łatają swojego potworka i wydaje się, że nareszcie idzie to w dobrym kierunku, czego dowodem są ostatnie aktualizacje, rozwiązujące istotne problemy czy dodające nowe techniki graficzne. Na tej stronie odnajdziecie też wyniki w God of War, tj. pecetowym porcie przedostatniej części przygód Kratosa, dobrze znanych fanom i użytkownikom konsol firmy Sony.

Cyberpunk 2077

God of War

Dragon Age: Straż Zasłony, Lords of the Fallen

Dragon Age: Straż Zasłony to kolejna odsłona cenionego przez graczy cyklu od BioWare. Co prawda w przypadku tej konkretnej części jej jakość (tudzież brak takowej) jest kwestią sporną, choć w kontekście procedury GPU nie miało to znaczenia. Przeważył tu fakt, iż to najnowszy tytuł na silniku Frostbite i dlatego też znalazł się w testach. Za to Lords of the Fallen to pierwsza w procedurze gra na silniku Unreal Engine 5, za którą odpowiada Hexworks, czyli studio należące do polskiej firmy CI Games. Od strony technicznej tytuł korzysta m.in. z Lumen oraz Nanite i oferuje wysokiej jakości oprawę wizualną, aczkolwiek wiąże się to ze znacznymi wymaganiami sprzętowymi, przez co nawet najszybsze GPU mają kłopot, aby zapewnić odpowiednią liczbę FPS.

Dragon Age: Straż Zasłony

Lords of the Fallen

Dying Light 2, Kingdom Come: Deliverance 2

Dying Light 2 to kontynuacja bardzo ciepło przyjętej produkcji rodzimego studia Techland z 2015 roku. Tak jak w przypadku pierwowzoru, ponownie stajemy do walki o przetrwanie w starciu z hordami zombie, które tym razem opanowały nie jedno miasto, lecz cały świat. Od strony technicznej twórcy chwalą się nowszą wersją autorskiego silnika przemianowanego na C-Engine, która dodaje wsparcie dla nowego API - DirectX 12. Niemniej jego wybór jest zalecany tylko, gdy chcecie grać z włączonym śledzeniem promieni, gdyż wydajnościowo niczego nie wnosi, bez względu na producenta GPU. Dlatego testy są przeprowadzane pod kontrolą DirectX 11. Natomiast Kingdom Come: Deliverance 2 to jedna z najbardziej oczekiwanych produkcji 2025 roku, za sprawą której silnik CryEngine powrócił do procedury testowej po dłuższej nieobecności, spowodowanej brakiem istotnych gier na nim opartych. Dzieło czeskiego Warhorse Studios wykorzystuje DirectX 12, chyba po raz pierwszy wśród tytułów na CryEngine, oraz charakteryzuje się solidną optymalizacją, co obecnie nie zdarza się tak często.

Dying Light 2

Kingdom Come: Deliverance 2

Assassin's Creed: Mirage, Star Wars: Outlaws

Star Wars: Outlaws to w chwili pisania tego tekstu najświeższa pecetowa produkcja od Ubisoftu. Tytuł ten bazuje na silniku Snowdrop, który zadebiutował w 2013, napędzając Tom Clancy's The Division. Omawiana gra wyróżnia się tym, że zawsze wykorzystuje śledzenie promieni, którego nie można wyłączyć, ale pomimo tego nie wymaga karty graficznej ze sprzętową obsługą RT. W efekcie, zagrać można nawet na starszym GPU, choć z niższym FPS. Poza tym na tej stronie znajdziecie rezultaty w Assassin's Creed: Mirage, a więc najnowszej odsłonie popularnego cyklu przygodowych gier akcji, znowu od firmy Ubisoft. Produkcja ta wykorzystuje silnik Anvil i choć nie może się pochwalić żadnymi nowinkami technicznymi, na jej plus należy zapisać całkiem sensowne wymagania, adekwatne do jakości oprawy wizualnej, która notabene jest co najmniej niezła.

