Test kart graficznych w Far Cry New Dawn
W dzisiejszym teście przyjrzę się bliżej wydajności sprzętu, a konkretniej popularnych modeli kart graficznych z rodzin AMD Radeon oraz NVIDIA GeForce, w grze, której premiera przeszła nieco bez echa - Far Cry New Dawn. I w zasadzie nie ma się co dziwić, że właśnie tak się stało, gdyż tytuł ten oficjalnie zadebiutował w tym samym dniu co Metro Exodus, a trudno byłoby się sprzeczać, że ta ostatnia produkcja była zdecydowanie bardziej wyczekiwaną pozycją niż kolejna część taśmowo wydawanej serii, która - nie oszukujmy się - wielu graczom po prostu się przejadła, szczególnie mając na uwadze kierunek, w jakim zmierza od kilku ostatnich odsłon. Ale zostawiając już oczekiwania społeczności na boku, pod względem fabularnym Far Cry New Dawn kontynuuje historę zapoczątkowaną w Far Cry 5. Jak zapewne dobrze wiecie, poprzedniczka oferowała dwa różne zakończenia - mogliśmy albo odpuścić Josephowi Seedowi i jego wyznawcom, odchodząc "w pokoju" (ci, którzy wybrali tę opcję, doskonale wiedzą, dlaczego użyłem cudzysłowu), albo zdecydować się na ostateczną konfrontację z wyznawcami sekty i ich guru, aby (uwaga, spoiler) na końcu zobaczyć wybuch bomby atomowej. Jak się nietrudno domyśleć, za tę właściwą została przez twórców gry uznana druga opcja, tym samym dając pretekst do wysmażenia kolejnej (jakby komuś było ich mało) produkcji osadzonej w klimat postapokaliptycznych.
Far Cry New Dawn to kolejna część taśmowo produkowanej serii od Ubisoftu. Czy okaże się łaskawa dla sprzętu? Przekonajmy się.
Recenzja Far Cry New Dawn – Apokalipsa będzie różowa
Postapokalipsa według Ubisoftu oraz kwestie techniczne
Przy czym od razu trzeba zaznaczyć, że jest to zupełnie inna wizja ludzkości po atomowej zagładzie, niż chociażby ta zaserwowana nam przez Metro Exodus. W Far Cry New Dawn zobaczymy kwitnące hrabstwo Hope, pełne bujnej roślinności i zwierząt, a nade wszystko z dobrze prosperującym obozem o jakże adekwatnej nazwie Prosperity. Nie ma tu licznie rozsianych miejsc, gdzie licznik Geigera stuka jak oszalały, żądnych krwi mutantów (chociaż niektóre zwierzęta wyglądają dość oryginalnie), czy też ogólnego poczucia, że zupełnie niedawno wydarzyło się coś niedobrego. Za to głównym zagrożeniem są szalone bliźniaczki Mickey i Lou, stojące na czele paliwowego gangu, okradającego ciężko pracującą ludność Prosperity ze żmudnie gromadzonych zasobów, oczywiście z użyciem pojazdów zasilanych etanolem i broni palnej, a więc w duchu chociażby filmu Mad Max 2: Wojownik szos, ale w zupełnie innej scenerii. Jeżeli zaś chodzi o kwestie techniczne, to Far Cry New Dawn w dalszym ciągu napędzane jest przez mocno wyeksploatowany silnik Dunia Engine, pamiętający czasy pierwszego CryEngine. Co prawda rozwiązanie to jest regularnie ulepszane, ale pewnych rzeczy Ubisoft zdaje się nie móc przeskoczyć. Oprawa graficzna w zasadzie niczym się nie różni od Far Cry 5, naturalnie poza tym, że hrabstwo Hope nieco zmieniło swój wygląd (projekt mapy). Jest zatem w zupełności przyzwoicie, jednak bez fajerwerków, toteż miło byłoby, gdyby wymagania odnośnie GPU nie poszły do góry, gdyż w ostatnim czasie mieliśmy już wystarczająco dużo optymalizacyjnych gniotów (to rzecz jasna moje zdanie). W temacie procesorów również nic się nie zmieniło - o efektywnym wykorzystaniu potencjału nowoczesnych modeli o dużej liczbie wątków można tylko pomarzyć. O tym, jak fakt ten wpływa na komfort rozgrywki, szerzej będzie w dalszej części materiału.
Metro Exodus – Test wydajności kart graficznych
Zasady przeprowadzania testu
Pierwszym etapem testów było oczywiście znalezienie odpowiedniej lokacji w grze Far Cry New Dawn. Ostatecznie wybór padł na końcówkę misji Proroctwo, gdyż miejsce to ma całkiem niezła charakterystykę, szczególnie w odniesieniu do reszty kampanii. Po pierwsze, mocno obciąża kartę graficzną - w zasadzie można powiedzieć, że uzyskanie w nim minimalnego klatkażu na poziomie 50 FPS oznacza, że przez lwią część rozgrywki będziemy widzieć przynajmniej 60 kl./s. Po drugie, cechuje się relatywnie umiarkowanym obciążeniem procesora, przez co napędzenie w Full HD karty pokroju GeForce RTX 2080 jest możliwe na podkręconym Intel Core i7-8700K, standardowo wykorzystywanym w tego typu materiałach, a to widok, który zdarza się w Far Cry New Dawn niezmiernie rzadko. O uzyskaniu skalowania po przejściu na jeszcze mocniejszą GeForce RTX 2080 Ti można zapomnieć - chyba, że pójdziemy w OC jednostki centralnej z użyciem ciekłego azotu. Od razu dodam, że wspomniany Core i7-8700K został przyspieszony o 200 MHz wyżej niż zazwyczaj, a więc aż do 5,2 GHz, aby - w połączeniu z szybkimi pamięciami Patriot Viper 4 Steel - zapewnić jak najlepsze warunki dla kart graficznych. Pakiet rozdzielczości jest standardowy - 1080p (Full HD), 1440p i 2160p (4K), przy czym ten ostatni tryb jest zarezerwowany dla GPU o wydajności GeForce RTX 2060 i wyższej. Dodatkowo przeprowadziłem testy skalowania z ustawieniami graficznymi, dla wbudowanych poziomów ultra, wysokiego oraz standardowego. Co prawda dostępny jest także jeszcze skromniejszy profil, ale oznacza on rezygnację m.in. z odbić na wodzie, przez co nie był rozważany (aż tak słabych kart nie testuję). Tyle tytułem wstępu, czas przejść do samych pomiarów.
Pokaż / Dodaj komentarze do: Far Cry New Dawn – Test wydajności kart graficznych