Assassin's Creed: Mirage

Star Wars: Outlaws

Ghost of Tsushima, Resident Evil 4 Remake

Ghost of Tsushima: Director's Cut to tytuł, z którego pecetową wersją Sony wyraźnie się ociągało, jako że gracze konsolowi mogli wcielić się w samuraja Jina już w 2020 roku. Ale jak to mawiają, lepiej późno niż później, a poza tym taki obrót rzeczy nie powinien dziwić, gdyż tytuły Sony z zasady trafiają z opóźnieniem na PC (o ile w ogóle). Za to Resident Evil 4 Remake to odświeżona wersja kultowej gry od Capcom, z oprawą wizualną dostosowaną do obecnych standardów, za sprawą użycia silnika RE Engine. Zmiany na tym jednak się nie kończą, gdyż jej twórcy znacząco zmodyfikowali mechanikę, fabułę i przebudowali niektóre lokalizacje. Poza tym dostaliśmy nową obsadę aktorów głosowych i koniec końców rzecz jasna można dyskutować, które wydanie jest lepsze, oryginalne czy to z 2023 roku, jednak odpowiedź to w zasadzie kwestia gustu. Przy czym nie da się zaprzeczyć, że omawiany tytuł to bardzo solidny horror, w który warto zagrać.

Ghost of Tsushima

Resident Evil 4 Remake

Alan Wake 2, Wiedźmin 3: Dziki Gon NG

W procedurze pojawiła się również najnowsza produkcja od Remedy Entertainment, tj. Alan Wake 2, bazująca na silniku Northlight. Względem Control, zrezygnowano ze starszego API DirectX 11, a kwestii nowinek technicznych mamy nie tylko wsparcie śledzenia promieni, ale także śledzenia ścieżek. Co więcej, Alan Wake 2 do poprawnego działania wymaga obsługi przez GPU tzw. mesh shaders, których brak skutkował na premierę bardzo niskim FPS. Ten problem został jednak częściowo rozwiązany przez jedną z aktualizacji, ale w dalszym ciągu nie można liczyć na dobrą wydajność na starszych kartach graficznych. Ponadto na tej stronie zamieszczone są testy w Wiedźminie 3: Dziki Gon w wersji Next-Gen, która wprowadza m.in. API DirectX 12, techniki skalowania obrazu (DLSS, FSR 2 i XeSS) oraz wyższe ustawienia szczegółowości grafiki.

Alan Wake 2

Wiedźmin 3: Dziki Gon NG

Test NVIDIA GeForce RTX 5060 Ti 8 GB: osiągi RT

Na tej stronie znajdziecie rezultaty z włączonym śledzeniem promieni, na przykładzie dwóch gier ze standardowej procedury, Cyberpunk 2077 i Dying Light 2, a także Indiana Jones i Wielki Krąg, która wymaga GPU z obsługą RT. Jeżeli chodzi o to, jaki użytek z RT robią poszczególne produkcje, w wypadku dzieł CD Projekt RED oraz Techlandu są to odbicia, cienie, okluzja otoczenia i globalne oświetlenie bazujące na ray-tracingu, a tytuł od Machine Games serwuje nam RTGI.

Uwaga: Wyniki z tej strony nie biorą udziału w obliczaniu średniej wydajności.

Cyberpunk 2077

Dying Light 2

Indiana Jones i Wielki Krąg

Test NVIDIA GeForce RTX 5060 Ti 8 GB: średnie osiągi

Na tej stronie zamieszczone są wykresy prezentujące średnią wydajność testowanych układów i kart graficznych. Każda rozdzielczość traktowana jest osobno, a poza tym obliczenia zostały wykonane dla renderingu natywnego, jak i włączonego skalowania obrazu (FSR 2, XeSS, itp.). Jak zaraz zobaczycie, wybrany scenariusz potrafi co nieco zmienić relacje między GPU od AMD, Intela oraz NVIDII i warto zwrócić uwagę na ten fakt.

Test NVIDIA GeForce RTX 5060 Ti 8 GB: podkręcanie

Przyspieszanie ZOTAC GAMING GeForce RTX 5060 Ti 8 GB AMP odbyło się bez ingerencji w konstrukcję karty i oprogramowanie układowe, z użyciem aplikacji MSI Afterburner w wydaniu 4.6.6. Obroty wentylatorów ustawiły się automatycznie na 55% (1950 RPM), co przełożyło się na temperaturę GPU maksymalnie 72 °C. Podane niżej wartości są w pełni stabilne, a to oznacza, że karta graficzna musiała przejść wszystkie próby testowe bez zjawisk uznawanych za niepożądane - artefaktów, losowych przycięć oraz wyrzucania do pulpitu. Do badania poprawności pracy posłużyły trzy gry - A Plague Tale: Requiem, Dead Space Remake i Resident Evil 4 Remake. Pierwsza z nich reprezentuje wariant bardzo mocnego obciążenia GPU, druga lekkiego, zaś trzecia wysokiego zapotrzebowania na pamięć VRAM. Taka kombinacja zapewnia, że sprzęt zadziała stabilnie w każdych warunkach.

Test NVIDIA GeForce RTX 5060 Ti 8 GB

Test NVIDIA GeForce RTX 5060 Ti 8 GB

ZOTAC GeForce RTX 5060 Ti 8 GB AMP

Ustawienia domyślne:

  • Taktowanie bazowe/boost: 2407/2632 MHz
  • Rzeczywiste taktowanie rdzenia: 2745-2767 MHz
  • Rzeczywiste taktowanie rdzenia (2,5K): 2737-2760 MHz
  • Rzeczywiste taktowanie rdzenia (4K): 2700-2745 MHz
  • Rzeczywiste taktowanie pamięci VRAM: 1750 MHz

Manualny overclocking:

  • Stabilne wartości offset i PL: +4360/1800 MHz i +11%
  • Rzeczywiste taktowanie rdzenia: 3045-3082 MHz
  • Rzeczywiste taktowanie rdzenia (2,5K): 3045-3067 MHz
  • Rzeczywiste taktowanie rdzenia (4K): 3030-3060 MHz
  • Rzeczywiste taktowanie pamięci VRAM: 1975 MHz

Za stabilny zegar podczas rozgrywki przyjmuje się wartość, która uzyskana została po uprzednim wygrzaniu karty. Jest to konieczne, ponieważ chwilę po włączeniu gry taktowanie typowo jest wyższe, ale spada ze wzrostem temperatury. W związku z tym wygrzanie sprzętu jest niezbędne, by podane zegary były rzetelne. Taktowanie GPU było badane w grze A Plague Tale: Requiem.

Test NVIDIA GeForce RTX 5060 Ti 8 GB: osiągi po OC

Skoro wiemy, do jakich wartości można podkręcić testowaną kartę ZOTAC GAMING GeForce RTX 5060 Ti 8 GB AMP, teraz trzeba sprawdzić praktyczny wpływ overclockingu na liczbę klatek. W tym celu wykorzystuję dwie gry standardowo używane do weryfikacji wydajności poszczególnych GPU, tj. A Plague Tale: Requiem i Atomic Heart. Dla zachowania miarodajności, bez zmian pozostają przebiegi testowe i ustawienia (rozdzielczość oraz detale).

A Plague Tale: Requiem

Atomic Heart

Test NVIDIA GeForce RTX 5060 Ti 8 GB: temperatury

Wszystkie odczyty w trakcie testów ZOTAC GAMING GeForce RTX 5060 Ti 8 GB AMP były wykonywane przy wykorzystaniu niezmienionej platformy testowej, obudowa była zamknięta i postawiona obok biurka, podobnie jak u większości użytkowników. Temperatura w pomieszczeniu wahała się w zakresie 23-24 °C. Do przeprowadzenia pomiarów posłużyła aplikacja GPU-Z w wersji 2.66.0. Test stanowi 15-minutowa rozgrywka w grze A Plague Tale: Requiem, a wartości na wykresach są najwyższymi spośród zarejestrowanych.

Dodatkowe informacje na temat wykonanych pomiarów:

 

PL

Obroty

GPU

Hot Spot

VRAM

MSI GAMING TRIO OC 180 W 1400 RPM; 34,2 dBA 64 °C b.d. 66 °C
ZOTAC GAMING AMP 180 W 1750 RPM; 36,4 dBA 68 °C b.d. 70 °C

Ponadto przeprowadzono również pomiary uzupełniające, w znormalizowanych warunkach:

 

PL

Test dodatkowy #1

Test dodatkowy #2

MSI GAMING TRIO OC 180 W 1700 RPM, 61/62 °C; 35,2 dB 2100 RPM, 60/62 °C; 38,0 dBA
ZOTAC GAMING AMP 180 W 1550 RPM, 70/74 °C; 35,2 dBA 1950 RPM, 66/70 °C; 38,0 dBA

Warunki testu głośności ZOTAC GAMING GeForce RTX 5060 Ti 8 GB AMP

Do pomiaru głośności wentylatorów na recenzowanej ZOTAC GAMING GeForce RTX 5060 Ti 8 GB AMP użyłem decybelomierz Voltcraft SL-100 o zakresie pomiarowym 30-130 dBA, a także dokładności ±1,5 dBA. Pomiary były wykonywane w godzinach nocnych, tak aby poziom tła był jak najniższy. W celu zapewnienia możliwie dokładnych odczytów, karta graficzna była jedynym źródłem hałasu. Jednocześnie oznacza to, że pomiar pod obciążeniem był symulowany, poprzez ustawienie prędkości wentylatorów na maksymalny zanotowany podczas testów temperatur poziom, bez dodatkowego obciążenia grą (co pozwala nie aktywować chłodzenia zasilacza). Decybelomierz został umieszczony w odległości 30 cm od obudowy komputera, a tło wynosiło 33,5 dBA.

Test NVIDIA GeForce RTX 5060 Ti 8 GB: pobór prądu

Tradycyjne pomiary poboru prądu z użyciem watomierza sprawdzają się według mnie względnie dobrze, ale mają jednak tę wadę, że nie pokazują wartości tylko dla karty graficznej. Powoduje to lekkie spłaszczenie relacji między poszczególnymi akceleratorami, a ponadto pewien wpływ ma procesor, który przy mocniejszym GPU generującym więcej FPS będzie bardziej obciążony, zużywając tym samym więcej energii. Właśnie dlatego, jako że udało mi się wejść w posiadanie zestawu NVIDIA PCAT, zdecydowałem się wykonywać testy wyłącznie z jego wykorzystaniem. W skład kompletu (pomijając kable) wchodzi riser, który wkładamy do płyty głównej i dopiero do niego kartę, oraz płytka pośrednicząca w dostarczaniu prądu gniazdami PCIe 6-pin/8-pin. Te dwa elementy, połączone przewodem, zapewniają pomiar dla samego akceleratora, dzięki dedykowanemu oprogramowaniu zielonych. Co więcej, sprzęt działa w połączeniu z GPU wszystkich producentów, co całkowicie eliminuje potrzebę sięgania po watomierz.

Test NVIDIA GeForce RTX 5060 Ti 8 GB

Zużycie energii

Test NVIDIA GeForce RTX 5060 Ti 8 GB: konkluzje

Odnośnie testów wydajności, myślę że ich wyniki są zgodne z oczekiwaniami. Mianowicie w grach, które nie mają znacznych wymagań pamięciowych GeForce RTX 5060 Ti 8 GB prezentuje się podobnie do wariantu 16 GB. Lekkie różnice, notabene na korzyść wersji 8 GB, wynikają z tego, że karta graficzna od ZOTAC ma wyższy zegar GPU w grach niż model MSI. Ciekawiej robi się w przypadku tytułów, które lubią dużo VRAM. W ich przypadku posiadacze wariantu 8 GB mają dwie opcje. Jedna to zostawienie tekstur na maksimum, co skutkuje drastycznym spadkiem osiągów względem wersji 16 GB, a to dobrze widać w Dragon Age: Straż Zasłony czy Indiana Jones i Wielki Krąg. Druga to dostosowanie tekstur do pojemności VRAM, dzięki czemu wydajność w dalszym ciągu jest dobra, jednak tekstury tracą na szczegółowości - zrzuty porównawcze znajdziecie tutaj. Poza tym warto dodać, że czasami choć nie jest to koniecznie do krótkich pomiarów FPS, to w praktyce pod kątem prawdziwej rozgrywki tekstury jednak trzeba przyciąć, aby uniknąć pogorszenia osiągów po dłuższym graniu. W tej grupie przykład to Cyberpunk 2077 z RT. Idąc dalej, pobór prądu jest zgodny z oczekiwaniami, chociaż lekko wyższy od teoretycznego PL, z kolei OC polegające na podkręceniu GPU o 360 MHz, pamięci VRAM do 1975 MHz oraz podbiciu PL do 200 W zapewniło ok. 9% przyrostu wydajności w 1440p - to solidne przyspieszenie.

NVIDIA GeForce RTX 5060 Ti 8 GB to GPU, które trudno polecić w obliczu rosnących wymagań pamięciowych gier. Zdecydowanie lepiej będzie dopłacić do wersji 16 GB.

Test NVIDIA GeForce RTX 5060 Ti 8 GB

Test AMD Radeon RX 9060 XT 16 GB. W cenie równej MSRP to będzie hit!

Wygląd karty, układ chłodzenia, koszt zakupu oraz ocena końcowa

Przechodząc do karty ZOTAC, jest dobrze wykonana, według mnie przyjemna dla oka i ma skromne podświetlenie LED, choć tylko barwy białej. Natomiast jej chłodzenie jak na tak małe gabaryty radzi sobie dobrze, zapewniając sensowne temperatury przy dobrej kulturze pracy. Co prawda w zestawieniu GAMING TRIO OC od MSI, która ma dużo większy cooler z trzema wentylatorami, jest wyraźnie słabiej, choć nie powinno to dziwić, mając na uwadze różnicę wymiarów. Reasumując, GeForce RTX 5060 Ti 8 GB to GPU, którego zwyczajnie nie polecam. Co prawda sam układ graficzny jest tak samo szybki jak dla wariantu z 16 GB, ale w nowych grach często trzeba redukować jakość tekstur, żeby móc skorzystać z jego wydajności - z uwagi na tylko 8 GB VRAM. A wymagania pamięciowe zdają się rosnąć coraz bardziej w przypadku świeżych produkcji, więc tym bardziej na przyszłość taka inwestycja niespecjalnie ma sens. Dlatego nota końcowa dla recenzowanego GPU to 5,5/10, gdzie dla porównania wersja 16 GB dostała 7/10. Z kolei karta od ZOTAC otrzymuje notę 8/10, gdyż to solidna kompaktowa konstrukcja z niezłym chłodzeniem. Jeżeli poszukujecie małej konstrukcji klasy RTX 5060 Ti, warto się nią zainteresować, ale koniecznie w wariancie z 16 GB VRAM!

 

NVIDIA GeForce RTX 5060 Ti 8 GB

Ocena układu graficznego NVIDIA GeForce RTX 5060 Ti 8 GB

ZOTAC GAMING GeForce RTX 5060 Ti 8 GB AMP

Ocena karty graficznej ZOTAC GAMING GeForce RTX 5060 Ti 8 GB AMP

ZOTAC GAMING GeForce RTX 5060 Ti 8 GB AMP - opinia

ZOTAC GAMING GeForce RTX 5060 Ti 8 GB AMP - plusy

  • Przyzwoite chłodzenie
  • Akceptowalna wydajność w grach
  • Niezłe możliwości podkręcania (ok. 9% przyrostu FPS w 1440p)
  • Dobra jakość wykonania i stonowany wygląd z subtelnym podświetleniem LED
  • Wysoka wydajność ray-tracingu (w swojej klasie)
  • Sprzętowe wsparcie śledzenia promieni oraz DLSS 4
  • Wreszcie obsługa DisplayPort 2.1
  • Zwykłe złącze zasilania 8-pin (dla niektórych)
  • Sprzętowy dekoder i koder wideo nowej generacji

ZOTAC GAMING GeForce RTX 5060 Ti 8 GB AMP - minusy

  • Wydajność mogłaby być lepsza
  • Cena tego modelu jest dość wysoka
  • 8 GB VRAM wymusza redukcję jakości tekstur

Cena ZOTAC GAMING GeForce RTX 5060 Ti 8 GB AMP (na dzień publikacji): 1999 zł (kup w x-kom)

Gwarancja: 36 miesięcy

Sprzęt do testów dostarczył:

Test NVIDIA GeForce RTX 5060 Ti 8 GB

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Czy 8 GB VRAM wystarczy? Test GeForce RTX 5060 Ti 8 GB

 0
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł